ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ကာရန္ နွင့္ အသတ္ အေၾကာင္း

ျမန္မာ(ဗမာ)ကဗ်ာေရးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ကဗ်ာဖြဲ ့နည္း ဥပေဒသေတြ အေရးပါသလိုကာရန္ကလည္း
အဓိကက်ပါတယ္ ။ ကာရန္ မပါရင္ေကာ ကာရန္ပါျပီး ကာရန္ညိွမထားရင္ေကာ ကဗ်ာ မဟုတ္ဘူးလား
လို ့ ေစာဒက တက္စရာ ရွိပါတယ္။ ေရွးပညာရွိတို ့ရဲ ့စာအရ ကာရန္ပါျပီး ကာရန္ညိွပါမွ ကဗ်ာပါတဲ့။
ႏို ့မဟုတ္ရင္ စကားေျပ ပါတဲ့။  ကဲ. ကာရန္ပါျခင္းမပါျခင္း ကာရန္ညွိျခင္းမညိွ ျခင္းေတြထားေတာ့
ကာရန္ဆိုတာ ဘာလဲ အရင္ၾကည့္ရေအာင္ --

ကာရန္ ။    ။ ကာရန္ဆိုတာ"ကာရႏၲ"ဆိုတဲ့ ပါဠိဘာသာက ေျပာင္းလာတာျဖစ္တာပါတယ္။ကာရႆအေႏၲာ
ကရေႏၲာ လို ့ဆိုတဲ့ ဝိျဂိဳဟ္ရွိတာနဲ ့အညီ အကၡရာဝဏၰတို ့ရဲ ့အဆံုးကိုျဖစ္ေစIဝါက်တစ္ခုလံုးရဲ ့အဆံုးကိုျဖစ္
ေစ ကာရန္ လို ့ေခၚပါသတဲ့ ။

ကာရန္(၆၄)ပါး

ျမန္မာ(ဗမာ)ကဗ်ာဖြဲ ့ရာမွာ ကာရန္ (၆၄)ပါးရွိပါတယ္။

(၁)  အ - အ(အာ့)/အာ/အား
(၂)  ဣ - အိ/အီ/အီး
(၃)  ဥ - အု/အူ/အူး
(၄)  ဧ - ေအ/ေအ့/ေအး
(၅)  အဲ - အဲ/အဲ့/အယ္
(၆)  ေအာ - ေအာ/ေအာ့/ေအာ္
(၇)  အန္ - အန္(အံ)/အန္ ့(အံ့)/အန္း/အိန္/အိန္ ့/အိန္း/အုန္(အံု)/အုန္ ့(အံု ့)/အုန္း(အံုး)
(၈)  အမ္ - အမ္/အမ့္/အမ္း/အိမ္/အိမ့္/အိမ္း/အုမ္/အုမ့္/အုမ္း
(၉)  အို - အို/အို ့/အိုး
(၁၀)  အက္ - အက္/ေအာက္/အိုက္
(၁၁)  အစ္ - အစ္
(၁၂)  အတ္ - အတ္/အိတ္/အုတ္
(၁၃)  အပ္ - အပ္/အိပ္/အုပ္
(၁၄)  အင္ - အင္/အင့္/အင္း/ေအာင္/ေအာင့္/ေအာင္း/အိုင္/အိုင့္/အိုင္း
(၁၅) အဥ္ - အဥ္/အဥ့္/အဥ္း
(၁၆) အည္ - အည္(အီ)/အည့္(အိ)/အည္း(အီး)

ကာရန္တူမ်ား

ကာရန္တူ ဆိုတာ ဘာလဲ။ ကာရန္တူဆိုတာ အသံတူတာကိုေျပာတာပါ။ အသံတူ ဆိုရာမွာလည္း ဖြဲ ့စည္း
ပံုအကၡရာ ခ်င္းမတူတူ အသံတူ ဖို ့ပါပဲ ။ဥပမာေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။

(၁) ကား=စား = ထား = ပြား= ၾကြား =ျပား --
(၂) စီ = နီ =ျပီ =မည္=ၾကည္ =ခ်ီ =------
(၃) အိုင္=နိုင္=ျပိဳင္ =ခ်ိဳင္=မြိဳင္ = ---------
(၄) ေကာင္း =ေစာင္း=ေျမာင္း=ေလ်ွာင္း =---
စသည္ျဖင့္-------။

အသတ္

အသတ္ဆိုတာဘာလဲ။ အသတ္ဘယ္နွစ္မ်ိဳးရွိသလဲ။ ျမန္မာ(ဗမာ)ေရးဖြဲ ့ရာမွာ ကာရန္ခ်ိတ္ၾကရင္
အသတ္ဟာ အေရးပါပါတယ္။ အသံတူခ်င္းကို ကာရန္ညီခ်ိတ္တယ္ ဆိုေပမယ့္အသတ္ၾကေတာ့
အသတ္ေပၚမူတည္ျပီးခ်ိတ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္အသတ္ေတြၾကည့္ရေအာင္ -

အသတ္။    ။အသတ္ဆိုတာ အကၡရာဝဏၰတို ့ရဲ ့မူလရွိရင္းစြဲအသံကို အရွိန္ေသေအာင္သတ္ထား
                တာျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာဘာသာမွာ အသတ္(၁၀)မ်ိဳးရွိပါတယ္။ဒါေတြကေတာ့ -

(၁) ကသတ္=က္
(၂) ငသတ္=င္
(၃) စသတ္=စ္
(၄) ညသတ္=ည္(ဥ္)
(၅) တသတ္= တ္ (ဋ္)
(၆) နသတ္=န္
(၇) ပသတ္=ပ္
(၈) မသတ္=မ္
(၉) ယသတ္=ယ္
(၁၀) ဝသတ္=ဝ္(ေသာဝ္)

အလြယ္မွတ္ခ်င္ရင္ အသတ္(၁၀)မ်ိဳးအတိိုေကာက္ကို- " ကိုငယ္စစ္/ညတိုင္းနိုးျပီ/မယားဝယ္"
လို ့က်ေနာ္မွတ္ပါတယ္။ ဒါအျပင္ ျမန္မာစာေပ အေရးအသားမွာ ပါဠိဘာသာမွ ဆင္းသက္လာတဲ့"
ပါဠိပ်က္ အကၡရာအသတ္ေတြလည္းရွိေသးတယ္ ။ ဥပမာ -

(၁) ပဒ မွ ပုဒ္ (ဒ္)
(၂) ေထရ မွ ေထရ္ (ရ္)
(၃) ဝဂၢ မွ ဝဂ္ (ဂ္)
(၄) မုခ မွ မုခ္ (ခ္)
(၅) သဂၤဟ မွ သျဂိဳဟ္ (ဟ္)
(၆) ကုသလ မွ ကုသိုလ္ (လ္)
(၇) သီဟဠ မွ သီဟိုဠ္ (ဠ္)

ကဗ်ာေရးစပ္ရာတြင္ အသတ္သတိျပဳရန္ 

ျမန္မာ(ဗမာ)ကဗ်ာေရးျပီဆိုရင္ ကာရန္ခ်ိတ္ရျပီ။ အဲဒီအခါ အသတ္ခ်င္းကို တူညီနိုင္သမ်ွတူေအာင္
ဂရုျပဳျပီး ေရးစပ္ပါတဲ့။ ေရွးပညာရွိေတြဆိုရင္ တသတ္တသတ္ခ်င္း /ပသတ္ ပသတ္ခ်င္းစသျဖင့္
အကၡရာဝဏၰခ်င္းရဲ့ အသံေပၚမူမတည္ပဲ အသတ္တူေပၚ ယူျပီး စပ္ေလ့ရွိၾကတယ္။ဥပမာ-
ပါရမီခန္းပ်ိဳ ့မွာ

လွဴရတတ္(ဆန္း)
သဒၶါ(ပန္း)လ်ွင္
လန္း(လန္း)မပြင့္
(ဆန္း/ပန္း/လန္း) * နသတ္ခ်င္းတူေအာင္ညိွထားပါတယ္။

ကိုးခန္းပ်ိဳ ့မွာ

ရုပ္အားေလ်ွာက္(ပတ္)
ဂုဏ္ညီ(ညြတ္)မူ
သင္း(ျမတ္)နံ ့ေလ်ွာ္
(ပတ္/ညြတ္/ျမတ္) *အသံခ်င္းမတူေပမယ့္ တသတ္ခ်င္းကာရန္တူယူထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
လိုအပ္တဲ့အဓိပၸာယ္ တစ္ခုအတြက္ အသတ္တူ ကာရန္ေတြ မရနိုင္တဲ့အခါ အဓိပၸာယ္တူတဲ့
အသတ္မတူ ကာရန္ေတြကို ရွာၾကံ သံုးစြဲရပါတယ္။ ဥပမာ-

မွဳန္ရီအ(ရိပ္)
ဟိုအ(တိတ္)က
နိ(မိတ္)ပံုေတြ
(ရိပ္/တိတ္/မိတ္) *အသတ္မတူ အသံတူယူ၍ဖြဲ ့ထားပါတယ္။

- ေနဘုန္းမိုရ္