မဟာဂီတကို ျပန္ၾကည့္တဲ့အခါ ဂီတဝိေသာဓနီက်မ္းကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ ...
ေစာင္းမွာ သံ႐ိုးသံ ဖဲြ႕ၿပီး တီးမႈတ္သီဆုိရတဲ့ သီခ်င္းေတြထဲမွာဆုိရင္ ႀကိဳးသီခ်င္းေတြနဲ႕ သီခ်င္းခန္႕ (သီခ်င္းခံ) ေတြမွာ သျဖန္မပါတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဘဲြ႕သီခ်င္းေတြမွာေတာ့ ၅၉-ပုဒ္မွာ ၃-ပုဒ္ပဲ သျဖန္နဲ႕ ခ်ထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ (ဗဟုသုတအေနနဲ႕ ေျပာရရင္ ဝန္ႀကီးပေဒသရာဇာ ေရးသားခဲ့ေသာ တ်ာခ်င္းႏွစ္ပုဒ္ကို တ်ာဘဲြ႕ အျဖစ္ ဂီတဝိေသာဓနီက်မ္းတြင္ ထည့္သြင္းထားပါတယ္။) ဒါေၾကာင့္ သံ႐ိုးသီခ်င္းေတြမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ သျဖန္မပါဘူးလို႕ ယူဆႏုိင္ပါတယ္။
ေစာင္းမွာ ေလးေပါက္ေအာက္ျပန္သံကို ဖဲြ႕ၿပီး တီးမႈတ္သီဆုိရတဲ့ သီခ်င္းေတြထဲေတာ့ ေလးေထြသံကပ္၊ ျမင္းခင္း၊ ၃၇-မင္း နတ္ခ်င္းေတြမွာ သျဖန္မပါပါဘူး။ ေလာကနတ္ခ်င္းေတြထဲမွာေတာ့ သျဖန္နဲ႕ ခ်ထားတာ တပုဒ္ရွိပါတယ္။
သျဖန္အမ်ားဆံုးပါတဲ့ မဟာဂီတသီခ်င္း အမ်ိဳးအစားကေတာ့ ပတ္ပ်ိဳးေတြပါ။ ပတ္ပ်ိဳး ၂၀၅-ပုဒ္မွာ ၁၇၂-ပုဒ္ဟာ သျဖန္ပါၿပီး ၃၃-ပုဒ္ပဲ သျဖန္မပါတာေတြ႕ရပါတယ္။ ပတ္ပ်ိဳးေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ သျဖန္နဲ႕ ခ်ထားတာ (အဆံုးသတ္ထားတာ) မ်ားပါတယ္။ သျဖန္ညႇပ္ၿပီး (သီခ်င္းတပုဒ္နဲ႕ တပုဒ္ၾကားမွာ) ေရးစပ္ထားတာမ်ိဳးလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပတ္ပ်ိဳးေတြရဲ႕ ၈၀-ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ဟာ သျဖန္ကို ထည့္သြင္း ေရးစပ္ထားတာမို႕ သျဖန္ဟာ ပတ္ပ်ိဳးသီခ်င္း ေတြရဲ႕ အေရးႀကီးတဲ့ သြင္ျပင္လကၡဏာ အစိတ္အပိုင္းတရပ္အျဖစ္ တည္ရွိေနတယ္လို႕ ဆုိခ်င္ပါတယ္။ ဒီ ပတ္ပ်ိဳးသျဖန္ေတြဟာ သူ႕အတြက္ သီးျခား သံစဥ္နဲ႕ တီးကြက္ေတြ ရွိၿပီး စည္းဝါးနဲ႕ ဆုိရပါတယ္။ အသံအားျဖင့္ေတာ့ ေျခာက္ေပါက္သံ (E Major) နဲ႕ စပ္ေလ့ရွိပါတယ္။
ေစာင္းမွာ ပုလဲသံကို ဖဲြ႕ၿပီး တီးမႈတ္သီဆုိရတဲ့ သီခ်င္းေတြထဲမွာေတာ့ ယိုးဒယားသီခ်င္း ေတြမွာ သျဖန္ေတြ႕ရခဲပါတယ္။ ၆၆-ပုဒ္မွာ ၂-ပုဒ္ပဲ သျဖန္ခ်ထားတာေတြ႕ရပါတယ္။ ေဘာလည္ေတြမွာလည္း စုစုေပါင္း ၉-ပုဒ္ ရွိတဲ့အနက္ လိႈင္ထိပ္ေခါင္တင္ေရးစပ္ခဲ့တဲ့ စိန္ျခဴးၾကာေညာင္ နဲ႕ နာဂဆဒၵန္ ေဘာလည္ ၂-ပုဒ္မွာပဲ သျဖန္ခ်ထားပါတယ္။ တလိုင္းသံ နဲ႕ လြမ္းခ်င္းေတြမွာေတာ့ သျဖန္ လံုးဝ မပါပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ ပုလဲသံမွာ သီခ်င္းအမ်ိဳးအစား တခုခုမွာ ညႇပ္ၿပီးျဖစ္ေစ၊ အခ်အေနနဲ႕ ျဖစ္ေစ သီဆိုဖို႕မဟုတ္ဘဲ သျဖန္သက္သက္ အေနနဲ႕ ကို သီးသန္႕ သီဆုိတီးမႈတ္ဖုိ႕ ေရးစပ္ထားခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြ အမ်ားအျပား ရွိေနပါတယ္။
ခြန္းေထာက္ သျဖန္ ၁၆-ပုဒ္၊ ေလးခ်ိဳးခြန္းေထာက္ - ၈-ပုဒ္၊ ေဒြးခ်ိဳးသျဖန္- ၂-ပုဒ္၊ ႀတိခ်ိဳးသျဖန္-၂-ပုဒ္၊ ေလးခ်ိဳးသျဖန္ ၃-ပုဒ္၊ ေလးဆစ္သျဖန္ ၁-ပုဒ္ နဲ႕ သျဖန္ပုလဲေပါက္ ၉-ပုဒ္ အျဖစ္ သီးသန္႕ သီခ်င္းအမ်ိဳးအစားတမ်ိဳးအေနနဲ႕ကို သီဆုိ တီးမႈတ္ဖုိ႕ ေရးစပ္ဖဲြ႕သီထားတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။
အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖနဲ႕ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ကဗ်ာဆရာႀကီးေတြ ေရးခဲ့တဲ့ ေလးခ်ိဳးပုလဲ ဆုိတာေတြဟာ ေလးခ်ိဳး ေရးစပ္နည္းနဲ႕ ေရးစပ္ထားၿပီး ပုလဲသံနဲ႕ သီဆုိ တီးမႈတ္ဖို႕ ဖဲြ႕ဆုိခဲ့တဲ့ သျဖန္အုပ္စုဝင္ မဟာဂီတ သီခ်င္းေတြပဲ ျဖစ္တယ္ လုိ႕ နားလည္မိ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီ ပုလဲေပါက္သျဖန္ေတြက သံစဥ္ေရာ စည္းဝါးေရာ မပါပါဘူး၊ လူရႊင္ေတာ္ေတြ အၿငိမ့္အစမွာ ဆုိသလို၊ မင္းသားေတြ ခြန္းေထာက္ဆိုသလို ဆိုၾကရပါတယ္၊၊ ပုလဲေပါက္သျဖန္ေတြ ကေတာ့ ငါးေပါက္သံ (F Major နဲ႕ နီးစပ္ပါတယ္) နဲ႕ ဆုိေလ့ရွိၾကပါတယ္။
ဒီေတာ့ အခ်ဳပ္ဆုိရရင္ သျဖန္ဆိုတာဟာ သီခ်င္းသံကိုအစဲြျပဳၿပီး ေခၚထားတဲ့ အမည္ ျဖစ္ၿပီး ေဒြးခ်ိဳးတို႔၊ ေလးဆစ္တုိ႔ဆိုတာ ကေတာ့ အဆစ္အပိုင္း၊ အခ်ိဳး (အပိုဒ္) ေတြကိုအစဲြျပဳၿပီး ေခၚထားတဲ့အမည္ျဖစ္တယ္ လို႔ဆုိပါတယ္။ ေဒြးခ်ိဳးသျဖန္၊ ႏွစ္ဆစ္ခ်ိဳးသျဖန္၊ ႀတိခ်ိဳးသျဖန္၊ ေလးဆစ္သျဖန္ အစရွိသျဖင့္လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ ေဒြးခ်ိဳး၊ ေလးခ်ိဳး ေတြရဲ့ အစပ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီးပတ္ပ်ိဳးမွာပါတဲ့ သျဖန္ေတြ ဟာသူ႕အတြက္ သီးသန္႕ သံစဥ္၊ တီးကြက္ ရွိၿပီး ေျခာက္ေပါက္သံနဲ႕ စည္းကိုက္၊ဝါးကိုက္ ဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔ဆုိရတယ္လို႔သိရပါတယ္။ ပုလဲသျဖန္ေတြက သီးသန္႕သံစဥ္တီးကြက္ ရယ္လို႕ မရွိဘဲ ခြန္းေထာက္ေတြဆုိသလို စည္းဝါးမပါဘဲ ငါးေပါက္သံနဲ႕ အလြတ္ဆိုရ တယ္လို႔ မဟာဂီတပညာရွင္မ်ား မိန္႕ဆုိ ပါတယ္။
သျဖန္အမ်ိဳးအစားေတြကေတာ့ ...
(၁) သံေထာက္သျဖန္
(၂) ခြန္းေထာက္သျဖန္
(၃) ကြန္းေထာက္သျဖန္
(၄) ေရလားသျဖန္
(၅) ေရခင္းသျဖန္
(၆) ပုလဲေပါက္သျဖန္ဆိုၿပီးရွိပါတယ္။
သံေထာက္သျဖန္ဆိုတာအသံ(၄) သံတို႔ကို တစ္ေထာက္၊ ႏွစ္ေထာက္နားၿပီး႐ြတ္ဆိုရတဲ့ သျဖန္မ်ိဳးကို ေခၚပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ မူကြဲ တခုေတြ႕ရတာက "သီခ်င္း/အျခားကဗ်ာရဲ႕ အဆံုး" မွာ ထည့္ေရးထားရင္ "သံေထာက္" လို႔ ေခၚၿပီး အဆံုးမွာ မဟုတ္ဘဲ "အလယ္မွာ" ေရးထားရင္ "သျဖန္" ေခၚတယ္လို႔ ကဗ်ာဗႏၶသာရမွာ ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။
ခြန္းေထာက္ဆိုတာကေတာ့ သီခ်င္းႀကီး၊ ျပဇာတ္စကားတို႔ရဲ့ၾကားမွာႏႈတ္ခြန္းနဲ႔ ေထာက္ျပန္ၿပီး ေျပာဆို ေမးျမန္းရတဲ့ သျဖန္ မ်ိဳးကို ဆိုလိုပါတယ္။ ခြန္းေထာက္သျဖန္ကို ပုလဲေပါက္သံနဲ႔ဆိုရတယ္လို႔ မဟာဂီတ ဦးၿပံဳးခ်ိဳရဲ့ မဟာဂီတေပါင္းခ်ဳပ္မွာ 'သျဖန္ငါးေပါက္၊ ခြန္းေထာက္ပုလဲ ဆို႐ိုးတည္း' လို႔ေရးသားထားတာကို ေထာက္ၿပီး ေျပာၾကပါတယ္။ လူရႊင္ေတာ္ေတြ၊ မင္းသားေတြ ခုထိ ဆုိၾကပါေသးတယ္။
ကြန္းေထာက္ဆိုတာ ဘုရင္ေတြ ယာယီတဲနန္း မွာ ခဏနားခိုက္ သီဆုိေဖ်ာ္ေျဖရတဲ့ ေဒြးခ်ိဳးကို 'ကြန္းေထာက္သျဖန္' လို႔ေခၚပါတယ္။ ဘုရင္ေတြရဲ့ နန္းေတာ္ကို ေပါရာဏစကား (ေရွးစကား)မွာ 'ကြန္း' လို႔ အရင္ေရွးေခတ္က ေခၚပါတယ္။ နတ္နန္းကိုနတ္ကြန္းလို႔ ေခၚသလို မ်ိဳးပါ။ ဘုရင္ေတြ တိုင္းခန္းလွည့္လည္ရာက ခဏနားခိုစခန္းခ်တာကို 'ေထာက္' တယ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ ခဏတစခန္းေထာက္တဲ့ သေဘာ လို႔ ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီးထဲမွာ ေဖၚျပ ထားပါတယ္။ ကဗ်ာဖဲြ႔နည္းနိသ်ည္းထဲမွာ ကေတာ့ ဇာတ္ပြဲသဘင္ေတြမွာ မင္းသား၊ မင္းသမီးေတြ ခရီးလွည့္လည္သြားၾကရင္း ယာယီတဲနန္း ဘံုကြန္းေဆာက္ၿပီး ရပ္နား တာကို 'ကြန္းေထာက္နားတယ္'၊ 'ကြန္းေထာက္ ခ်တယ္' လို႔ေခၚေၾကာင္းနဲ႔ အဲဒီအခါမွာ ႐ြတ္ဆိုၾကတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ျမန္မာစာညြန္႔ေပါင္းက်မ္းကို ကိုးကားၿပီး ဆိုထားပါတယ္။ ပညာ ဝန္ေထာက္ဦးဖိုးစိန္ရဲ့ အလိုအရကေတာ့ 'အဲဒီအခါမ်ိဳးမွာ ၿမိဳင္ထကိုျဖစ္ေစ၊ လြမ္းခ်င္း ကို ျဖစ္ေစဆိုၿပီးမွ သျဖန္ကိုဆက္လက္၍ ဆိုၾက၏။ ၄င္းသျဖန္မွာလည္း ထိုၿမိဳင္ထ၊ လြမ္းခ်င္းတို႔၏ အခ်သာျဖစ္၍ ကြန္းေထာက္ျခင္း၊ စခန္းခ်ျခင္းႏွင့္ ဘာမွမဆိုင္ခဲ့ပါ။ မင္းသားကို ႏႈတ္ေထာက္္၍ ေလ်ာက္တင္ရေသာ သျဖန္၊ သို႔မဟုတ္ ႏႈတ္ခြန္းေထာက္၍ ဆိုရေသာသျဖန္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ''ခြန္းေထာက္သျဖန္'' ဟုသာေခၚဆုိထိုက္၏။ ကြန္းေထာက္သျဖန္ဟု ေခၚဆိုၾကသည္မွာ အမွားသာျဖစ္၏'လုိ႔ ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။
ေရလားသျဖန္ဆိုတာ ျမစ္ေခ်ာင္းအင္းအိုင္ ေတြမွာ ေရကစား၊ သြားလာၾကတဲ့ အေၾကာင္းေတြကို စပ္ဆိုၾကတဲ့ သျဖန္မ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ေရခင္းသျဖန္ဆိုတာလည္း ေရျပင္ေပၚမွာ တပ္ခင္းၿပီး ေပ်ာ္ပါးစံစားတဲ့အေၾကာင္းကို ဖဲြ႔ဆိုထားတဲ့သျဖန္ ျဖစ္ပါတယ္။ပုလဲေပါက္သျဖန္ဆိုတာကေတာ့ခြန္းေထာက္သျဖန္ကိုပဲ ပုလဲေပါက္အသံနဲ႔ ဆိုတဲ့အခါ အသံကိုလိုက္ၿပီး ေခၚတဲ့အမည္လို႔ဆုိပါတယ္။
တခ်ိဳ႕ကေတာ့လည္း ေဒြးခ်ိဳးငိုခ်င္းသျဖန္ ဆိုၿပီး အျပည့္အစံုေခၚပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေဒြးခ်ိဳးဆိုတာ စပ္နည္းအခ်ိဳး၊ ငိုခ်င္းဆိုတာ က အေၾကာင္းအရာ၊ သျဖန္ဆိုတာက သီဆို သံကို ဆိုလိုရင္းသာျဖစ္ၿပီးတကယ္ကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳး႐ိုး႐ိုးပဲ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ေဖၚျပထားျပန္ ပါတယ္။
သျဖန္ေတြကို ဖြဲဆိုတဲ့အေၾကာင္းအရာအလိုက္ သာမက စပ္နည္းနဲ႔အနက္ကို လိုက္ၿပီးလည္း အမည္ေပး ေလ့ရွိပါတယ္။ ေဒြးခ်ိဳးကိုပဲ ေရး႐ိုးေရးစဥ္ထက္ အပိုဒ္ေရနည္းနည္းပိုမ်ား၊ အကၡရာနည္းနည္းပိုမ်ားၿပီး စပ္ထားရင္ ေဒြးခ်ိဳးသျဖန္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေဒြးခ်ိဳးႀကီးေလာက္ေတာ့ မရွည္၊ မမ်ားရဘူးလို႔လည္း ေျပာထားပါတယ္။ နမူနာ ေဒြးခ်ိဳးသျဖန္တပုဒ္ ထည့္ေရးေပးလိုက္ ပါတယ္။
အေျခငယ္တယ္၊
ငေရသယ္တသိရ္ေမြ႔ပါတဲ့၊
အိမ္ေရွ႕ကိုအမွန္ရရင္ဘဲ၊
ဉာဏ္ကတနဲ။ ။
ေက်းဇူးသွ်င္၊
ေရးမႈကိုေျမာ္မျမင္လို႔၊
မိုက္ဉာဏ္ဝင္နင္တန္ခ်က္ကိုလ၊
ကမၻာဘာစဥ္အဆက္မွာဟယ္
(အမယ္ေလး) ထံုးပ်က္ႏိုင္ဘဲ။။
ျမဝတီမင္းႀကီး ေရး - အီေနာင္ဇာတ္မွ ေဒြးခ်ိဳးသျဖန္
အို႐ႈေမာဖြယ္ထားေကသြယ္၊
သည္ဝယ္ပံုသုိ႔မႀကံေလေသး။
ျဖဴဝန္းငယ္ရာၿပိဳင္သည္၊
ညာပင္တိုင္ ေ႐ႊေဗြျမင့္ငယ္ကို၊
ျပန္ခြင့္ကေႏွး။
အထူးမွတ္သားဖို႔ကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳး၊ ႀတိခ်ိဳး၊ ေလးခ်ိဳးတိုင္းဟာ သျဖန္ျဖစ္ႏိုင္ေပမဲ့ သျဖန္တိုင္းကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳး၊ ေလးခ်ိဳး မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ပံုစံအေနနဲ႔ အေနာက္ နန္းမေတာ္ မျမကေလး ေရးတဲ့ ရွိစံု႐ြက္ၾကာ ပတ္ပ်ိဳးမွာ -
သနားမၾကင္ရက္ကယ္မို႔၊
သူ႔ထြက္ဖန္ရာဆယ္၊
ေရးေႏွာင့္အခ်ယ္။
အုိဘယ္ခါေန႔ငယ္မွ၊
ကိုယ္ေတြ႔သည္ပူနယ္က၊
ေအးလြယ္သည္မွန္း။
ဆုိၿပီးခ်ထားတာဟာ ေဒြးခ်ိဳးမဟုတ္ေပမဲ့ သီဆိုသံက သျဖန္သံ (ငါးေပါက္သံ) နဲ႔ ဆိုတဲ့ အတြက္ သျဖန္လို႔ပဲမွတ္ယူရတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။
- ဟယ္ရီလြင္