မတူပါ။ ကာရန္ အေနအထား သီဆိုပံု စတာေတြမွာ အနည္းငယ္ကြဲျပားျခားနားပါတယ္။ သံခ်ိဳအစ
ရုပ္ေသးက ။ သံခ်ိဳကို ေရွးတုန္းက ရုပ္ေသးပြဲေတြမွာ ထည့္သြင္းသီဆိုရာက စတင္ေပၚေပါက္လာ
တာလို ့သိရပါတယ္။ ေရွးေခတ္ ရုပ္ေသးပြဲေတြမွာ စာဆိုပညာရွိေတြ လိုက္ပါ အမွဳထမ္းေလ့ရွိပါတယ္။
စာဆိုေတြဟာ စာဆိုရုပ္လို ့ေခၚတဲ့ လက္စြဲေတာ္ရုပ္ကို ကိုင္ျပီး ျမိဳင္ထ မစမီ သံခ်ိဳကို ရြတ္ဆိုေလ့ရွိပါ
တယ္။ အသံေန အသံထားနဲ ့ရြတ္ဆိုရပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ရွင္ျပဳရဟန္းခံ အလွဴပြဲေတြမွာ ရုပ္ေသး
ကျပေတာ့ ဇဝနဥာဏ္နဲ ့လက္တန္းဖြဲ ့ဆိုေလ့ရွိၾကပါတယ္။ "လက္တန္း"ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္က ရုပ္ေသး
စင္ရဲ ့လက္တန္းကိုကိုင္ျပီး ခ်က္ျခင္း လ်ွင္ျမန္စြာ ဖြဲ ့ဆိုျခင္းကိုဆိုလိုတာပါ။
ဥပေဒသ -
(၁) အခ်ိဳး(၄)ခ်ိဳးပါရမယ္။
(၂) အတြင္းကာရန္နဲ ့အဆံုးခ်ကာရန္ေတြကို ေလးခ်ိဳးအတိုင္းယူပါ။
(၃) အသံေပါ့ေပါ့နဲ ့ရြတ္ဆိုနိုင္ေအာင္ နေဘထပ္ ကာရန္မ်ား မယူပဲ တစ္လံုးခ်ိတ္/နွစ္လံုးခ်ိတ္
ကာရန္ေလာက္ျဖင့္ တြဲ၍ ေရးဖြဲ ့ပါ ။
နမူနာ(၁)
ရတနာပံုေခတ္က ပညာရွိ ဦးမ်ွင္ ေရးဖြဲ ့ခဲ့သံခ်ိဳ
ဆြတ္ပါ(လဲ့)ပါဟု
ညႊတ္(ႏြဲ ့)ကာ ျမဴေမ်ွာ္(ေမ်ွာ္)၍
လူကဲ့(ေနာ္) မေခၚ(ရွိ)ေသာ္လည္း
ေခၚ(ဘိ)သေယာင္(ေယာင္)ပါ့
သေရ(ေဆာင္)ေလေလွာင္(လွဳပ္)ရွာၾက
ေတာ(အုပ္)လံုး ပန္းေထြ[ ေထြ ] ။
အစိမ္းနွင့္အ(ျပာ)
နီအ(ဝါ) ျဖဴတ(ခ်ိဳ ့)သာပ
သူ(တို ့)ကိုဘယ္(ဆီ)က
ဘယ္ပန္း(ခ်ီ) စုတ္မင္(ေဆး)ငယ္နွင့္
ယဥ္(ေက်း)ေအာင္ တ(မင္)လာ၍
ဆင္(ယင္)ရွာ ေလသ(မွန္း)ပါဘိ
(ပန္း)တို ့အေျခ ။
တစ္ပင္ကို တစ္ပင္(ျပိဳင္)သည့္ျပင္
တစ္(ျမိဳင္)ကို တစ္ျမိဳင္(ေက်ာ)ေအာင္ဟု
မ(ေနာ)ကံ အာရံု(ယူ)သည့္နွယ္
တၾကဴ(ၾကဴ) ထံုအ(ၾကိဳင္)နွင့္
စံုဂ(နိုင္)မွာ ဂုဏ္ျပိဳင္၍(ပြင့္)ရွာၾက
ေတာ(တင့္)တဲ့ ပံုအ[ ေန ]
စံုသ[ ေရ ] ရႊင္ { လန္း } ။
ပမာရယ္(ဆို)
စံက(ပိုလ္)ျပည္ေတာ္(ေဟာင္း)ဆီသို ့
ႏွစ္(ေသာင္း)ျခံရံသ(ဃၤာ)နွင့္
ေဒသ(စာ)ရီ အ(ျမန္း)မွာလ
စ(ခန္း)စဥ္ ျမိဳင္ရ(ဂံု)တို ့မွာ
လိွဳင္အ(ထံု) တၾကဴ(ၾကဴ)နွင့္
သယ( မ႓႓ၻဴ) ကိုယ္ေတာ္(ျမတ္)ကိုလ
ထြက္(နပ္)ကယ္ ၾကိဳ(ဆို)၍
ပန္းထို(ထို) ပူေဇာ္(ပြင့္)ရွာၾက
ယ(ခင့္)ခါ သည္တ(ပံု)သို ့
သည္ရ(ဂံု)လိုပင္ (ရွိ)ရွာလိမ့္
ေတာအ(တိ) { ပန္း } ။ ။
နမူနာ(၂)
ေနပုလဲ
နံနက္(လင္း)ေသာ္လဲ
ေငြ(နွင္း)ျမဴေတြ(ေဝ)ေတာ့
(ေန)ရွင္မွာ မွဳန္ပု(လဲ)သာပ
မ(ရဲ)နိုင္ မၾကည္(ပြင့္)နိုင္ဘု
မား(ျမင့္)တဲ့ ေကာင္းကင္[ မွာ ] ။
ငါ့အ(နီး)
ေျမ(ၾကီး)ေျမျပင္(သာ)၌
သည္မာ(လာ) ျပာနြဲ ့(ေနွာင္း)ဟာျဖင့္
ေခါင္း(ေလာင္း)ပံုသ(ဏၭာန္)သို ့
ပြင့္(ဟန္)မွာ လည္တိုင္(ေမာ္)၍
မွန္ရီ(ေယာ္) နယ္အ(တြင္း)မွာလ
အ(လင္း)ဘယ္မွာ(ေန)လို ့
စံ(ေလ)တယ္္ေမ်ွာ္ေတာ္(ေဇာ)ရယ္နဲ ့
(ေမာ)တဲ့ မ်က္[ နွာ ] ။
သည္ခါ(တြင္း)မွာျဖင့္
ေငြ(နွင္း)ရည္ရည္ တစ္(ေပါက္)ဟာ ျဖင့္
ခုန္ေရာက္(လာ) အက်(ဆန္း)ေလ ေတာ့
သည္(ပန္း)ျပာဘယ္ညာ(တိမ္း)ကာပ
(ယိမ္း)ႏြဲ ့ေပါ့ သာ[ ယာ ]စြာ
လွ [ ပါ ] ဘိတ { ကား } ။
သည္ေတာ့(ကို)
ျပာလဲ့မာလာ(ပ်ိဳ)က
ေနာင္ၾကည္(ညိဳ) ေနာင္ျမတ္(နိုး)ရင္ျဖင့္
လွ(မ်ိဳး)စံုလင္(စြာ)ပ
ဘံုျပင္(မွာ) အရွိသားပါတဲ့
စ(ကား)ေျခြကာ (ဆင္)လိုက္ေတာ့
ဟိုေကာင္း(ကင္) ျမဴအ(ထဲ)ဆီက
ေနမင္းရွင္ မွဳန္ပု(လဲ)ေသာ္မွ
(ရဲ)ခဲ့ေရႊ { သား } ။ ။
- ေဇာ္ဂ်ီီ
တစ္ေယာက္ေသာေမ့ခ်စ္သူ
ေႏြတ(ေၾကာ့)ဆီ၌
ေပြ(ေနာ့) ကဗ်ာ(ဆန္)တဲ့
သာယာ(ဟန္) အလွ(က်င္း)ပါဘိ
ျမ(ဆင္း) သီက(ရီ)နဲ ့
အလီ(လီ) ပုရစ္(ဖူး)ျပန္ေတာ့
ခ်စ္(ဦး)ေမ အတိတ္(ေက်း)ဆီသို ့
ၾကိတ္(ေဆြး)လို ့ပူမိ [ ျပန္ ] ။
ဟိုခါ(တုန္း)ဆီက
ခ်ိဳ(ျပံဳး) မူအ(ရာ)နွင့္
သူတ(ကာ) ျမင္သူ(ေငး)ေအာင္ပ
ခ်စ္(ေရး) ဗ်ဴဟာ(ဆင္)ေတာ့
သူဇာ(ခင္) ေမပ်ိဳ(နု)မွာျဖင့္
(ယု)ယစြာ အခ်စ္(ေသြး)ကိုကြယ္
(ေပး)ခဲ့တန္[တန္] ။
ခင္ေလးမယ္ ထိုထို(ခ်စ္)ေပမယ့္
ဘြင္ေဆြးဖြယ္ ပိုမို(ညစ္)ေအာင္ပ
အ(သစ္)မာလာ(ခိုင္)က
တလိွဳင္(လွိဳင္)ျမဴခ်ိဳ(ေသြး) ျပန္ေတာ့
ခင္( ေလး )ကို သူမ ( ၾကင္ )လို ့
ခ်စ္ေသြး(မ်ွင္) ပယ္ျဖတ္(ခ်ိဳး)ကာ့ျဖင့္
(ဆိုး)မိုက္ခဲ့ အဖန္[ ဖန္ ]
မ [ ဟန္ ] တဲ့ စိတ္ { ထား } ။
သို ့မို ့ေၾကာင့္(ေလ)
ဆို ့ဆို ့ရင္မာ(ေဝ)လို ့
ရႊင္စရာ(ေလ) စိတ္ရွိ(ကင္း)တာမို ့
ခင္ကညာေမ ဣတၱိတ(သင္း)တို ့ရဲ ့
ထင္(လင္း)ေအာင္ ပမာျပခဲ့ရ
စာ(ဂ)သြင္ ဟန္မ(ညီ)နဲ ့
ဝဂၤႏၲီ လူ ့ေယာ( ကၤ်ား )ကိုလ
ေရွာင္(ရွား)ခါ ခ်စ္ပင္(ပ်ိဳး)ပါမွ
ခ်စ္(မိုး)တြင္တြင္(ရြာ)၍
ရႊင္စ(ရာ)ေတြ ဆထက္(ပြား)ရမယ္
(မွား)နဲ ့ေနာင္ { မ်ား } ။ ။
- တကၠသိုလ္စန္း
- ေနဘုန္းမိုရ္