အရင္႐ိုမန္းတစ္ေတြ ကဗ်ာကိုဖန္တီးပံုနဲ႔ တန္ဖိုးထားတဲ့အလွနဲ႕ အခုပို႔စ္ေမာ္ဒန္ေခတ္မွာ ကဗ်ာကိုခ်ည္းကပ္ပံု ကြာသြားတာကို ေၿပာလိုၿခင္းၿဖစ္တယ္။ အေနာက္တိုင္း ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ဘယ္နည္းနဲ႕ခ်ဥ္းကပ္ပါသလဲ။ အဓိပၸါယ္ဖြင့္တာလား။ ခြဲၿခမ္းစိတ္ၿဖာတာလား။ အေနာက္တိုင္းရဲ့ ဘယ္ေဝဖန္ေရးစနစ္ကုိ အေၿခခံသလဲ။ ဒါမ်ိဳးကုိ သိခ်င္ပါတယ္။ သူတို႕ဆီမွာလည္း ကဗ်ာတစ္ပုဒ္အေပၚမွာ ခ်ဥ္းကပ္နည္းေတြမတူပါဘူး။ BU ကမာဂ်ိဳရီပါးေလာ့ကေတာ့ Free Verse ၿပီးရင္ဘာၿဖစ္မလဲဆိုတဲ့က်မ္း ကိုေရးသားခဲ့တဲ့သူ၊ လက္ရွိမွာ LP ကိုစနစ္က်က် ေလ့လာသူၿဖစ္ေတာ့ သူ႕ရဲ့ကဗ်ာကုိ ခ်ဥ္းကပ္တဲ့ပံုစံဟာ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္စနစ္နဲ႕ အိုင္ဒီယာကို အေၿခခံပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဂ်က္ဖရီဝန္းရိုက္ကေတာ့“Poetry-the basics" ကို ေရးသူၿဖစ္လို႕ သူမ်ားထက္စူးရွတဲ့ အၿမင္ရွိတယ္။ ဆရာမဒိုင္နက္(ရွ္)ရို (Dinah Roe) ကေတာ့ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးခ်င္းကို အေၿခခံၿပီးေဝဖန္တာၿဖစ္တယ္။ သူက ခရစ္တီးနား႐ိုဆက္တီ မိသားစုကုိ က်က်နနစာအုပ္ ေရးထားလို႕ဝိတိုရိယ အမ်ိဳးသမီးကဗ်ာ ဆရာမမ်ားလို႕လည္း တစ္အုပ္ထြက္ထားပါတယ္။ ဂြၽန္ပက္ (John Peck) တို႕က်ေတာ့ ကဗ်ာဆရာကို ဘယ္လိုေလ့လာမလဲ (How to study A Poet) မွာ ကဗ်ာကိုေလ့လာတဲ့အခါမွာသူကေတာ့ ေအာက္ပါအတိုင္း ခ်ဥ္းကပ္တယ္။ သူက ဂြန္က(သ္) (John Keats) ရဲ့ ဂရိပန္အိုး ကိုေဝဖန္ေတာ့ သူသတ္မွတ္ထားတဲ့ စံႏႈန္းေတြအတိုင္း ခ်ဥ္းကပ္ခဲ့တယ္။ (John Peck ) ရဲ့ How to study A Poet ရဲ့ စာမ်က္ႏွာ 29 မွာ "ဂရိပန္အုိး" ကိုေဝဖန္ပါတယ္။
1. Look for central opposition in the poem.
ကဗ်ာ၏ ပင္မေက်ာရုိးတုန္႕ျပန္မႈကိုကဗ်ာထဲ၌႐ွာေဖြျခင္း
2. Begin to look at the details of the poem, trying to see how the poem is progressing
ကဗ်ာ၏ လက္တစ္ဖက္ကိုရွာေဖြျခင္းႏွင့္ ကဗ်ာမည္သို ့အလုပ္လုပ္သည္ကို ၾကိဳးစား၍ ၾကည့္ျခင္း
3. Look at how to the poem concludes.
ကဗ်ာက မည္ကဲ့သို ့ေကာက္ခ်က္ခ်သလဲ။
4. Sum up your sense of the poem as a whole
ဖတ္သူရဲ႕အာရုံခံစားမႈအားလံုးကို တစ္စုတစ္ေဝးတည္းေပါင္းခ်ၿပီးခံစားၾကည့္ျခင္း။
အဲဒီလိုနည္းစနစ္ေတြနဲ႕ခ်ဥ္းကပ္ပါတယ္။
ဘန္စတိန္းတို႕ LP ၊ ဒါမွမဟုတ္ အက္႐ွဘရီတို႔လိုင္းမွာေတာ့ FV ကိုအျမင့္ဆံုးခ်ိဳးေဖာက္ထားလို႕ Poetic Devices မလိုပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ စကားေျပကဗ်ာမွာလည္း မလိုပါဘူး။ ဘန္စတိန္းရဲ႕ဆန္နီဘတ္ဖလိုေက်ာင္းမွာေတာ့ အရင္က ကဗ်ာဆရာေတြေလ့လာၾကတဲ့ Poetic Devices အစားအျခားေသာ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္နည္းစနစ္မ်ားနဲ႕ ကဗ်ာကိုေလ့လာပါတယ္။ ဒါဟာလည္းပို႕စ္ေမာ္ဒန္ေအာက္မွာ LP တို႕ CP တုိ႕ရဲ႕ ကဗ်ာေတြကို ခ်ဥ္းကပ္တဲ့အလွပါပဲ။ ဘာသာ (Subject) အားလံုးဟာ Postmodern သီအိုရီေတြကို အေျခခံပါတယ္။(wing.buffalo.ed) မွာ အက်ဥ္း႐ွင္းထားပါတယ္။ ေရးတဲ့သူကေတာ့ အဲဒီေက်ာင္းမွာ စာသင္တဲ့ ကဗ်ာက်မ္းမ်ားကို ေရးသားသူ မာဂ်ိဳရီပါးေလာ့ (Marjorie Perloff) ပဲ ျဖစ္တယ္ ။
1. DIGRESSION
Conceptual Poetry ရဲ့ စရိုက္လကၡဏာထဲကတစ္ခ်ိဳ႕နဲ႕ ပို႕စ္ေမာ္ဒန္ရဲ့ လကၡဏာေတြကို ေရာစပ္ထားတဲ့ ခ်ားလ္ဘန္စတိန္းရဲ့ UB မွာသင္တဲ့ သင္ရိုးထဲက ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို တည္ေဆာက္တဲ့အခါမွာ ရွိၿပီးသား ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို Main Subject အၿဖစ္တည္လိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲ့ဒီမူလကဗ်ာမွ အေဝးကိုသြားတဲ့နည္းပါ။ digression ဆိုတာက စကားေျပာ (speech) နဲ႕ စာအေရး (writing) မွာ မူလ (main subject) ကေနအျခားကို စြန္႕ခြာသြားတာကို ဆိုလိုပါတယ္။
2. DIVERSION
မူလ (main subject) မွ ေသြဖယ္ကာ စဥ္းစားတည္ေဆာက္ျခင္းျဖစ္သည္။ Divert ဟူေသာအဓိပၸါယ္က to turn (a person or thing) aside from a course or direction ဟု အဘိဓါန္အလိုအရ မူလကေဘးဘက္သို႕ေသြဖယ္ကာ ကဗ်ာသစ္တည္ေဆာက္သည္။
ဥပမာ။ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၏ ဆတ္သြားကို (main subject) အျဖစ္တည္ေပးၿပီး ထို "ဆတ္သြား" ကို ေသြဖယ္ကာအျခားေသာကဗ်ာသစ္မ်ားကို တည္ေဆာက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္
3. DETOUR
ပင္မသံုးတဲ့လမ္းကိုျပင္လို႕ပိတ္ထားရတယ္။ အျခားတစ္လမ္းကို ယာယီအသံုးျပဳတဲ့အခါ အဲဒီစကားလံုးကိုသံုးပါတယ္။ ပိုက္လိုင္းေတြမွာေတာ့ by pass လို႕သံုးပါတယ္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို တည္တယ္။
ဥပမာ။ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ရဲ႕ ဆတ္သြားေပါ့။ အဆံုးသတ္မွာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ေပးခ်င္တဲ့အေျဖကို သူ႕အတုိင္းမသြားပဲ တျခားကဗ်ာပံုစံသစ္တစ္မ်ိဳးနဲ႕ သြားတာပါ။
4. ERRANCY
မွားယြင္းတဲ့အခါ ျဖစ္တဲ့အေျခအေန ဒါမွမဟုတ္ အား (Capacity) ကိုဆိုလိုပါတယ္။ အမွားလုပ္လိုက္တဲ့အတြက္အေျခအေနတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ ဒါကို အသံုးခ်ပစ္တာပါ။ Errancy ကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္တာက “Condition of being n error.” ပါ။ တစ္ခုခုမွားလုပ္မိရင္ မွားတ့ဲအတြက္ အေျခအေနသစ္ တစ္ခုျဖစ္လာပါတယ္။ ခ်ာလ္းဘန္စတိုင္းတို႔ရဲ႕ LP သင္ရိုးထဲမွာ မွားတဲ့အက်ိဳးကိုရဖို႔ ကဗ်ာကို မွားတဲ့ဘက္က ခ်ဥ္းကပ္ရပါ တယ္။ တစ္ခါတစ္ေလတမင္တကာမွားပစ္ရပါတယ္။ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ ပိုထရီ (N+7) မွာလဲ ဒါကိုပဲ အေျခခံပါ တယ္။
ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ရဲ႕ "ဆတ္သြား" ကို ခေလးတစ္ေယာက္ ကို အလြတ္က်က္ခိုင္းၿပီး သူမရႏိုင္တဲ့အခ်ိန္မွာ ခ်ေရးခိုင္းရင္ သူဟာအမွားေတြကို ေရးပါလိမ့္မယ္။ ဒါကို အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး ကဗ်ာကို ဖန္တီးတာပါ။ မွားရင္ဘာျဖစ္သလဲ။ တျခားမွာေတာ့ မွားရင္အျပစ္႐ွိေကာင္း ႐ွိပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာေက်ာင္းမွာေတာ့ မွားရင္အသစ္ျဖစ္ပါတယ္။
5. OBSTRUCTION
အတားအဆီးပါ။ မူရင္းရဲ႕ စီးဆင္းမႈမၿပီးဆံုးေသးခင္မွာ အတားအဆီးတစ္စံုတရာေၾကာင့္ ရပ္တန္႕သြားၿပီးျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အတားအဆီးကို ေက်ာ္ျဖတ္ဖို႕ႀကိဳးစားတဲ့အခါ ရလာတဲ့ အေျခအေန သစ္ကိုေျပာတာျဖစ္တယ္။
- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း