ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

အိုင္ဒီယိုဂရမ္ႏွင့္ အနာခ႐ိုနစ္ဇင္နည္းစနစ္ (Method of Ideogram and Anachronism)

ေမာ္ဒန္ဝါဒႏွင့္ သမိုင္း၏ အိုင္ဒီေယာ္ေလာ္ဂ်ီတြင္ လူဝစ္ဘန္တေနးကေမာ္ဒန္ဝါဒ အေျခတည္ရာတြင္ ၿဗိတိသွ်စာေရးဆရာမ်ား၏ အခန္းက႑ကိုလည္း မခ်န္ခဲ့ပါ။ ၁၉၂၀ ႏွင့္ ၁၉၃ဝ ကာလ၏ အေ႐ွ႕ဘက္တြင္ ဝိတိုရိေခတ္ ေနာက္ပိုင္း၌ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ အက္ဝါဒီယမ္ (Edwardian Era) ကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစား ေပးခဲ့တယ္။ အဲဒီေခတ္က ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေလာက္ပဲ႐ွိတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ တခ်ိဳ႕ေသာ ကဗ်ာဆရာမ်ား၊ လန္ဒန္တြင္ ေမာ္ဒန္လကၡဏာႏွင့္ တူေသာအေရးအသားတခ်ိဳ႕ကို ေတြ႕ရတယ္လို႕ ဆိုတယ္။ သူတို႕ဟာ ဘာဝါဒမွ ကိုယ္စားမျပဳတဲ့ တသီးပုဂၢလသမားမ်ား (Non-represent at nationalism) လို႕ ေခၚတယ္။ ေမာ္ဒန္သမား ေတြဟာ အဲဒီတသီးပုဂၢလေတြဆီက ေမာ္ဒန္ရဲ႕အေျပာင္းအလဲကိုဖန္တီးမယ့္ စ႐ိုက္တခ်ိဳ႕ ရလိုက္ၾကတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ -

            ၁။ စိတၱဇအဖြဲ႕နဲ႔ ျမင့္မားတဲ့ သိစိတ္အလ်င္ေရးဟန္
                (Abstraction and highly conscious artifice)
            ၂။ ဆက္ႏြယ္မႈမ႐ွိတဲ့ အေၾကာင္းအရာ(particular) သီးျခားမ်ားအား ေရာေထြးေရးဖြဲ႕ဟန္
                (Abrupt Juxtaposition of seemingly unrelated particular)
            ၃။ အဆံုးသတ္ ကာရန္မဲ့ေရးဟန္
                (Unrhymed Verse)  တို႕ျဖစ္တယ္။

            ေမာ္ဒန္သမားမ်ားဟာ ပစ္မွတ္နဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္႐ွိပါတယ္။ လူးဝစ္ဘန္တေနးက ေမာ္ဒန္ကဗ်ာကို သံုးသပ္ရာမွာေတာ့ ေ႐ွးကကဗ်ာေတြနဲ႕ ကြဲျပားတာဟာ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ အေၾကာင္းအရာ (subject) ေ႐ြးခ်ယ္မႈက ဘာသာပိုစံုလာလို႕လဲ ျဖစ္တယ္လုိ႕ဆိုတယ္။ သူ႕ရဲ႕ မူရင္းေရးပံုကေတာ့ "They thought and wrote a great dealabout politics, religion, society and philosophy" (သူတို႕ဟာ ႏိုင္ငံေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမႈဆက္ဆံေရး ႏွင့္ ဒႆနိကတို႕ကို အႀကီးအက်ယ္ ေရးသားေတြးေတာလာခဲ့တယ္) ဆိုပဲ။ ပထမကမၻာစစ္ကဘာေတြမ်ား ေခၚေဆာင္လာပါသလဲ။ ဒါဟာ ေမာ္ဒန္စာေပကို ေလ့လာရာမွာ အေတာ္ေလးကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစတဲ့အခ်က္အလက္ပါ။ ဘာေတြ ႀကီးထြားေစခဲ့သလဲ။ အလုပ္သမားပါတီ (the Labour Party)၊ ဝဲဖဲလ္စတိတ္ (Foundation of Welfare States)၊ ဖက္ဆစ္စနစ္ (Fascism) တို႕ျဖစ္တယ္။ ေမာ္ဒန္သမားေတြဟာကဗ်ာဆရာအျဖစ္တစ္မ်ိဳးတည္း သတ္မွတ္လို႔မရေတာ့ဘူး။ ႏိုင္ငံေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမႈအဖြဲ႕အစည္း၊ ဆက္ဆံေရး နဲ႕ ဒႆနိကေတြပါ ထည့္သြင္းလာတဲ့ အတြက္ သူတို႕ေတြကို လူးဝစ္ဘန္တေနးက သူ႕စာအုပ္ "သမိုင္းႏွင့္အိုင္ဒီေယာ္ေလာ္ဂ်ီ" မွာ " … however, considers the Modernists as thinkers as well as artists" (မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ ေမာ္ဒန္သမားမ်ားကိုအေတြးအေခၚ႐ွင္ ႏွင့္ အႏုပညာ႐ွင္ ဟု သတ္မွတ္ရမည္ ျဖစ္သည္) တဲ့။ အခုေျပာမယ့္ အေၾကာင္းအရာကေတာ့ ေမာ္ဒန္ရဲ႕ နည္းစနစ္ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ "အိုင္ဒီယိုဂရမ္" ႏွင့္ "အနာခ႐ိုနစ္ဇင္" (Method of Ideogram and Anachronism) နည္းစနစ္ ပဲျဖစ္တယ္။ အိုင္ဒီယိုဂရမ္ကေတာ့ ဂရပ္ဖစ္ကာ႐ိုက္တာတစ္ခုျဖစ္ၿပီး အိုင္ဒီယာ (ဒါမွမဟုတ္) သေကၤတပါဝင္တဲ့ စာလံုးေလးေတြပါပဲ။ အဲဒီစာလံုးကိုအသံမထြက္ဘဲ ၾကည့္႐ံုနဲ႕တင္ အဓိပၸါယ္ တစ္ခုခုကို ေဖာ္ျပ ေနတာပါ။ တ႐ုတ္နဲ႕ ဂ်ပန္စာလံုးေတြဟာ အိုင္ဒီယိုဂရမ္ေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီလို အေရးအသားမ်ိဳးကို ကဗ်ာေရးရာမွာသံုးလာတယ္။ အနာခ႐ိုနစ္ဇင္ (Anachronism) နဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ေျပာရရင္ အနည္းငယ္ ႐ွည္လ်ား ပါလိမ့္မယ္။

၃။ အနာခ႐ိုနစ္ဇင္ (Anachronism)

            မူရင္းကေတာ့ ဂရိစကားက လာတယ္။ ဆန္႕က်င္ျခင္း(ဝါ) ေနာက္ျပန္လွည့္ျခင္း (ana) နဲ႕ အခ်ိန္ (chronos) ကို ေပါင္းထားတယ္။ အရာဝတၳဳ၊ အျဖစ္အပ်က္၊ ႐ိုးရာတစ္ခုခုကို အခ်ိန္ကာလနဲ႕ မဆီေလ်ာ္ပဲ အသံုးျပဳတာကို ဆိုလိုတယ္။ ဒါ့အျပင္ စကားေျပာေတြ၊ နည္းပညာေတြ၊ ဒႆနိကအိုင္ဒီယာေတြ၊ ဂီတဟန္ေတြ၊ ႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းေတြကို ေနရာမွား သံုးတာပဲ။ ဥပမာ၊ ဆီဇာဂ်ီနရီ (Cesare Gennari) ေရးဆြဲတဲ့ ဂရိနတ္ဘုရား ေအာ္ေဖးရပ္ (Orpheus) ပံုမွာ တေယာကို ကိုင္ထားတယ္။ တေယာဟာ ၁၆ ရာစု ေ႐ွ႕ပိုင္းမွာ မေပၚေသးဘူး။ ယေန႕ေခတ္ လူေတြ ငွက္ေမြးကညစ္ (Quill) သံုးစြဲတဲ့ဟန္၊ လက္တင္စကားေျပာဟန္ ေတြဟာလည္း ေ႐ွးက အရာဝတၳဳ သုိ႕မဟုတ္ စကားေျပာေတြကိုေနရာမွားသံုးတာပဲ။ ဥပမာ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေကာင္းဘိြဳင္ကားေတြထဲမွာ ရဲတပ္ဖြဲ႕ဝင္ေတြပါဝင္ေပမယ့္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ ၁၈၇ဝ ေက်ာ္ေလာက္မွ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ဖြဲ႕စည္းခဲ့တယ္ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ ကြန္စတန္တင္လက္ကား (Constantin Lecca) ေရးဆြဲတဲ့ ေမာ္ဒဗီယန္း (Moldavian) နဲ႕ မန္တနီးရန္း (Muntenian) မ်ား ညီအစ္ကုိဖြဲ႕ျခင္း ပန္းခ်ီမွာ ၁၆ ရာစုကိုအေျခခံေရးဆြဲေပမယ့္ ၁၉ရာစု အလံကို ေနာက္ခံထားခဲ့တယ္။ အနာဆိုနစ္ဇင္ေတြဟာ တစ္ခါတရံမွာေတာ့ OOP Art ေတြလို႕ ေခၚၾကတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ေနရာမွား (Out-of-place artifact) ေတြလို႕ဆိုလိုတယ္။ ဒါေတြဟာ အႏုပညာ (Art) နဲ႕ ဖန္တီးလုပ္ဇတ္ (fiction) ကို ေရာေမႊထားတာပဲ။ လီယိုနာဒိုဒါဗင္စီရဲ႕ နာမည္ႀကီးပန္းခ်ီကား ခရစ္ေတာ္ရဲ႕ေနာက္ဆံုးညစာ (The Last Supper) ကို ထပ္နမူနာေပးရရင္ "လိေမၼာ္သီးမ်ား (Oranges)" ဟာ အာတီဖက္ (Artifact) ပါပဲ။ လီယိုနာဒိုဟာ ၁၄၉၈ မွာ ဒီပန္းခ်ီကားကို ေရးဆြဲတယ္။ ခရစ္ေတာ္ရဲ႕ ညစာမွာ လိေမၼာ္သီးေတြ ပါဝင္တယ္။ ဒါေပမယ့္လိေမၼာ္သီးသမိုင္းမွာေတာ့ ၁၅ ရာစုေရာက္မွ ေပၚတူဂီေတြ အိႏၵိယႏိုင္ငံက ယူေဆာင္လာတဲ့အသီးျဖစ္တဲ့အတြက္ ခရစ္ေတာ္ေပၚတဲ့အခ်ိန္မွာ လိေမၼာ္သီးေတြ အဲဒီေနရာကို မေရာက္ႏိုင္ေသးဘူးလို႕ဆိုတယ္။ သူေတာ္စင္ မယ္ေတာ္ေမရီကို အီတလီေတြ သ႐ုပ္ေဖာ္ရာမွာ အီတလီအဝတ္အစားနဲ႕ ျဖစ္ၿပီး ဘုရင္အလက္ဇႏၵား (Alexander the Great) ကို ျပင္သစ္ေတြ ျပဇတ္လုပ္ေတာ့ လူဝီ (၁၆) ေခတ္ကအဝတ္အစားနဲ႕ ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီလိုပဲ ႐ွိတ္စပီးယား ဟင္းမလက္ (Hamlet) ကို ေရးေတာ့ ဝတ္(ထ)တင္းဘတ္တကၠသိုလ္ (University of Wittenberg) ေပၚၿပီလား ဆိုတာ ေမးခြန္းမထုတ္ခဲ့ပါဘူး။ ဂ်ဴးလီးယက္ဆီဇာကိုလုပ္ႀကံတုန္းက ဘ႐ူးတပ္ (Brutus) ကို နာရီသံ "တခ်တ္ခ်တ္" က ကသိကေအာင့္ ျဖစ္ေစခဲ့တယ္လို႕ဆိုတယ္။ ဆီဇာလုပ္ႀကံခံရတဲ့ (44 BC) မွာ အဲဒီလို စက္နာရီမ်ိဳး မေပၚေသးဘူး။ စက္နာရီဟာ (၁၁)ရာစုနဲ႕ (၁၃)ရာစု အတြင္းမွ ေပၚတာျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ႐ွိတ္စပီးယားကို ခြင့္လႊတ္ေပးခဲ့တယ္။ အနာခ႐ိုနစ္ဇင္စနစ္ဟာ ႐ွိတ္စပီးယားျပဇတ္ေတြကို   ျပန္ေဖ်ာ္ေျဖတဲ့အခါမွာ ပိုၿပီး ထင္႐ွားလာတယ္။ ႐ိုမီယိုနဲ႕ ဂ်ဴးလီးယက္ကို လီယိုနာဒိုဒယ္ကပီ႐ို နဲ႕ ကလယ္ယာဒိန္း တို႕ ျပန္႐ိုက္ေတာ့ မြန္ေတဂူနဲ႕ ကာဖ်ဴးလက္ ႏွစ္အုပ္စုဟာ ပစၥတိုေတြကိုင္ၿပီး သဲႀကီးမဲႀကီး ပစ္ခတ္ၾကတယ္။ ၁၉၆ဝ တုန္းက ရစ္ခ်တ္ဘာတန္တို႕ ဟင္းမလက္ကိုကတုန္းက ရီဟာဇယ္ကို ေခတ္အဝတ္အစားနဲ႕ လုပ္ရင္း ပရိတ္သတ္ကိုပြဲသြင္းခဲ့ေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႐ွိတ္စပီးယားျပဇတ္ေတြဟာ အခ်ိန္ကာလက ကင္းလြတ္ခြင့္ရသြားတယ္။ ၁၉၉၉ မွာ တီတပ္ (Titus) ကို ေခတ္သစ္အေနနဲ႕ျပန္႐ိုက္ခဲ့ေသးတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၂ဝဝ၁ ခုႏွစ္မွာ "Moulin Rouge" ကို ၂ဝ ရာစုဂီတနဲ႕ ျပန္႐ိုက္ခဲ့တာပဲ။ ပထမဦးဆံုး ႐ုပ္႐ွင္အေနနဲ႕ အနာခ႐ိုနစ္ဇင္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳၾကတာေတာ့ ဘတ္စတာကိတြန္ (Buster Keaton) ရဲ႕ ေခတ္သံုးေခတ္ (The Three Ages) မွာ ေက်ာက္ေခတ္ ေဘာ့(စ)ေဘာတီထြင္ကစားပံုနဲ႕ ေရာမေခတ္မွာ ယဥ္ေၾကာ႐ႈပ္ေထြးပံု (traffic problem) ကို တင္ျပထားတယ္။

            ပီတာဂရင္း(န္)ေဝး (Peter Greenaway) ရဲ႕"The Draughtsman's Contract" ဟာ ၁၈ ရာစုကို တည္ထားတဲ့ ဇာတ္လမ္းျဖစ္ေပမယ့္ နံရံေတြေပၚမွာ ၁၉၅ဝ တဝိုက္က ေပါ့ပ္အတ္(ထ) (Pop Art) ေတြကို ခ်ိတ္ဆြဲထားတယ္။ ၿပီးေတာ့ႀကိဳးမဲ့တယ္လီဖုန္း (Cordless Telephone) ကို ျပခဲ့တယ္။ ပရိတ္သတ္က ေသာင္းက်န္းလို႕ အဲဒီအခန္းေတြကိုျပန္ျဖဳတ္ခဲ့တယ္။ သိပၸံဇတ္ကားေတြမွာေတာ့ ရည္႐ြယ္ခ်က္႐ွိ႐ွိ မွားယြင္းသံုးစြဲခဲ့ပံုေတာ့မဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။ ဒါကို "Unintentional" လို႕ ေခၚတယ္။ ဒါေတြဟာ အထူးအဆန္းေတာ့မဟုတ္ဘူး။ အနာဂတ္ကို ပံုေဖာ္ရာမွာ အရာေတြအားလံုး ကြက္တိမွန္ဖို႕ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕မေမွ်ာ္လင့္သင့္ဘူး မဟုတ္လား။ ဥပမာ- Star Trek IV The Voyage Home မွာ ၁၉၉၁ ကတည္းကၿပိဳသြားတဲ့ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုဟာ ႏွစ္ဆယ့္တစ္ရာစုအလယ္ကို တည္ထားတဲ့ ဇာတ္အိမ္ထဲ ျပန္ပါလာၿပီး"စိန္႕ပီတာစဘတ္ နဲ႕ လီနင္ဂရက္" ခဏခဏေျပာင္းေနတဲ့ ၿမိဳ႕ကို ဇာတ္လမ္း ေရးသူကမွားယြင္းျပန္တယ္။ ကလစ္ဖို႕(ဒ)စီမတ္(ခ) (Clifford Simark) ရဲ႕ "Time is the Simplest Thing" ကို ၁၉၆၁ မွာ ပံုႏွိပ္တယ္။ ႏွစ္ဆယ့္ႏွစ္ရာစုကို ဇာတ္လမ္းဖြဲ႕ထားၿပီး အလင္းႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ႐ွိတဲ့ ၾကယ္ေတြဆီကို လူေတြက အက္တမ္မစ္အင္ဂ်င္ (AtomicEngine) ကားေတြနဲ႕ အလြယ္တကူ သြားၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဖုန္းဆက္ေတာ့ တယ္လီဖုန္းအိပ္ခ်္ခ်ိန္းကိုပဲသံုးခဲ့တယ္။ အိပ္ခ်္ဘင္းပိုက္ပါ (H.Bean Piper) ရဲ႕ဝတၳဳေတြဟာ ႏွစ္ဆယ့္ခုနစ္ရာစုကို ေနာက္ခံထားတယ္။ ကမၻာ့ဆြဲအားကို ဆန္႕က်င္တဲ့ ေမာင္းႏွင္မႈေတြပါတယ္။ သူက အဲဒီေခတ္ကို အက္တမ္မစ္ေခတ္ (Atomic Era) လို႕ေတာင္ အမည္ေပးခဲ့ေသးတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ တိပ္(ပ)ရီေကာ္ဒါကေတာ့ အနာေလာ့ခ္ (Analog-tape-based) စနစ္ အေျခခံျဖစ္ေနတယ္။ အနာဂတ္ကို ဇာတ္အိမ္လုပ္ထားတဲ့  "A Clockwork Orange" လို ဇတ္ကားမ်ိဳးဆိုပါေတာ့။ ဇာတ္လမ္းရဲ႕ အခ်ိန္ကာလက "၁၉၆ဝ" ျဖစ္ၿပီး လမ္းမေပၚမွာေတာ့ ေဘက္(စ)ဝက္ဂြန္ကားတစ္စီး ေျပးလႊားေနတယ္။ အဲဒီကား အမ်ိဳးအစားဟာ ဘိတဲလ္ (Beetle) အမ်ိဳးအစားျဖစ္ၿပီး ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ကမွ လူေတြနဲ႕ မိတ္ဆက္ေပးခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးအစား ျဖစ္တယ္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္က ထုတ္ခဲ့တဲ့ဇာတ္ကား Back to the Future (2) မွာေတာ့ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္မွာ ဖက္(စ္)စာပို႕စက္ (Fax-machines) ေတြ ေနရာအႏွံ႕အျပားသံုးခဲ့တယ္။ တကယ္သံုးသင့္တာက "e-mail" အီးေမးလ္ပါ။ ဒါေတြကေတာ့ မေတာ္တဆျဖစ္ခဲ့တယ္လို႕ ထင္ရတာပါ။ ရည္႐ြယ္ခ်က္႐ွိ႐ွိနဲ႕ အနာခ႐ိုနစ္ဇင္ လုပ္ခဲ့တာေတြကိုေတာ့ "Intentional" လို႕ ေခၚတယ္။ ပစၥည္းအမ်ိဳးအစားေတြ ဆိုပါေတာ့။ မူလ"Star Trek" ဇာတ္လမ္းတြဲေတြမွာေတာ့ ကြန္ျပဴတာတိပ္(ဖ) (Computer Tapes) လို႕သံုးခဲ့ၿပီး အဲဒါက တစ္ခ်ိန္တုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႕သံုးခဲ့တဲ့ "Floppy Disks" ေတြပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီဝတၳဳေရးစဥ္မွာေတာ့ "Floppy Disks" မေပၚေသးပါဘူး။ ရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ အနာခ႐ိုနစ္ဇင္ လုပ္ျခင္းမွာ စာေရးဆရာေတြဟာ သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြရဲ႕ ေ႐ွ႕ကသြားေနသလိုေတာင္ ျဖစ္ေနတယ္။ ေဒးဗစ္ဘရင္း (David Brin) ဆိုပါေတာ့။ သူ႕ရဲ႕ သိပၸံဝတၳဳ"ကမၻာေျမ" (Earth) ကို ၁၉၉ဝ မွာ ထုတ္ေဝပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကြန္ျပဴတာနက္ေဝါ့(ခ) (Computer Network) လို႕ သံုးခဲ့ပါတယ္။ အင္တာနက္လို႕ မသံုးခဲ့ပါဘူး။ အင္တာနက္က ေပၚမွမေပၚေသးတာ။ ေနာက္တစ္ႏွစ္ၾကာေတာ့မွ World Wide Web ဟာ ေပၚျပဴလာျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီထဲမွာ လက္ကိုင္တစ္ဦးသံုးဗြီဒီယို ရီေကာ္ဒါ အေၾကာင္းပါတယ္။  အခုေခတ္စားေနတဲ့ ကမ္ေကာ္ဒါ (Camcorder) ပါပဲ။ ဒါေတြကေတာ့ ရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႕ စာေရးဆရာေတြ ထည့္ေရးတာပါ။ မေတာ္တဆႀကီးေတြကလည္းခပ္မ်ားမ်ားရယ္။ ႀကီးမားတဲ့ မေတာ္တဆေတြ။ အပိုလို ၁၃ ဆိုတာ တြမ္ဟင့္ရဲ႕ နာမည္ႀကီးဇတ္ကားေပါ့။ ေဝဖန္ေရးဆရာေတြက တြမ့္ကို ေအာ္စကာ သံုးခုေျမာက္ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႕ ဆိုခဲ့တယ္။ ဘာမွားခဲ့သလဲ။ နာဆာရဲ႕ လိုဂို (Logo) မွားေနတယ္။ ဇာတ္ကားထဲနဲ႕ အမွန္တကယ္ (The Beatles) အဖြဲ႕ရဲ႕"Let it Be" အယ္လ္ဘမ္ထုတ္တဲ့ရက္ တစ္လကြာဟေနတယ္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္တုန္းက ထုတ္ခဲ့တဲ့ "Grounding" ဆိုတဲ့ ဆြစ္ဇာလန္ ႐ုပ္႐ွင္ကား၊ "ဆြစ္ေလေၾကာင္းရဲ႕ေနာက္ဆံုးေန႕" လို႕လဲေခၚၿပီး ေလေၾကာင္းလိုင္းၿပိဳလဲသြားတဲ့ ဇာတ္လမ္းပါ။ ဒါ႐ိုက္တာက ေအဗရာဟင္ဇီ႐ွန္း (Ibrahim Zeeshan)။ ဇာတ္အိမ္ကိုတည္တဲ့ ခုႏွစ္ကေတာ့ စက္တင္ဘာလ ၂ဝဝ၁ ခုႏွစ္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြသံုးတဲ့ ကြန္ျပဴတာမွာ ေတြ႕ရတာက ဝင္းဒိုးအိပ္စ္ပီ (Window XP) ပါ။ အဲဒီဝင္းဒိုးအိပ္စ္ပီဟာေအာက္တိုဘာလ ၂ဝဝ၁ ကမွ ထြက္ခဲ့တာျဖစ္လို႕ တစ္လကြာေနပါတယ္။ အဲဒီဇာတ္ကားမွာပဲ ေဘာက္ဝက္ဂြန္ကားပါပါတယ္။ (VW Phaetons) အမ်ိဳးအစားပါ။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီ အမ်ိဳးအစားဟာ ၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္မွ ထြက္တာျဖစ္တယ္။ စီပီအာရ္ (CPR) လို႕ အတိုေကာက္ေခၚတဲ့ အေရးေပၚသက္ကယ္စနစ္ဟာ လူအားနဲ႕ ရင္ဘတ္ကို ဖိၿပီးအေရးေပၚကယ္ဆယ္တဲ့စနစ္ပါ။ အ႐ွည္ကေတာ့ "cardiopulmonary resuscitation" ပါ။ ဒုတိယကမၻာစစ္႐ုပ္႐ွင္ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဒီစနစ္သံုးၿပီး ျပဳစုေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ တကယ္ေတာ့၁၉၅ဝ ေက်ာ္မွ ဒီနည္းကို သံုးခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ေနာက္ထပ္႐ုပ္႐ွင္တစ္ကား ကေတာ့"Good fellas" ပါပဲ။ ေလဆိပ္ကိုျပတယ္။ စာတန္းထိုးတယ္။ Idlewild Airpot1963 တဲ့။ ေလယာဥ္ႀကီး ပ်ံတက္သြားတယ္။ ဘိုးရင္း ၇၄၇ ေလယာဥ္ႀကီး။ တကယ္ေတာ့ ဘိုးရင္း ၇၄၇ ေလယာဥ္ဟာ ၁၉၆၉ အထိ ပထမဆံုး ပ်ံသန္းမႈကိုမလုပ္ခဲ့ပါဘူး။ ဒီတစ္ခါေျပာမယ့္ ဇာတ္ကားကေတာ့အေတာ္ႀကီးကို နာမည္ႀကီးခဲ့တဲ့ "တိုက္တန္းနစ္" ဇာတ္ကားပဲ။ စာေလးဘာေလး မဖတ္တဲ့သူကေတာ့ ကင္မ႐ြန္ႀကီး႐ႊီးသလို ခံရတာေပါ့။ ဇာတ္ညႊန္းကိုလဲ သူပဲေရးတာကိုး။ လီယိုနာဒိုက ဂ်က္(ခ)ေပါ့ဗ်ာ။ ဇာတ္ကားထဲမွာ ဂ်က္(ခ)က ဝက္(စ)ကြန္ဆင္ (Wisconsin) က ခ်ပ္ပီးဝါေရတံခြန္ (ChippewaFall) နားက ဝွစ္ဆိုတေရအိုင္ (Wissota Lake) မွာ ငါးမွ်ားတဲ့ အေၾကာင္းပါတယ္။ အဲဒီေရအိုင္က ၁၉၁၇ ထိ မလုပ္ရေသးဘူး။ လူလုပ္တဲ့ေရအိုင္ျဖစ္ၿပီး တိုက္တန္းနစ္ျမဳပ္ၿပီး ငါးႏွစ္အၾကာထိမလုပ္ရေသးဘူး။ ႐ို႕စ္ (ကိတ္ဝင္းစလက္) က ဂ်က္(ခ)ကို ဆယ္ျပားေစ့ကေလး ေပးလိုက္တာ အဲဒီမွာ႐ုစဗဲ့ (Franklin Roosevelt) ပံုပါတယ္။ ၁၉၄၆ ထိ ႐ုစဗဲ့နဲ႕ ဆယ္ျပားေစ့ မေပၚေသးဘူး။ ဇာတ္ကားထဲမွာ ႐ို႕စ္ (ကိတ္ဝင္းစလက္) ဟာ ႐ုပ္တည္ႀကီးနဲ႕ အစၥေမး (Bruce Ismay) (တိုက္တန္းနစ္ သေဘၤာပ်က္တုန္းကခေလးနဲ႕ အမ်ိဳးသမီး ဦးစားေပး ဥပေဒကို အတိအက် လိုက္နာခဲ့သူ သေဘၤာအရာ႐ွိ) ကို ဒီလိုေျပာခဲ့ပါတယ္။ "Do you know of Dr.Freud? His idea with male preoccupation with size migh tbe of particular interest to you, Mr.Ismay" တဲ့။ ပရိတ္သတ္ဟာ အဲဒီစကားအတြက္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဖို႕ခက္ခဲခဲ့တယ္။ ဖ႐ိြဳက္ကို ဖတ္ဖူးသူက လြဲရင္ေပါ့ေလ။ ဒါက ဖ႐ြိဳက္ရဲ႕ အယူအဆပါ။ ႀကီးျခင္းေသးျခင္းက လူေတြလုပ္တဲ့အတြက္ သိပ္အေရးမပါလွပါဘူးလို႕ တိုက္တန္းနစ္ ႀကီးမားပံုကို သိပ္အံ့ၾသစရာမ႐ွိေၾကာင္း ဖ႐ိြဳက္ကိုကိုးကားၿပီး ေျပာတဲ့စကားပါ။ ဂ်ိမ္းကင္မ႐ြန္းဟာ ဖ႐ိြဳက္ကို ေလ့လာဖူးသူျဖစ္ေၾကာင္းသိသာေစပါတယ္။ ဒါေပမယ့္  ၁၉၂ဝ မွ ဖ႐ိြဳက္ဟာ ဒီသေဘာတရားပါဝင္တဲ့ "Beyond thePleasure Principle" ကို ထုတ္ေဝခဲ့တယ္။ တိုက္တန္းနစ္ျမဳပ္တာ ၁၉၁၂ မွာ။ ဒုတိယကမၻာစစ္ေနာက္ခံစစ္ကား အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ AK-47 အမ်ိဳးအစား ႐ိုင္ဖယ္ေတြကိုင္တာ ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ သိထားဖို႕လိုတာက ၁၉၄၇ မွ ဒီ႐ိုင္ဖယ္ကို တီထြင္ခဲ့ၿပီး တစ္နည္း ေျပာရရင္ေတာ့ ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီး ႏွစ္ႏွစ္ၾကာမွ တရားဝင္သံုးခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ "Start Revolution Without Me" ႐ုပ္႐ွင္ဟာ ၁၇၅ဝ က ဘယ္လ္ဂ်ီယံ မင္းသမီး ခရစ္စတီးနားရဲ႕ဇာတ္လမ္းပါ။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လ္ဂ်ီယံႏိုင္ငံဟာ ၁၈၃ဝ ကမွ ေပၚေပါက္လာတဲ့ ႏိုင္ငံျဖစ္တယ္။ အနာဂတ္ကိုဇာတ္အိမ္တည္ထားတဲ့ ဇာတ္လမ္းေတြမွာ WTC အေဆာက္အအံုေတြ မပါသင့္ေတာ့ဘူး မဟုတ္လား။ ဥပမာ "Vanilla Sky" ဟာ တြမ္ခ႐ုစ္၊ ပင္နီလုပ္ခ႐ုစ္၊ ကင္မ႐ြန္းဒီေယာ့(စ္)၊ ကတ္ရပ္ဆယ္တို႕ပါဝင္တဲ့ သိပၸံဇာတ္ကား ျဖစ္ၿပီး အနာဂတ္ကို ဇာတ္အိမ္တည္ထားတယ္။ တိုင္းမ္စကြဲ (TimeSquare) အေဆာက္အအံုေ႐ွ႕မွာ ဒီဇာတ္ကား႐ိုက္ေတာ့ လူေတြမ်ားလြန္းလို႕ လမ္းေတာင္ ပိတ္ေပးခဲ့ရတယ္ဆိုပဲ။ ႐ိုက္တဲ့ခုႏွစ္က "2000" မွာပါ။ အဲဒီ ၉/၁၁ ဟာ စက္တင္ဘာလ၊ ၂ဝဝ၁ မွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တယ္။ ဒီဇာတ္ကားကို ဒီဇင္ဘာလ ၁၄၊ ၂ဝဝ၁ မွာ ႐ံုတင္ခဲ့တယ္။ WTO ဟာ ထီးထီးခ်ည္းျပန္ပါလာခဲ့တယ္။႐ိုက္ခ်က္ေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ WTO ကို ကြန္ျပဴတာအကူအညီနဲ႕ ဖ်က္ပစ္ဖို႕ မလြယ္လွပါဘူး။ ဒါ႐ိုက္တာ ကင္မ႐ြန္ခ႐ိုး (Cameron Crowe) ဟာ အဲဒီဇာတ္ကားကို ဒီအတိုင္း လႊတ္ေပးခဲ့တယ္။ ဒီေနရာမွာ ေျပာလိုတာကေတာ့ ႐ုပ္႐ွင္ဒါ႐ိုက္တာေတြဟာ ႐ုပ္႐ွင္ထဲမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဒီ "အနာခ႐ိုနစ္ဇင္" နည္းစနစ္ကို သံုးခဲ့တယ္။ မရည္႐ြယ္ဘဲ (ဝါ) မေတာ္တဆ (Accidental) အေနနဲ႕ ပိုမ်ားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာကို တည္ေဆာက္သူေတြကေတာ့ ဒါကိုရည္႐ြယ္ခ်က္႐ွိ႐ွိကဗ်ာထဲ ထည့္ၾကပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အဲလီးေယာ့ပါ။

၃။ Time Shifting Method (အခ်ိန္ေ႐ြ႕လ်ားျခင္း)

            ဒါကေတာ့ ဇာတ္ေကာင္ လူကို ေ႐ႊ႕ပစ္တာပါ။ ဒ႑ာရီထဲကဇတ္ေကာင္ဟာ ဒီဘက္ေခတ္ကို ေရာက္လာသလို ဒီဘက္က လူကလည္း ဟိုဘက္ကိုေရာက္သြားရင္ ေပၚေပါက္လာတဲ့အက်ိဳးထဲက လက္ခံႏိုင္မႈ (ဝါ) တူညီမႈေတြ ႐ွိေနသလို ဘယ္လုိမွ လက္မခံႏိုင္ဘဲ သေရာ္သလိုျဖစ္သြားတာမ်ိဳးလည္း ႐ွိႏိုင္ပါတယ္။


- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း