ဂရိေဝါဟာရ ကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ ဒီေဝါဟာရကေတာ့သယ္ယူျခင္း (သို႔မဟုတ္) ေနာက္ျပန္၍လို႔ အဓိပၸါယ္ ရတယ္။ စာေၾကာင္းေတြကို စကားလံုးအကၡရာတူတစ္ခုထဲကို အစျပဳၿပီး အၿပိဳင္တည္ေဆာက္မႈတစ္ခု (A type of Parallelism) တစ္ခုပါပဲ။ ကမၻာေပၚမွာေတြ႕ရအမ်ားဆံုးနဲ႔ ေရွးအက်ဆံုး ေရးဟန္တစ္ခု ပါပဲလို႔ဆိုၿပီး သမၼာက်မ္းစာလို အေရးအသားမ်ားမွာလည္းေတြ႕ရတယ္။ အက္လစ္စဘက္တန္ (Elizabethan) နဲ႔ ရိုမန္တစ္ (Romatic) ကဗ်ာဆရာ ေတြဟာဒီေရးဟန္မွာ ဧတဒဂ္ ရသူမ်ား လို႔ အသိအမွတ္ျပဳရမယ္။ ရိွတ္စပီးယား၊ ဆာဖီးလစ္ဆစ္ဒေနး(Sir Philip Sidney)၊ အက္ဒမန္စပင္ဆာ (Edmund Spenser) တို႔ဟာ ဒီေရးဟန္ကို စြဲစြဲလမ္းလမ္းေရးခဲ့ၾကတယ္။အထူးသျဖင့္ ရိွတ္စပီးယားပဲ။ ဆြန္းနက္အမွတ္ ၆၆ မွာ “and” နဲ႔ခ်ည္းဆက္ထားတဲ႔ ဆြန္းနက္အသြားကိုေတြ႕ရတယ္။
And needy nothing trimmed in jollity,
And purest faith unhappily forsworn,
And gilded honour shamefully misplaced,
And maiden virtue rudely strumpeted,
And right perfection wrongfully disgraced,
(ဆြန္းနက္ ၆၆မွ) ရိွတ္စပီးယား
အနဖိုရဟာဘာလဲ?အသံတစ္ခုကို အျပန္ျပန္ျဖစ္ေစတဲ့ အသြားမ်ိဳးပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ကဗ်ာရဲ႕ ေမာင္းႏွင္ရမ္သမ္(Driving Rhythm)လည္းဟုတ္ရဲ႕။ သူက အသံတစ္ခုတည္းကို အႀကိမ္ႀကိမ္ျဖစ္ေစတယ္ေလ။ ကဗ်ာဟာမ်ဥ္းၿပိဳင္ေတြလို လိုင္းေတြ အၿပိဳင္းၿပိဳင္းေျဖာင့္စင္းလို႔။ ေလာ့ဒ္အယ္စရက္(ဒ) တင္နဆင္ရဲ႕(Tear, Idle Tears) မွာေတာ့ စာပိုဒ္အဆံုးတိုင္းကို ေနာက္ထပ္မရိွေတာ့တဲ့ေန႔မ်ား(the day that are no more) နဲ႔ပိတ္ထားတယ္။
(ဒီေနရာမွာ တင္နဆင္အေၾကာင္း နည္းနည္း ေျပာခ်င္ေသးတယ္။ကဗ်ာေတြကို ခပ္ျပင္းျပင္းရြတ္ေလ့ရိွသူ ဝိတိုရိယေခတ္ ကဗ်ာဆရာပါပဲ။ ဒီလန္ေသာမတ္(စ)နဲ႔ခုိင္းႏႈိင္းၾကတယ္။ ကဗ်ာေရးၿပီးေငြရွာတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ပထမတန္းစားပဲ။ အသက္ ေလးဆယ့္တစ္ႏွစ္မွာကဗ်ာေရးတဲ့ဝင္ေငြဟာ တစ္ႏွစ္ကို ေပါင္တစ္ေသာင္းေက်ာ္ရိွတယ္ ဆိုပဲ။ သူ႔ရဲ႕ ပထမဆံုးကဗ်ာIdylls of the kings ဟာ တစ္လထဲမွာေကာ္ပီ တစ္ေသာင္းေက်ာ္ေရာင္းရတယ္)။
“အနဖိုရ” ဟာ ေရွးအက်ဆံုးကဗ်ာေရးဟန္ဆိုေပမယ့္ ခုထိသံုးေနတုန္းပဲ။ အၿမဲသစ္လြင္ေနတဲ့ ေရးဟန္လို႔လဲ ဆိုတယ္။ အင္လန္ဂ်င္းဇဘတ္ရဲ႕ အူသံ (Howl) မွာ သံုးေၾကာင္းေျမာက္အစ အကၡရာေတြကို“who” နဲ႔စတယ္။ ေဝါ့ဝွစ္ထမင္း (Walt Whitman) ရဲ႕ “Out of Cradle EndlesslyRocking” မွာ အစသံုးေၾကာင္းဟာ “Out of the …” နဲ႔ဖြင့္ၿပီး အလယ္စာေၾကာင္းေတြက“Form” နဲ႕ခ်ည္းစတယ္။ အဲလီးေယာ႔ရဲ႕ (The Waste Land . Section V) မွာ အနဖိုရကို သံုးခဲ့ၿပီးမတ္(ခ)စတန္း (Mark Strand) ရဲ႕ (From the litany) မွာလဲ ဒီေရးဟန္ကို လွလွပပ ေတြ႕ရတယ္။လူးဝစ္ဂလပ္ (Louise Glück) ရဲ႕ ေအာက္တိုဘာ (အပိုင္းတစ္)မွာေတာ့ ဒီလိုေရးတယ္။
didn’t Frank just slip on the ice,
didn’t he heal, weren’t the spring seeds planted
adidn’t the night end,
didn’t the melting ice
flood the narrow gutters
wasn’t my body
rescued, wasn’t it safe
(October Sec: 1)
အနဖိုရအေရးကို သံုးၿပီးေရးတဲ့ ဝီလီယံဘလိတ္ရဲ႕ကဗ်ာ ႏွစ္ပုဒ္ရိွတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ လန္ဒန္(London) နဲ႔ (The Tyger) တို႔ပဲျဖစ္တယ္။ ဂ်ိဳးဘရိန္းနတ္ (Joe Brainard) ရဲ႕ကဗ်ာ(I Remember) ဟာ ငယ္ဘဝကို ျပန္ေျပာင္းေျပာပံုမ်ိဳးျဖစ္ၿပီး နယူေယာက္ဂိုဏ္းဆရာ ကက္နက္ကုခ်္က ခေလးေတြကို ကဗ်ာသင္ရာမွာ ဒီ “အနပိုရ” နည္းဟာ မွတ္မိလြယ္ေစတယ္ လို႔ဆိုတယ္။ ဒီေရးဟန္ဟာ ကဗ်ာဆရာ ေတြ အႀကိဳက္ဆံုးေရးဟန္ျဖစ္ပါတယ္။
- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း