အဂၤလိပ္ (အေမရိကန္မဟုတ္) စာေပသမိုင္းမွာေတာ့ ၁၉၃ဝ ႏွစ္မ်ားကို ခ်ဥ္းကပ္ရင္ ကဗ်ာသမားေလးဦးဟာ အဓိကမ႑ိဳင္ျဖစ္တယ္လို႔ဆိုတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ ဒဗလ်ဴအိပ္ခ်္ ေအာ္ဒင္ (W.H.Auden)၊ စတီဖင္စပန္ဒါ (Stephen Spender)၊ စီဆဲေဒးလူးဝစ္ (Cecil Day-Lewis) နဲ႔ လူဝစ္မက္နီ(စ္) (Louis MacNeice) တို႔ျဖစ္တယ္။ သံုးဆယ္ခုႏွစ္မ်ားရဲ႕ အဂၤလိပ္ကဗ်ာထူးျခားခ်က္က အထက္ကပုဂၢိဳလ္ေလးဦးအျပင္ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ အဂၤလိပ္ကဗ်ာေလာကမွာထပ္ေပၚတယ္။ အဲဒီကဗ်ာဆရာက မိုက္ကယ္ေရာဘတ္ (Michael Robert) ပါပဲ။ သူဟာ လူအေနနဲ႔ နာမည္သိပ္မထြက္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူ႔စာအုပ္ ႏိုင္ငံသစ္ (New Country) ဟာ အၾကီးအက်ယ္ေပါက္သြားလို႔ ပရိတ္သတ္ေတြမ်ားလာတယ္။ အဲဒီဂိုဏ္းကို အဂၤလိပ္စာေပသမိုင္းမွာ "New Country" ဂိုဏ္းလို႔ေခၚတယ္။ အဲဒီ ၁၉၃၀ႏွစ္မ်ားမွာျဖစ္တဲ့ အဂၤလိပ္ကဗ်ာရဲ႕ ေနာက္ထပ္ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုက အဂၤလိပ္ကဗ်ာဆရာ တစ္စုဟာ အထက္က New Country ဂိုဏ္းနဲ႔ ေမာ္ဒန္အေရးကို ေသြဖယ္ျပီး ျပင္သစ္ဆာရီရယ္လစ္ဇင္ဘက္ကိုျပန္လွည့္သြားတယ္။ ေဒးဗစ္ဂက္စကိြဳင္ (David Gascoyne)၊ ဟုခ်္စကီးေဒးဗစ္ (Hugh Sykes Davies)၊ ေဂ်ာ့ဘာကာ (George Barker) နဲ႔ ဖိလစ္အိုေကာ္နာ (Philip O'Connor) တို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီအုပ္စုဟာ ေနာင္တစ္ခ်ိန္ အဂၤလိပ္အႏုပညာေတာ္လွန္ေရး (avant-garde) အတြက္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ၁၉၃၀ ႏွစ္မ်ားရဲ႕ အဂၤလိပ္ကဗ်ာသမိုင္းရဲ႕ ေနာက္ဆံုးထူးျခားခ်က္ကေတာ့ ဒီေလာက္ဂိုဏ္းေတြ မ်ားလာတဲ့ အဂၤလန္ကဗ်ာေလာကမွာ ဘယ္သူနဲ႔မွမေပါင္းပဲ တစ္သီးတစ္ျခား နာမည္ၾကီးလာတဲ့ အဂၤလန္အလယ္ပိုင္းက ကာရံနည္းစနစ္အသစ္ေတြနဲ႔ နာမည္ရလာတဲ့ ဂြ်န္ဘက္ဂ်မင္ (John Betjeman) နဲ႔ စတိ(ဗ)စမစ္ (Stevie Smit) တို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ေအာ္ဒင္တို႔ ေလးေယာက္စလံုးဟာ စစ္ၾကိဳအေျခအေနအမွန္ေတြကို သိဖို႔သိပ္ငယ္လြန္းေနျပီး လူမႈေရး၊ စီးပြါးေရး၊ ႏိုင္ငံေရး ရႈပ္ေထြးလြန္းတဲ့ အခ်ိန္တစ္ခုမွာ ၾကီးျပင္းလာရျပီး ေနာက္ဆက္တြဲ အျဖစ္အပ်က္ေတြ၊ လူ႕အဖြဲ႔အစည္း ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ၊ လူအဖြဲ႔အစည္းမွ်တမႈဥပေဒနဲ႔ စစ္ပြဲျမင္ကြင္း မ်ားဟာ သူတို႔ကဗ်ာေတြ ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ ဒီဆယ္စုႏွစ္ရဲ႕ အေျခခံ ဘံုအေၾကာင္းတရား ႏွစ္ခုပါပဲ။ ဒါကို ေလ့လာသူေတြက ဒီလိုေရးတယ္။
The poets who began to emerge in the 1930s had two things in common; they had all been born too late to have any real experience of the pre-World War I. world and they grew up in a period of social, economic and political turmoil. Perhaps as a consequence of these facts, themes of community, social (in) justice and war seem to dominate the poetry of the decade. (Google, Wiki)
ဒီေတာ့ ေအာ္ဒင္နဲ႔တကြ က်န္တဲ့သံုးေယာက္ေတြရဲ႕ လက္ရာကိုခ်ဥ္းကပ္ရင္ ဒီအသိေလးေတာ့ လိုမယ္ဆိုတာ လမ္းေၾကာင္းရမယ္။ ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကိုဖတ္ဖို႔အတြက္ ေရးသူ၊ ေခတ္ျပိဳင္၊ ေခတ္အေျခအေနတို႔ကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းေလးသိထားရမယ္။ အထူးသျဖင့္ ၁၉၃၀ ႏွစ္မ်ားရဲ႕ ေအာ္ဒင္တို႔အဆက္ဟာ အေရးအၾကီးဆံုးပဲ။
၁၉၄ဝ ျဗိတိသွ်ကဗ်ာ
၁၉၄၀ ျဗိတိသွ်ကဗ်ာသမားေတြကို ေရးမယ္ဆို ေရးလို႔ရေသးတယ္။ ထင္း႐ွဴးပင္ရိပ္ဟာ အဲဒီအုပ္စုထဲက ၁၉၄၀ ဒီလန္ေသာမတ္တို႔ ကဗ်ာေရးတဲ့ အဂၤလိပ္ေတြကို အကုန္စုျပီး အဂၤလိပ္ကဗ်ာသမိုင္းက သံုးအုပ္စုဖြဲ႔တယ္။ ဒီလန္ေသာမတ္က ဒုတိယ အုပ္စုဝင္ပါ။ ေလးဆယ္ခုႏွစ္နဲ႔ ပိုင္းရင္ သံုးကြက္ထြက္လာတယ္။ ဒီထဲကမွ ဒီလန္တစ္ေယာက္ထဲကိုပဲ ေရြးရတယ္ဆိုေတာ့ က်န္တဲ့လူေတြကို မ်က္ႏွာသာမေပးရာေရာက္ေနမလားပဲ။ မတတ္ႏိုင္ဘူးေလ။ ဒါေပမယ့္ အခု ကြ်န္ေတာ္နည္းနည္းေျပာၾကည့္ပါ့မယ္။ အဂၤလိပ္လို ဒီကဗ်ာသမိုင္းကိုေရးတဲ့သူက ခပ္ျပတ္ျပတ္ပဲဗ်ိဳ႕။ (Poetry - The Forties – Opened with the United Kingdom at war and a new generation of war poets emerged in response) တဲ့။ ေလးဆယ္ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္ကဗ်ာသမိုင္းဟာ စစ္ပြဲနဲ႔စဖြင့္ျပီး အဲဒါကို တုန္႔ျပန္တဲ့ အေနနဲ႔ မ်ိဳးဆက္သစ္စစ္ပြဲကဗ်ာဆရာတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာသည္ေပါ့။ ဒီေနရာမွာ သူက မ်ိဳးဆက္သစ္ လို႔ သံုးရတာ ပထမကမၻာစစ္က ဒါမ်ိဳးတစ္ခါေပၚခဲ့ဖူးလို႔ပါ။ အဲဒါက -
(၁) စစ္ပြဲကဗ်ာအုပ္စုေပါ့။ ပါတဲ့သူေတြကေတာ့ ကိတ္(သ)ေဒါက္ကလပ္ (Keith Douglas)၊ အလန္လူဝစ္ (Alun Lewis)၊ ဟင္နရီရိဒ္ နဲ႔ အက္တီပရင့္ (F.T. Prince) တို႔ပါဝင္တယ္။ အဲဒီအုပ္စုကို စစ္ကဗ်ာဆရာမ်ားအုပ္စု (War Poets) လို႔ေခၚၾကတယ္။
(၂) ေနာက္ထပ္တစ္ခုက ရိုမန္တစ္ကို ျပန္အသက္သြင္းတဲ့အစု ဒီလန္တုိ႔အစုပဲ။ အဲဒါကို "NRG"လို႔ ေခၚတယ္။ ေဂ်ာ့ဘာကာ (George Barker)၊ ကက္တလင္းရိန္း (Kathleen Raine)၊ ဟင္နရီထေရ႕ (Henry Terence)၊ ေဂ်၊ အက္ဖ္၊ ဟာဒီ (J.F. Hendry) တို႔ပါဝင္တယ္။ သူတို႔က ေရွ႕မ်ိဳးဆက္ရဲ႕ ဂိုဏ္းကိုဆန္႔က်င္တယ္။ ရိုမင္းတစ္ျပန္ျဖစ္ခ်င္တယ္။ ေလးဆယ္ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္ကဗ်ာသမိုင္းရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ပဲ။
အမွတ္ (၁) စစ္ကဗ်ာဂိုဏ္း က စစ္ေၾကာင့္ေပၚထြက္တဲ့အတြက္ သူတို႔ရဲ႕ အေျခခံစိတ္ ေမြးဖြားၾကီးျပင္းတာ ထြက္ေပါက္မဲ့ေနတဲ့ အေျခအေနမွာ သူတို႔ကုိယ္သူတို႔ ျပန္ရွာေတြ႔တာ ေနထိုင္ျခင္း/အသက္ရွင္ျခင္းနဲ႔ တိုက္ခိုက္ျခင္း ႏွစ္ခုဆီမွာ ေတြ႔တယ္။ သူတို႔ဟာ အသက္ရွင္ဖို႔နဲ႔ တိုက္ခိုက္ဖို႔ဟာ သူတို႕ရဲ႕ကဗ်ာအခံစိတ္ျဖစ္တယ္။ ဒါကို (Their work grew out of the particular circumstances in which they found themsleves living and fighting) လို႔ ေရးၾကတယ္။
အမွတ္ (၂) NRG ကေတာ့ သူတို႔ကိုးကြယ္တဲ့ သူေတြရွိတယ္။ ဒီလန္ေသာမတ္(စ္)တို႔အုပ္စုဟာ ဂ်ီရတ္မန္ေလဟုတ္ကင္း (Gerard Manley Hopkins)၊ အာသာရင္းဘိုး (Arthur Rimbaud)၊ ဟတ္ကရိန္း (Hart Crane) တို႔ရဲ႕ဟန္ကို ဂြ်ိဳက္(စ) (Jame Joyce) ရဲ႕ စကားလံုးကစားမႈနည္း (Word Play) နဲ႔ ဖန္တီးၾကတယ္။ ၾကားမွာ ဒီအိတ္ခ်္ေလာရင့္တို႔ တစ္ဆက္ျခားတယ္ဆိုေပမယ့္ ေလာရင့္ဟာ ဒီလန္တို႔အုပ္စုကို ဟတ္ကရိန္း (Hart Crane) ေလာက္ မလႊမ္းမိုးႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလန္ရဲ႕အေရြ႕ဟာ ဒီလိုျဖစ္တယ္။
- (1) အဲလီးေယာ့ (2) ဟတ္ကရိန္း (3) ဒီလန္ေသာမတ္(စ) (၄) ဂၽြိဳက္ (စ)
ဟတ္ကရိန္းဟာ အဲလီးေယာ့ရဲ႕ လြမ္းမိုးမႈ အၾကီးအက်ယ္ခံရတယ္။ အေမရိကန္ကဗ်ာသမိုင္း မွာေတာ့ ဟတ္ကရိန္းကို သီးသန္႔ အခန္း (Chapter) တစ္ခုအေနနဲ႔ ေလ့လာၾကတယ္။
(၃) ေနာက္ထပ္တစ္အုပ္စုကေတာ ေလာရင့္ဘာရယ္ (Lawrence Durrell) ၊ ဘားနတ္စပင္ဆာ (Bernard Spencer) တို႔ပါတဲ့ ေနာ္မန္နီကိုဆင္ (Norman Nicholson) တို႔ အစုပါ။ ေတာဖြဲ႔ေတာင္ဖြဲ႔ပါပဲ။ နီကိုဆင္က ကမ္ဘာလန္ (Cumberland) ကို ေရးျပီး အျခားသူေတြက သူတို႔အရပ္ေတြအေၾကာင္း ေရးၾကတာပဲ။ ၁၉၄၀ ဟာ ကဗ်ာဆရာ ေတြကို အဂၤလိပ္ကဗ်ာသမိုင္းမွာ သံုးအုပ္စု ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။
- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း။