ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ကဗ်ာဆရာႏွင့္ ႏိုုင္ငံေရး (၂)

ေမာ္ဒန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး

            ႏိုင္ငံေရးေလာကမွာတစ္ေခတ္တစ္ခါက ေခတ္စားခဲ့တဲ့ စကားတစ္လံုး႐ွိပါတယ္။ အဲဒီဟာကေတာ့ ေတာ္လွန္ေရး (Revolution) ပါပဲ။ စာေပသမိုင္းမွာေတာ့ အဲဒီစာလံုးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ေခတ္တစ္ေခတ္ ႐ွိခဲ့တယ္။ အဲဒါကေတာ့ စာေပေတာ္လွန္ေရး (ဝါ) ေမာ္ဒန္စာေပပါပဲ။ ေမာ္ဒန္စာေပေတြကို တခ်ိဳ႕ကေတာ့"Revolutionary" "literary moment" ဒါမွမဟုတ္ "Revolution of Word" (စကားလံုးေတာ္လွန္ေရး) လို႕လဲ ဆိုၾကတယ္။

ေမာ္ဒန္လႈပ္႐ွားမႈဟာ ကမၻာ့စာေပသမိုင္းကိုတစ္ဆစ္ခ်ိဳး ေျပာင္းေစခဲ့ၿပီး ေမာ္ဒန္စံျပပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာလည္း လူငယ္ေတြကို ကိုယ္စားျပဳသူ "အိုင္ကြန္"ေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ႐ိုမန္းတစ္ရဲ႕ အထာေတြအားလံုးကို ျငင္းဆန္တဲ့ ေမာ္ဒန္ဟာ ႐ိုမန္းတစ္နဲ႕ ဝိတိုရိယကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအားနည္းမႈကိုေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြားေစခဲ့တယ္။

ေမာ္ဒန္အုပ္စု ဦးေဆာင္သူေတြထဲမွာေတာ့ ထင္႐ွားတဲ့လူေတြ၊ ဦးေဆာင္ပုဂၢိဳလ္ေတြကို ၾကည့္ရင္ ႏွစ္ဖြဲ႕ျဖစ္ေနၿပီး အဓိက ႏိုင္ငံေရးအုပ္စုေတြအေနနဲ႕သူတို႕ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္႐ွားမႈေတြကို ၾကည့္ၿပီး ခြဲလို႕ရပါတယ္။ အေနာက္တိုင္းအယူအဆအရ (လက္ဝဲ/လက္ယာ) ခြဲၿပီး ၾကည့္ပါတယ္။ သူတို႔ဆီမွာကေတာ့ (Left Wing - Right Wing) ဆိုတာ႐ွိပါတယ္။

အဲဒီ ဘယ္ေတာင္ပံ (left wing) နဲ႔ ညာေတာင္ပံ (right wing) အေခၚအေဝၚကလည္း အနည္းငယ္ ထူးေနသလို႐ွိၿပီး ယေန႕ထိ ဥေရာပပါလီမန္ေတြမွာ အသံုးျပဳေနတုန္းပါပဲ။ ၁၇၈၉ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးကာလအမ်ိဳးသားညီလာခံ (National Assembly) ေခၚတုန္းက လႊတ္ေတာ္အတြင္းေနရာယူမႈကို မူတည္ၿပီး ယေန႔ထိ လက္ဝဲ-လက္ယာ ေတာင္ပံေတြလို႕ သံုးႏႈန္းေနတာပါ။ အၾကမ္းအားျဖင့္ ေျပာရရင္ေတာ့ လက္ဝဲသမား (Left Wing) "Leftists" မ်ားကိုေတာ့ လူမႈအေျပာင္းအလဲ (Social Change) ကိုေထာက္ခံသူမ်ားအျဖစ္နဲ႔ေတြ႕ႏိုင္တယ္။ သူတို႕ဟာ အေျပာင္းအလဲ (Radical Change) မ်ား လုပ္လိုသူမ်ားျဖစ္ၿပီးအခ်ဳပ္အျခာကို လူထုကိစၥအျဖစ္သာ သေဘာထားတဲ့ ရီပတ္ဘလစ္ (Republic) မ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။ လက္ဝဲသမားေတြဟာေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဆို႐ွယ္လစ္သမားေတြ (socialism)၊ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ျငင္းပယ္ေသာအနာခီဇင္ (Anarchism) ေတြ၊ ကြန္ျမဴနစ္ေတြ (Communism) တို႕ကစၿပီး ဆို႐ွယ္ဒီမိုကေရစီ (Social Democracy) နဲ႔ ဆို႐ွယ္လစ္ဘရယ္လစ္ဇင္ (Social Liberalism) ေတြထိ ပါဝင္လာၿပီး ရည္ညႊန္းသံုးစြဲလာတာကို ေတြ႕ရတယ္။ အေမရိကမွာေတာ့ "Asset-based Egalitarianism" ကို မိတ္ဆက္ေပးခဲ့တဲ့ ေသာမတ္ပိန္းရဲ႕ သီအိုရီအုပ္စုအျဖစ္အသိမ်ားတယ္။ လက္ယာသမားမ်ား (Rightist) မ်ားကိုေတာ့ ဘုရားေက်ာင္းအုပ္ခ်ဳပ္မႈအလိုမ႐ွိအုပ္စု/ဆို႐ွယ္ ဟိုက္ရာခီ (Social Hierarchy) လို႕အသိမ်ားတယ္။ သူတို႕ကလူတန္းစားပဋိပကၡ (ClassStruggle) ကို အခြင့္အေရး (Right) အျဖစ္ ျမင္သူေတြလို႕ ႏိုင္ငံေရးအရေခၚေဝၚသံုးစြဲၾကတယ္။ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕လက္ယာမူလအစသေဘာအရကေတာ့ လက္ယာသမားမ်ားဟာ အဆင့္ဆင့္အာဏာအုပ္စု (Hierarchy) နဲ႕ ဘုရားေက်ာင္းဗဟိုျပဳအာဏာထိန္းခ်ဳပ္မႈဝါဒ (Clericalism) တို႕ ျဖစ္တယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ပေဒသရာဇ္စနစ္ကိုျပန္လည္အသက္သြင္းလိုသူမ်ား (Ultra-royalists) ကိုလည္း ရည္ညႊန္းၾကျပန္တယ္။ လစ္ဘရယ္ ကြန္ဆာေဗးတစ္ (Liberal Conservatives) ေတြ၊ ခရစ္႐ွန္ဒီမိုကရက္ (Christian Democrats) ေတြနဲ႕ ေန႐ွင္နယ္လစ္မ်ိဳးစံုပါဝင္ျပန္ပါတယ္။ ဒီလက္ဝဲလက္ယာကို အေျခခံၿပီးေတာ့ ပညာ႐ွင္ေတြက ေမာ္ဒန္ကဗ်ာသမားေတြရဲ႕ႏိုင္ငံေရးလႈပ္႐ွားမႈေတြကို သံုးသပ္ၾကည့္တယ္။ ပထမဦးဆံုး ေမာ္ဒန္ကဗ်ာသမားေတြရဲ႕ အေျခခံစိတ္ဓါတ္ကိုေလ့လာတယ္။ သူတို႕ဟာ ေတာ္လွန္ေရးစိတ္ ျပင္းထန္သူေတြလို႕ သံုးသပ္ရမွာျဖစ္တယ္။ သူတုိ႕ဟာအေ႐ြ႕ (movement) ကို ဖန္တီးသူေတြျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးမွာလည္း သူတို႕ရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမႈဟာအေျပာင္းအလဲလုပ္လိုမႈ (Radical change over into politics) လို႕ပဲ သံုးသပ္တယ္။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာကိုဦးေဆာင္သူအမ်ားစုဟာ လက္ယာအုပ္စုျဖစ္တယ္။ တီအက္စ္အဲလီးေယာ့ (Eliot) ဟာ သူ႕ကိုယ္သူ ေတာ္ဝင္ဝါဒီတစ္ဦး "Royalist" လို႕ ခပ္တည္တည္ပဲ ေၾကညာခဲ့တယ္။ ေမာ္ဒန္ဆရာမႀကီး ဂါးထ႐ုစတိန္း (Stein) ကေတာ့ ဗင္ခ်ီအစိုးရ (Vinchy Government) ကို ေထာက္ခံခဲ့သူတစ္ဦးျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ အဲဒီအစိုးရရဲ႕ နာမည္ဆိုးနဲ႔ေက်ာ္ၾကားတဲ့ကိစၥဟာ စတိန္းရဲ႕ ဘဝႏိုင္ငံေရးစာမ်က္ႏွာမွာ စြန္းခဲ့ေသးတာေပါ့။ ဒုတိယကမၻာစစ္တုန္းက ျပင္သစ္ကို မိစၦာဝင္႐ိုးတန္း (Axis Powers) ထဲဝင္ခဲ့ေစတဲ့ အုပ္စုအျဖစ္ အသိမ်ားတယ္။ သူတို႕ကိုယ္သူတို႕ (French State) လို႕ ေခၚတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဖိလစ္ စီမံကိန္းတို႕အုပ္စုကို ဆရာမႀကီး စတိန္းက ေထာက္ခံခဲ့တယ္။ ေမာ္ဒန္ဆရာႀကီးအက္ဇရာေပါင္း (Ezra Pound) ကေတာ့ ၁၉၃၀ တဝိုက္မွာ အီတလီရဲ႕ ဖက္ဆစ္အစိုးရက အႀကီးအက်ယ္ေထာက္ခံခဲ့လို႕ ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီးမွာ အီတလီေရဒီယိုမွာ သူ႕ရဲ႕ အသံလႊင့္ခ်က္အတြက္ အဖမ္းခံခဲ့ရေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပစ္ဒဏ္က်ျခင္း မ႐ွိခဲ့ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဆရာဝန္ေတြက အက္ဇရာေပါင္းဟာ စိတ္ေဝဒနာ႐ွင္ တစ္ဦးလို႕ သတ္မွတ္ေပးခဲ့လို႕ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ "ေပါင္း"ဟာ မူဆိုလီနီကို အားေပးသူ၊ သေဘာက်သူ၊ ေႃမွာက္ပင့္ေပးခဲ့သူ ရယ္လို႕ နာမည္တြင္ခဲ့တယ္။

ေမာ္ဒန္အုပ္စုထဲမွာေတာ့ လက္ယာ rightist ေတြ ပိုမ်ားတယ္လို႔ဆိုရမယ္။ စေကာ့တလန္ရဲ႕ ေမာ္ဒန္ဖခင္ႀကီးဟူးခ်္မက္ဒရာမဒ္ (Hugh Mac Diarmid) ကေတာ့ စေကာ့တလန္အမ်ိဳးသားပါတီ (National Partyof Scotland) ကို တည္ေထာင္ရာမွာ ကူညီခဲ့သူတစ္ဦးျဖစ္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ လန္ဒန္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီအသင္းဝင္လည္း ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေအာ္ေဂ်းတစ္ ကဗ်ာသမားမ်ား (Objectivists) ျဖစ္ၾကတဲ့ လူးဝစ္ဇိုေကာ့စကီး (Louis Zukofsky) တို႕ ေဂ်ာ့ေအာ္ပန္ (George Oppen) တို႕၊ ကားလ္ရာကိုစီ (CarlRakosi) တို႕ဟာ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒကို ယံုၾကည္သက္ဝင္ခဲ့ဖူးသူေတြအျဖစ္ ထင္႐ွားတယ္။ ေဂ်ာ့ေအာ္ပန္ဟာအမတ္ ဂ်ိဳးဇက္မကၠာသီနဲ႕ မက္ဆီကို အေရးမွာ ပါဝင္ခဲ့ၿပီး သူ႕အခ်ိန္အေတာ္မ်ားမ်ား မက္ဆီကိုမွာကုန္ခဲ့တယ္။ ေဒးဗစ္ဂက္(စ္)စကြိဳင္နီး (David Gaseoyne) တို႕လို ၿဗိတိသွ်ဆာရီရယ္လစ္ဇင္ေတြကလည္း ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒကိုယံုၾကည္သူေတြပါပဲ။ အျခားေသာ ေမာ္ဒန္အိုင္ကြန္ေတြကေတာ့ လက္ဝဲလက္ယာနဲ႕သိပ္မကိုက္တဲ့ဝါဒီေတြျဖစ္တယ္။

အိတ္(ခ်္)ဒီ (H.D) ဟာ ပ႐ိုတိုမ,ဝါဒီ (Proto feminist) ျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ဂ်ဴးဆန္႕က်င္သူ (Antisemitism) ျဖစ္တယ္။ လိင္တူလိင္ကြဲဆက္ဆံမႈကို သိသိသာသာထုတ္ေဖာ္ပစ္ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသမီးဝါဒပထမလႈိင္းထဲပါဝင္ခဲ့သူေတြစာရင္းမွာ ေဖာ္ျပျခင္းခံရတယ္။ ေမာ္ဒန္အမ်ိဳးသမီးအုပ္စုထဲက မင္နလြိဳင္း (Minaloy) ဟာ အမ်ိဳးသမီးေၾကညာစာတမ္းကို ေၾကညာခဲ့သူအျဖစ္ထင္႐ွားတယ္။ မဟာအမ်ိဳးသမီးဝါဒီရယ္လို႕ သတ္မွတ္ရမယ့္ ေမာ္ဒန္အမ်ိဳးသမီးအုပ္စုဟာ နာတလီဘာေနး (Natalie Clifford Barney) နဲ႕ ဒီဂ်ဴဘန္နီး (Djuna Barnes) တို႕လို နာမည္ေက်ာ္ အမ်ိဳးသမီးေတြပါဝင္လို႕ပိုၿပီး ထင္႐ွားလာခဲ့တယ္။ ပန္းခ်ီလဲဆြဲၿပီး စာေရးေကာင္းတဲ့ ဒီဂ်ဴနရဲ႕"Nightwood" ဟာ အဲလီးေယာ့ရဲ႕ မိတ္ဆက္မႈနဲ႕အတူ ယေန႕ထိ ေမာ္ဒန္စာေပသမိုင္းမွာထင္႐ွားတဲ့ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ေနဆဲပဲ။ ဘုရားသခင္ရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြနဲ႕ ေနထိုင္ျခင္းအဘိဓမၼာကို ကိုင္ဆြဲတဲ့အုပ္စု (Quakers) ကို ယံုၾကည္သူ ဘာေဆးဘန္းတင္း (Basil Bunting) ဟာ အဂၤလိပ္ေမာ္ဒန္ေလာကရဲ႕ အထင္ကရ ကဗ်ာဆရာတစ္ဦးပါ။ ၁၉၆၅ ထုတ္ သူ႕ရဲ႕"Briggflatts" ဟာ ေပါက္ခဲ့တဲ့ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ႐ွည္ျဖစ္တယ္။ သူဟာ ဖက္ဆစ္ဝါဒကိုဆန္႕က်င္သူျဖစ္ၿပီး ၿဗိတိသွ်ေထာက္လွမ္းေရးအတြက္ အရင္က ပါ႐ွား(အီရန္) မွာ အလုပ္လုပ္ေပးခဲ့သူျဖစ္တယ္။

            အဲဒီလက္ဝဲမက် လက္ယာမက်တဲ့သူေတြ စာရင္းထဲမွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕ရဲ႕ ေမာ္ဒန္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဝီလ်ံကားလို႕စ္ဝီလ်ံ (William Carlos William) လည္း တစ္ဦးအပါအဝင္ျဖစ္တယ္။ သူဟာ ဆရာဝန္တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး သူ႕ဆီလာတဲ့ဆင္းရဲသားလူနာမ်ားအေပၚ စာနာေဖးမသူတစ္ဦးျဖစ္တယ္လို႕ ဆိုတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ သူဟာ နင္းျပားေတြရဲ႕ဘဝထဲကို ရဲရဲဝင္ေရာက္သြားတဲ့ ကဗ်ာဆရာတစ္ဦးပါ။ သူဟာ ပုဂၢိဳလ္ေရးနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးကိုေရာေမႊခံယူသူျဖစ္ၿပီးထူးဆန္းတာကေတာ့ စီအိခ်္ေဒါက္ကလပ္ (C.H Douglas) ရဲ႕ ဆို႐ွယ္ခရက္ဒစ္ (Social Credit) ကို "ေပါင္း" တို႕နဲ႕အတူတူ ေထာက္ခံခဲ့သူျဖစ္တယ္။ ေမာ္ဒန္သမားမ်ားနဲ႕႐ိုမန္းတစ္ေတြရဲ႕ ကြာျခားသြားတဲ့ အခ်က္ကေတာ့ ႏွစ္ခ်က္ထဲအဓိကလို႕ ေျပာဆိုရမွာျဖစ္တယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ -

            ၁။ ေနာက္ခံအေၾကာင္းတရားမ်ား က်ယ္ျပန္႕လာျခင္း (Wide range of backgrounds)
            ၂။ တစ္ဦးခ်င္း၏အေတြ႕အႀကံဳက်ယ္ျပန္႕လာျခင္း (Wide range of personal experience)

တို႕ပဲျဖစ္တယ္လို႕ သံုးသပ္ပါတယ္။ ပထမကမၻာစစ္ႀကီးရဲ႕ ေမာ္ဒန္စာေပအေပၚမွာလႈပ္ႏိႈးပစ္လိုက္လို႕ရလာတဲ့ အက်ိဳးဆက္တခ်ိဳ႕ ႐ွိပါတယ္။ ဒါက ႏိုင္ငံေရးက စာေပကို ကူညီအားျဖည့္လိုက္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္စာေပဟာ -
            ၁။ အကာအကြယ္ရသြားျခင္း (Became a refuge)
            ၂။ စာေပဆိုင္ရာေဝဖန္ဆန္းစစ္ရန္အခြင့္အေရးရသြားျခင္း (Became a literary criticism)
            ၃။ သိပၸံဘာသာရပ္ျဖစ္သြားျခင္း (Became a Science) တို႕ပဲျဖစ္တယ္။

* အက်ယ္ဆက္လက္ေလ့လာရန္-Modernism and the Ideology of History by Louise Blakeney Willams.-Cambridge University Press(2002)

ဒီကဗ်ာေလးကို ကဗ်ာေဖာင္ေဒး႐ွင္းဆိုဒ္ထဲကဖတ္ရတာျဖစ္တယ္။ အမ်ိဳးအစားကိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးကဗ်ာလို႕ ေခါင္းစဥ္တပ္ထားတယ္။ ကားဆင္းဘတ္ရဲ႕ ခပ္႐ိုး႐ိုးကဗ်ာေလး ဆိုေပမယ့္ ေနာက္ကြယ္က အဓိပၸါယ္ကေတာ့ သိပ္မလြယ္လွပါဘူး။

                     
And They Obey
SMASH down the cities.
Knock the walls to pieces.
Break the factories and cathedrals, warehouses
     and homes
In to loose piles of stone and lumber and black
     burnt wood:
     You are the soldiers and we command you.
Build up the cities.
Set up the walls again.
Put together once more the factories and cathedrals,
     warehouses and homes
In to buildings for life and labor:
     You are workmen and citizens all: We
     command you.

- CarlSandburg

ၿပီးေတာ့လည္းသူတို႕နာခံၾကရတာပဲ
ဒီၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားၿပိဳလဲၾက။
ဒီနံရံမ်ားအပိုင္းအစအျဖစ္သို႕ ထုခြဲၾက
ဒီစက္႐ံုမ်ားနဲ႕ ဘုရားေက်ာင္းႀကီးမ်ား၊ကုန္ေလွာင္႐ံုမ်ားကိုလည္း ခ်ိဳးဖဲ့ၾက။
            ၿပီးေတာ့အိမ္ကို
ေက်ာက္တံုး၊ သစ္သား၊ မီးေလာင္ထားတဲ့ သစ္သားမဲ ရဲ႕ပ်ံ႕ႀကဲ အပိုင္းအစမ်ားျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ၾက။
            မီးေလာင္ထားတဲ့သစ္သားမဲ
            သင္တို႕သည္စစ္သည္မ်ားျဖစ္၍ ကၽြႏ္ုပ္တို႕က သင္တို႕အား အမိန္႕ေပးပါ၏။
ဒီၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားကိုျပန္တည္ေဆာက္ၾက
ဒီနံရံႀကီးမ်ား အသစ္ျပန္လုပ္ၾက။
ဒီစက္႐ံုႀကီးမ်ားနဲ႕ ဘုရားေက်ာင္းေတာ္ႀကီးေတြကိုေနာက္တစ္ခါ အတူသြင္းလုပ္တည္ေဆာက္
ကုန္ေလွာင္႐ံုႀကီးမ်ားနဲ႕ အိုးအိမ္မ်ား
အေဆာက္အဦႀကီးမ်ားျဖစ္ေအာင္ ဘဝနဲ႕ အလုပ္သမားအတြက္ ေဆာက္လုပ္ၾက။
            သင္ကအလုပ္သမားတစ္ဦး ေနာက္ ႏိုင္ငံသားအားလံုးပင္ျဖစ္သည္။ ငါတို႕
            သင့္အားေစခိုင္းပါ၏။

- ကား(လ)ဆင္းဘတ္
       
 အေဆာက္အဦေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႕ စိတ္အလိုမက်တိုင္း ဒါမွမဟုတ္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ရဲ႕ စိတ္အလိုက်အတိုင္း ဖ်က္ဆီးတာခံရတာပါပဲ။ ေနာက္ တည္ေဆာက္တာ ခံရတာပဲ။ ဒါနဲ႕ပဲ ကဗ်ာအဆံုးမွာေတာ့ကၽြန္ေတာ္လည္း နာခံရတာပါပဲ။

(Note: And They Obey နဲ႕ ပတ္သက္လို႕ က်ေနာ္ သည္မွာနည္းနည္း ေဆြးေႏြးပါရေစဆရာ။ Carl Sandburg ဆိုလိုခ်င္တာက… ျမိဳ႕ေတြ၊ တံတိုုင္းေတြ၊ စက္ရံုေတြ၊ ဘုရားေက်ာင္းေတြ၊ ကုန္ေလွာင္ရံုေတြ… စသည္ျဖင့္ အေဆာက္အဦးေတြဆိုတာက ဖ်က္ဆီးဖို႕ လြယ္သလို …. ျပီးသြားရင္လည္း ျပန္ေဆာက္ဖို႕ လြယ္ပါတယ္….လို႕ ဆိုလိုတာပါ…)

(တကယ့္ဆိုလိုရင္းကေတာ့ … ကဗ်ာ့ေခါင္းစဥ္အတိုင္း ျပည္သူလူထုက စနစ္ေဟာင္းတခုကို ျဖိဳခ်ပစ္ျပီး စနစ္အသစ္တခုကို တည္ေဆာက္ဖို႕ ၾကိဳးစားတဲ့အခါ နာခံၾကရမယ့္သူေတြပါပဲ။ အဲ့ဒါဘယ္သူေတြ ျဖစ္မလဲဆိုတာ စဥ္းစားၾကည့္ပါ…)

စနစ္တခုကို ေျပာင္းျပီဆိုရင္ေတာ့ ကမၻာ့အစဥ္အလာရေတာ့ evolution နဲ႕ ေျပာင္းခဲ့တာ မရွိပါဘူး… revolution နဲ႕ပဲ ေျပာင္းခဲ့ၾကရတာ မဟုတ္လား။ သည္ေတာ့ တိုက္ပြဲေတြမွာ စစ္သည္ေတြ လိုတယ္၊ တိုက္ပြဲေတြရွိမယ္၊ ျမိဳ႕ၾကီးေတြ ပ်က္စီးမယ္…. ေတာ္လွန္ေရးျပီးသြားေတာ့ သည္အပ်က္အစီးေတြကို ျပန္ေဆာက္ၾကရတာပဲ ျပန္ေဆာက္တဲ့အခါ သည္လူေတြဟာ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးသမား ျဖစ္ၾကရမွာပါပဲ။ သည္ေတာ့ ေတာ္လွန္ေရးတခုအတြက္ ေမာင္းႏွင္အားရွိရမယ္။ တိုက္ပြဲေတြ ရွိမယ္။ အပ်က္အစီးေတြရွိမယ္။ ေတာ္လွန္ေရးေအာင္ျမင္သြားတဲ့အခါ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးသမားေတြရွိရမယ္။ အပ်က္အစီးေတြကို နဂိုရ္အတိုင္း ျပန္လည္တည္ေဆာက္လို႕ရပါတယ္။ နာခံမယ့္သူေတြ ရွိဖို႕ပဲ လိုအပ္တာပါလို႕ Carl Sandburg က ဆိုလိုခဲ့တာပါလို႕ (က်ေနာ့္ တဦးတည္း အျမင္အရ ျမင္ပါတယ္) --- လို႕ ေဆြးေႏြၚပါရေစ…
သည္ေနရာမွာ က်ေနာ္ ဖတ္မွတ္ဖူးခဲ့တာေလး တခုကို ျပန္ေဖာက္သည္ခ်ပါရေစ။ ၁၉၁၇ ေအာက္တိုဘာ ေတာ္လွန္ေရးၾကီး ျဖစ္ေတာ့ ကရင္မလင္နန္းေတာ္ၾကီးကို အလုပ္သမားေတြက ဖ်က္ဆီးေနၾကတာကို ျမင္ေတာ့ စာေရးဆရာၾကီး ေဂၚကီက သူတို႕ကို တားဆီးေပးဖို႕ လီနင္ကို ေျပာတဲ့အခါ လီနင္က - မပူပါနဲ႕ ဆရာၾကီး ဒါေတြက သူတို႕လက္နဲ႕ ေဆာက္ခဲ့တာ သည္ထက္ေကာင္းတဲ့နန္းေတာ္ၾကီးတခုကို သူတို႕ ေဆာက္ၾကပါလိမ့္မယ္… တဲ့။ အဲ့သည္စကားရဲ႕ သက္ေသဟာ ခုလက္ရွိျမင္ေနရတဲ့ ကရင္မလင္နန္းေတာ္ၾကီးပဲ မဟုတ္လား…) (ေအာင္သာငယ္)

၃။ ေဝဖန္ေရးသစ္လႈပ္႐ွားမႈ (The New Critical Movement)

ကမၻာ့ကဗ်ာသမိုင္းမွာေတာ့ အေမရိကန္ကဗ်ာျဖစ္စဥ္ (Order) ကို အဓိက ဝင္႐ိုးတစ္ခုအေနနဲ႕ ေဖာ္ျပေလ့႐ွိတယ္။ အဲဒီလို ခ်ဥ္းကပ္တဲ့အခါမွာေတာ့ ေမာ္ဒန္လႈပ္႐ွားမႈအၿပီးမွာ အားေကာင္းတဲ့ ေနာက္လႈပ္႐ွားမႈတစ္ခု ထပ္ေပၚလာတယ္။ အဲဒါကေတာ့ "ေဝဖန္ေရးသစ္"ပါပဲ။ ဒီလႈပ္႐ွားမႈဟာ ႏွစ္ဆယ္ရာစုရဲ႕ ပထမဆယ္စုႏွစ္မွာပဲ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ဦးေဆာင္ပါဝင္သူတခ်ိဳ႕ကေတာ့ ေရာဘတ္ပိန္းဝါရင္ (Robert Peen Warren)၊ ကာလင့္(ထ)ဘ႐ြတ္(ခ) (Cleanth Brooks) နဲ႕ အယ္လန္တိတ္ (Allen Tate) တို႕ပဲျဖစ္တယ္။ သူတို႕ဟာ ကဗ်ာကို ႐ႈျမင္ရာမွာေန႕စဥ္ဘဝထဲမွာ႐ွိတဲ့ ေပက်ံစြန္းထင္းမႈ (ဝါ) မသန္႕စင္မႈ (Grime) နဲ႕ အစီအစဥ္မက်မႈ (disarray) ကေန ေ႐ွာင္ခြာၿပီး တသီးတျခားတည္႐ွိေနတဲ့အရာလို႕ မွတ္ယူျပန္တယ္။ ဒီအေျခအေနကိုပညာ႐ွင္ ေရာဘတ္စကိုးလ္ (Robert Scholes) ကေတာ့ အထက္တန္းစား ယဥ္ေက်းမႈ အုပ္စုသီးသန္႕ျဖစ္တည္မႈ (elite cultural ghetto) လို႕ သတ္မွတ္ေပးခဲ့တယ္။ ဒီေဝဖန္ေရးသစ္အုပ္စုဟာ အထက္တန္းက်အုပ္စုျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းႀကီးေက်ာင္းခန္႕ေတြမွာ ပညာသင္ယူခဲ့ရသူေတြျဖစ္တယ္။ ဒီလိုလူမ်ိဳးေတြဟာ လူထုကိုယ္စားျပဳနဲ႕ေဝးကြာသြားတာက သိပ္ေတာ့မဆန္းဘူး။ အဲဒီလူစုေတြက အထက္တန္းက် မိသားစုဝင္ေတြရဲ႕ စ႐ိုက္လကၡဏာမ်ားနဲ႕ကဗ်ာကို တသီးတသန္႕ျဖစ္ေစၿပီး အေကာင္းဆံုးေသာ စာေပလက္ရာမ်ားနဲ႕ အရာရာကို တိုင္းတာခဲ့တယ္။ ဘ႐ြတ္(ခ)နဲ႕ဝါရင္ သူတို႕ေၾကာင့္ ကဗ်ာနဲ႕စာေပမွာ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ထပ္ျဖစ္သြားတယ္။
         
            ၁။ စကားလံုးမ်ားနဲ႕ေန႕စဥ္လူ႕ေဘာင္ကိစၥ ၾကားကြက္လပ္ျဖစ္သြားျခင္း
            ၂။ ဘာသာေဗဒအက်ိဳးဆက္ေလ့လာျခင္းနဲ႕ ကဗ်ာေဗဒၾကားကြက္လပ္ျဖစ္သြားျခင္း

ႏွစ္ဆယ္ရာစုရဲ႕ ပထမဆယ္စုႏွစ္ဟာ ေဝဖန္ေရးသစ္အုပ္စုရဲ႕ ေနာက္ခံအေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ကဗ်ာဟာ လူထုကိုယ္စားျပဳမႈဆီကေန ေဝးသြားျပန္တယ္။ သူတို႕ကေတာ့ "Reinforce thedivision Poetry and Politic" လို႕ ေရးပါတယ္။

- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း