ျမန္မာကဗ်ာမ်ားသည္ ပုဂံေခတ္မွပင္ စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီး ေခတ္စမ္းကာလအထိ ပံုသဏၭာန္၊ ကာရန္၊ အသံစည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ေရွးေရးထံုးမ်ား အတိုင္းသာ လိုက္နာဖြဲ႕ဆို ခဲ့ၾကရာမွ ၁၉၇၀ ဝန္းက်င္တြင္ ထိုစည္းမ်ဥ္းမ်ားကို မလိုက္နာဘဲ ဆန္းသစ္ေသာ အေတြးအျမင္ႏွင့္ ခံစားမႈအေပၚ လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႕ဆိုသည့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားသည္ ပင္မေရစီးအျဖစ္ အရွိန္အဟုန္ေကာင္းစြာ စီးဆင္းခဲ့ရာ မူလေရစီး (Primary stream) သည္ အဟုန္တန္႔သြားသလို ေလ့လာလိုက္စားသူ ေရးသားသူ နည္းပါးလာၿပီး တိမ္ေကာလုမတတ္ ျဖစ္သြားခဲ့ရသည္ဟု ယူဆမိပါသည္။ ထိုသို႔ ျဖစ္ရေသာ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို လည္းေကာင္း၊ သမိုင္းေၾကာင္းကို လည္းေကာင္း ဤေနရာတြင္ ေလ့လာသံုးသပ္ရန္ မရည္ရြယ္ပါ။ ေနာက္ခံပံုရိပ္ကို အႁမြက္မၽွ တင္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
ထိုသို႔ မူလေရစီးတြင္ စီးေမ်ာေရးသားသူမ်ား နည္းပါးသြား ေသာ္လည္း ဖတ္ရႈသူမ်ားမွာ သိသာစြာ တိမ္ေကာမသြားေသးဘဲ မူလေရစီး ဂႏၳဝင္ကဗ်ာမ်ားကို ျမတ္ႏိုးစြာ ဖတ္ရႈလိုၾကဆဲ ရွိေနေသးသည္ကို သတိျပဳမိပါသည္။
ေရွးကေရးသားခဲ့ၾကေသာ ကဗ်ာမ်ားမွာမူ ဂႏၳဝင္ကဗ်ာမ်ားအျဖစ္ ျမန္မာကဗ်ာေလာကတြင္ အခိုင္အမာ ေနရာရရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားကို မူလေရစီးအျဖစ္သတ္မွတ္လၽွင္ ရေကာင္းေသာ္လည္း ေခတ္စမ္းကာလေနာက္ပိုင္း ထိုမူလေရစီးေၾကာင္းဝင္ ေရွးေရးထံုးမ်ားအတိုင္း လိုက္လံဖြဲ႕ဆိုေသာ ကဗ်ာမ်ားကိုမူ တိက်ေသာ အမည္နာမ မရွိဘဲ သရုပ္မွန္၊ ကာရန္ကဗ်ာ၊ဂႏၳဝင္ စသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေခၚေဝၚသံုးစြဲလ်က္ရွိေနၾကပါသည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားကို က်ေနာ့္အေနႏွင့္ "ဂႏၳဝင္သစ္" ဟူ၍ သံုးႏႈန္းလိုပါသည္။ ဤေနရာတြင္ "ဂႏၳဝင္သစ္" ဟူေသာ စကားလံုးမွာ Neoclassicism ဆိုေသာ အဂၤလိပ္စကားလံုးမွ ဆင့္ပြား ဘာသာျပန္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
နီယိုကလပ္စစ္ဆစ္ဇင္မ္ သည္ အေနာက္တိုင္း အႏုပညာဝါဒမ်ားတြင္ ၁၈-ရာစု အလယ္ပိုင္းေလာက္မွ စတင္ေခတ္စားလာေသာ ဝါဒ တခု ျဖစ္ၿပီး ေရွးေဟာင္းေရာမႏွင့္ ဂရိ အႏုပညာမ်ားကို ခံစားၿပီး ထိုပံုစံမ်ားအတိုင္း လိုက္လံဖန္တီးေသာ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ပိသုကာ စေသာ အႏုပညာလက္ရာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ၁၆-ရာစု ေလာက္ကပင္ စတင္ခဲ့သည့္ "မဟာခရီးစဥ္" (The Grand Tour) ဟု ေခၚၾကေသာ အႏုပညာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘသာစကားႏွင့္ အေနာက္တိုင္းလူ႔ယဥ္ေက်းမႈ၏ အေျခအျမစ္မ်ားကို လေပါင္းမ်ားစြာ (အခ်ိဳ႕ႏွစ္ႏွင့္ခ်ီ၍) ၾကာျမင့္ေအာင္ သြားေရာက္ေလ့လာၾကသည့္ ဥေရာပတခြင္ ေလ့လာေရး ခရီးစဥ္မ်ားမွ ျပန္ေရာက္လာၾကသည့္ အႏုပညာရွင္မ်ားသည္ ၄င္းတို႔၏ဌာေနတြင္ ခရီးစဥ္အတြင္း ေလ့လာခဲ့ၾကသမၽွ ေရွးေဟာင္း အႏုလက္ရာမ်ားကို ျပန္လည္ခံစားရင္း ထိုလက္ရာမ်ားအတိုင္း လိုက္လံဖန္တီးၾကရာမွ ေပၚေပါက္ထြန္းကား ခဲ့ေသာ အႏုပညာဝါဒ တခုျဖစ္ၿပီး ယေန႔တိုင္ ဆက္လက္ဖန္တီးသူမ်ား ရွိေနၾကပါေသးသည္။
ယေန႔ မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ ေရွးကဗ်ာေရးထံုးမ်ားကို လိုက္နာေရးဖြဲ႕ေသာ ကဗ်ာမ်ား၏ လက္ရွိအမည္နာမမ်ားကို သံုးသပ္ၾကည့္ရလၽွင္ ထိုကဗ်ာမ်ားကို သရုပ္မွန္ဟု အခ်ိဳ႕က ေခၚေဝၚသံုးစြဲၾကေသာ္လည္း ထိုအမည္သည္ မဆီေလ်ာ္လွဟု ယူဆမိပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ ထိုကဗ်ာမ်ားသည္ "သရုပ္မွန္" ဟုဆိုပါက အျခားေရစီးမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ေခတ္ေပၚ/ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ားသည္ "သရုပ္မွား" ေနသလို အဓိပၸါယ္ေဆာင္ေနသျဖင့္ မဆီေလ်ာ္လွဟု ယူဆမိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
တဖန္ ဂႏၳဝင္ဟု သံုးစြဲရန္မွာလည္း ေယဘူယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ရာေက်ာ္ခန္႔ တည္တံ့လာမွသာ ဂႏၳဝင္ဟု သတ္မွတ္ေလ့ ရွိၾကသျဖင့္ လက္ရွိ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ေရးသားေနေသာ ကဗ်ာမ်ား ဂႏၳဝင္ေမာ္ကြန္း တင္ရစ္/မတင္ရစ္ကို အဆံုးအျဖတ္ေပးရန္ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီ၍ ေစာင့္ရဦးမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဂႏၳဝင္ဟု ေခၚေဝၚသံုးစြဲရန္လည္း မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါ။
"ျမန္မာကာရန္ကဗ်ာ" ဟူေသာ အမည္ကို ၾကည့္ျပန္လၽွင္လည္း ထိုကဗ်ာမ်ားသည္ "ကာရန္" တခုတည္းသာမက အသံႏွင့္ ပံုသဏၭာန္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကိုပါ လိုက္နာစပ္ဆိုေနၾကျခင္း ျဖစ္သလို ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားတြင္လည္း ကာရန္သာမက နေဘမ်ားျဖင့္ပင္ စပ္ဆိုထားၾကေသာ ကဗ်ာမ်ား အမ်ားအျပား ရွိေနၾကသျဖင့္ ထိုအမည္သည္လည္း အဓိက အဓိပၸါယ္ကို ျခံဳငံုႏိုင္စြမ္းမရွိေသးဟု ယူဆမိပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဂႏၳဝင္ မဟုတ္ေသးေသာ္လည္း ျမန္မာကဗ်ာ၏ မူလေရစီးျဖစ္သည့္ ဂႏၳဝင္ေျမာက္ ေရွးကဗ်ာမ်ား၏ ေရးထံုးအတိုင္း အသစ္ လိုက္လံေရးဖြဲ႕ၾကသည့္ ကဗ်ာမ်ားသည္ အေနာက္တိုင္း နီယိုကလပ္စစ္ဆစ္ဇင္မ္ ႏွင့္ အသြင္တူျဖစ္သည့္အတြက္ "ဂႏၳဝင္သစ္" ဟု ေခၚဆိုလၽွင္ ဆီေလ်ာ္မည္ဟု ယူဆမိေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
ခ်စ္ျခင္းတရားျဖင့္
- ဟယ္ရီလြင္