ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ေလးခ်ိဳးစပ္နည္း

ေလးခ်ိဳး = အခ်ိဳး၄ခ်ိဳးပါရမယ္။အခံ၂ခ်ိဳးနဲ ့အအုပ္၂ခ်ိဳးပါတဲ့"ေတးကဗ်ာ"ျဖစ္ပါတယ္။
စပ္နည္း = ေဒြးခ်ိဳးစပ္နည္းေရာ ၾတိခ်ိဳးစပ္နည္းပါ ပါဝင္ပါတယ္။

ဥပေဒသမ်ား

၁။ အခ်ိဳး ၄ ခ်ိဳးပါရမယ္။အခံ ၂ ခ်ိဳးနဲ ့အအုပ္ ၂ ခ်ိဳး။
၂။ စာလံုးေရl ပါဒေရ ကန္ ့သတ္ခ်က္မရွိ။
၃။ အခ်ိဳးတိုင္းမွာ အတြင္းကာရန္တူရမယ္
၄။ အဆံုးခ်ကာရန္ခ်င္းတူရမယ္။ ပထမအခ်ိဳးနဲ ့ဒုတိယအခ်ိဳးရဲ ့အဆံုးခ်ကာရန္ခ်င္းဟာတူရျပီးခ်ီသံမ်ားျဖစ္
    ရပါမယ္။ ထို ့အတူ တတိယအခ်ိဳးနဲ ့စတုထၱအခ်ိဳးတို ့ရဲ ့အဆံုးခ်ကာရန္မ်ားတူရျပီးခ်သံမ်ားျဖစ္ရပါမယ္။
    ခ်သံမ်ားအနက္ ေအာက္ျမစ္နွင့္ဝသဇၨနီသံမ်ားျဖစ္ေသာ သက္သံနဲ ့နိမ္သံတို ့ျဖစ္က ပိုသင့္ေလ်ာ္ပါတယ္။
၅။ ပထမနဲ ့ဒုတိယ အဆံုးခ်ကာရန္မ်ားကို တတိယအခ်ိဳးမဆံုးမီပါဒရဲ ့အဆံုးခ်ကာရန္အျဖစ္ျပန္ယူရပါမယ္။
   ဒါကို"ခြာေထာက္" ျပဳတယ္လို ့ေခၚပါတယ္။
၆။ ဒုတိယ နဲ ့စတုထၱအခ်ိဳးတ့ို ရဲ့ေနာက္ဆံုးပါဒမ်ားဟာ စာလံုး၄လံုးစီသာရွိရမယ္။

နမူနာ (၁)

ေတာင္တ( ရိုး)
(ခိုး )မင္သန္ ့တေဝ [ ေဝ ] ။

မဟာျမိဳင္သာတဲ့ (နန္း) မွာ
(ပန္း )ကေထြ [ ေထြ ] ။

ေခ်ာင္းျမစ္ [ ေရ ]
ေတြ [ ေတြ ] ကြဲ ့သာ { ေမာ } ။

စ်ာန္ပိုင္ရွင္ေထရ္ရ (ဟန္း )ေသာ္မွ
(လြမ္း)ဘြဲ ့ဤ { ေတာ} ။    ။

ရွင္းလင္းခ်က္ -  ပထမအခ်ိဳးမွာ အတြင္းကာရန္(ရိုး)နဲ ့(ခိုး)တို ့ဟာတူၾကျပီး ခ်သံနဲ ့စထားပါတယ္။
အဆံုးခ်ကာရန္[ေဝ]ကိုခ်ီသံနဲ ့ပိတ္ထားပါတယ္။ ဒုတိယအခ်ိဳးမွာ အတြင္းကာရန္ (နန္း) နဲ ့(ပန္း)တို႔
ဟာ တူၾကျပီး ခ်သံနဲ ့စထားပါတယ္။ အဆံုးခ်ကာရန္ [ေထြ] ကို ပထမအခ်ိဳးမွ အဆံုးခ်ကာရန္ [ေဝ]
အတိုင္း ကာရန္တူယူပိတ္ထားပါတယ္။ တတိယအခ်ိဳးမွာ ပထမနဲ ့ဒုတိယ အခ်ိဳးတို ့ရဲ ့အဆံုးခ်ကာရန္
[ေဝ]နဲ ့[ေထြ]တို ့လို ကာရန္တူ[ေရ]ကိုယူထားပါတယ္။ ၄င္းနဲ ့ကာရန္တူ [ကို]ကို အတြင္းကာရန္
တူအျဖစ္ ခြာေထာက္ျပဳယူထားပါတယ္။ စတုထၱအခ်ိဳးမွာ အတြင္းကာရန္တူ (ဟန္း)နဲ ့(လြမ္း)ကိုယူ
ထားၿပီး အဆံုးခ်ကာရန္အျဖစ္ {ေတာ} ကိုတတိယအခ်ိဳးမွ အဆံုးခ်ကာရန္{ေမာ}နဲ ့ညီေအာင္ယူထား
ပါတယ္။ နမူနာမ်ားဆက္ေလ့လာၾကည့္ပါ။

နမူနနာ(၂)

စိမ္းလဲ ့ငယ္တဲ့ညိဳ [ ေရာင္ ] ။

ပင္ဝါးရံုေလယူ (သိမ္း )တယ္
(ယိမ္း )ႏြဲ ့ေျမာက္ [ ေတာင္ ] ။

ျမဴခိုးရယ္ [ ေမွာင္]
ဟို [ေတာင္ ]ေၾကာ့ခါး { ပန္း } ။

ေရႊဥ(ေဒါင္း )ငယ္တို ့
ျမိဳင္ (ေစာင္း )မွာတြန္သံ( ခ်ိဳ )လွတယ္
ကြန္း (ခို )တဲ့ { နန္း } ။    ။

နမူနာ(၃)

ရွစ္ခြင္(တိုင္း)
(မိွဳင္း ) မွဳန္တဲ့ပတ္ [ လည္ ] ။

သဇင္ၾကြင္း ( ငယ္)နွင့္
အင္ ( ၾကင္း ) သႏာၱန္ ( ညြန္)့ ငယ္တို ့
ဖူး (ကြန္ ့ )ကိုက္ [ စည္ ] ။

ဘမရာ ေရႊပိ (တုန္း ) ငယ္တို ့
ေခြ် (သံုး)ၾကဝတ္ [ရည္ ]
ညြတ္ [ ၾကည္ ] ဘြယ့္ေဖာ္ { ကြဲ } ။

ယင္းသည့္ေန ့ (ဆိုင္)
ရေသ့သူေတာ္ (တိုင္)မွ
ဥာဏ္မ(ခိုင္) စ်ာန္ယိုင္(ေလ်ာ) ရတယ္
ရာသီတြင္ စာညီ (ေျပာ ) ေပပါ ့
(ေၾကာ ) ၍သာ { ျမဲ } ။     ။

နမူနာ(၁)/(၂)/(၃)/ တို ့ကို "ေလးဆစ္ "လို ့လည္းေခၚပါတယ္။ " ေလးခ်ိဳးမူမွန္ "နမူနာမ်ားကို
ဆက္ေလ့လာၾကည့္ပါ----

နမူနာ(၁)

ေရႊပဒံုမာၾကာအ ( ခ်ပ္ ) ကိုလ
ေလအဟုန္လာ၍ ( ခပ္ ) စဥ္က
ကညာ (နတ္ ) ထြက္ခဲ့ တယ္ ။

သေႏၶ (ဘြား )ဟာမို ့
ေရႊ သားကိုပန္းခ်ီ ( ျပင္ ) ၍
သည္(ခင္)ကိုစုတ္တံနွင့္(ေရး)ေသာ္လဲ
(ေဆး)ရနိုင္ { ဖြယ္ } ။

စခန္းေနာ္ လိုရာ(ကြန္ ့)နိုင္တဲ့
မန္းေပၚမွာ ကိုၾကာ(ညြန္ ့)ေသာ္မွ
(ရြံ ့)ပါလိမ့္ သူ ့နိ(ကယ္)
ရွိတယ္လို ့ ဟုတ္ျပီ{ဘူး} ။

တစ္ပါး ( ဟန္ )
သိၾကားရယ္မၾကာ( ဖန္)ေတာ့
ကြာ(ရန္)မွာ တူမည္(ေဝး)ပါငဲ့
တို ့တေမ ခင္ခင္(ေလး)မွာကြယ္
(ေရွး)ကုသိုလ္{ထူး} ။    ။

နမူနာ(၂)

ဦးၾကင္ဥေရး တပို ့တြဲလဘြဲ ့
(၁) ထန္းရည္ ( နင္း)
ေပါက္ (ကင္း ) တဲ့လဲ [ ငံု ] ။

ဇရက္ကယ္သာ ( ကာ ) နွင့္
ေရာ္ရြက္ ( ဝါ ) တမာ (န)ု
လြမ္း (သူ ့ ) ပူ [ ပံု ] ။

စရိုက္ကယ္ ( လွံဳ )
ပင္ ျမံဳ ျမင့္ သိုက္ { နန္း } ။

ထြက္စီးငယ္ ( ဝွန္)
ေက်ာက္စက္ငယ္ ေရတံ (ခြန္ ) နွင့္
ေဟမ (ဝန္) သာယာ ( နု ) ပါဘိ
ယြန္း ( လု ) ေႏြ {ဆန္း } ။    ။

နမူနာ(၃)

ဖိုးသူေတာ္ ဦးမင္း ေရး သီတင္းကြ်တ္လဘြဲ ့

ၾကာငါးမည္ၾကိဳင္(သင္း)လို ့
လ်ံ(ဝင္း)တဲ့ေျပာင္[ထိန္] ။

 ေရႊနန္းေတာင္ေတာ္(ဦး)မွာ
ကြန္ ့(ျမဴး)ျမင္းမိုရ္(မီး)
(ညီး)တဲ့ခါ [ခ်ိန္] ။

ေရွးဦးက[နွိမ္]
သံုး[ၾကိမ္]ရို ညြွတ္{ေပ်ာင္း} ။

သကၠစၥာဝါရ (ဝါ)နွင့္
စဥ္အ(လာ)ပူေဇာ္(ပြဲ)ကို
ႏြဲၾကေပ{ေတာင္း} ။    ။


ေရွးစာဆိုမ်ားရဲ ့ေလးခ်ိဳးကဗ်ာမ်ားကို ဆက္လက္ ေလ့လာၾကည့္ပါ။
နမူနာ -

စာဆိုေတာ္ ဦးေက်ာ့ေရး ပိေတာက္ပန္းဘြဲ ့

လတန္ (ခူး ) ေပမို ့
အလွ ( ထူး ) ပါဘိ
ျမျမ ( ဖူး ) ရယ္တဲ့ ခိုင္ေရႊ [ ဝါ ] ။

တကယ္ ( တန္း ) သာျဖင့္
ဘယ္ ( ပန္း ) ေသာ္ စံမ( တူ)ဘု
နႏၵ ( မူ ) ဖလ္ဂူ ( ထိပ္ ) မွာလ
ပေစၥကာ ေခြ်းေတာ္ ( သိပ္ ) ရတယ္
ဧ ( ရိပ္ ) ဆာ [ ယာ ] ။

တစ္နွစ္တြင္ သည္တစ္ ( လ ) ေပပါ့
တစ္ ( လ ) တြင္တစ္ ( ရက္ ) ထဲ
ခက္ ( ခဲ ) တဲ့ရက္ဗု [ ဒၶါ ]
ပြင့္ [ ရွာ ] ၾက စံုျမိဳင္ { တြင္း } ။

ျမဴမင္းလြင္ ( ထန္ )
ၾကဴသင္း တာခ်ိန္ ( ယံ ) မေတာ့
ေရႊဝတ္(ဆံ) ငံုတံ(ေညွာက္)ကယ္နွင့္
ခါသၾကၤန္ဂိမၼာန္(ေရာက္ ) ျပန္ေတာ့
သိန္သေရထိန္ေဝလို ့(ေတာက္)တဲ့ျပင္
လမ္းတစ္(ေလ်ွာက္)(သင္း)ပါဘိ
ဆန္းသ(ေလာက္)မ(လင္း) နိုင္ဘု
ပန္းပိ(ေတာက္ ) { မင္း } ။     ။

စာဆိုေတာ္ ဦးအိ ေရး မိုးဘြဲ ့

သခြပ္ကယ္တဲ့ စပြင့္ [ ခ်ိန္ ] ။

တမြတ္ကယ္ စံေတာ္ ( ေျမ ) က
မွဳန္ေျပ ( ေျပ ) ေရႊမင္ ( ဆိုင္း ) ပါလို ့
ရွဳ ( တိုင္း ) ငယ္ ဘဝင္ ( ညြတ္ ) ပါဘိ
လြမ္း ( ဆြတ္ ) ဘြဲ ့ [ တိမ္ ] ။

ရွစ္မည္ကို နတ္စည္ ( ရြမ္း ) ပါလို ့
(သြန္း) လွာတဲ့ ေမ[ ဃိန္]ရယ္
ဖလ္ [ ရွိန္]လဲ့ျမဴ { ခိုး } ။

ေဆြးခိုက္မို ့ ( ကို )
တန္ ( ဆို ) ရင္တန္ ( ဘဲ ) နဲ ့
တင့္ ( ရဲ ) စြာမာန္ ( မွဳန္ ) လို ့
အ ( မၺဳန္ ) ေမာင္ ေတာ္ရံု ( ဝိ ) ပါေတာ့
နတ္ျပည္ ( သိ ) { မိုး } ။     ။


မိဖုရား ရွင္မင္း ေရး သံေဝဂ ဘြဲ ့

ၾကံဳမ(ေတြ ့)ခ်င္ဘု
ဘံုဓ( ေလ့)ကိုတဲ့ မုန္းလွ [ ျပီ ] ။

လွိဳင္အ( နီး )
ျမိဳင္ (သီး ) ေျခြခ်ဴလို ့
ေခ်ာင္အ ( ငူ ) ေဝဘူ ( ထြဋ္) ဆီသို ့
သူ (လႊတ္ ) လ်ွင္ ယာယီ ( ကြန္ ့)ခ်င္ငဲ့
နန္း ( ညြန္ ့)ေရႊ [ ညီ ] ။

ဗ်ာေကကိုသာေခြ ( ယုတ္ )ပါလို ့
ခြန္ေလ်ွာ္ေတ ဖန္ေရ ( အုပ္ )ကယ္နွင့္
လဲ့ (လုပ္ )ကယ္ေၾကာ့ေဒ [ ဝီ ]
ေယာ [ ဂီ ] တို ့က်င့္ { နဲ } ။

အခါ ( ခါ )
ဘာဝ ( နာ ) စ်ာန္က ( သိုဏ္း ) တြင္မွ
အံ ( တိုင္း ) ပါပါ ( ေလ ) ငဲ့
နွဳတ္ခြန္း ( ေရ ) ေရႊဂ ( ရို ့)မွာ
ဘုန္း( တို ့ )ပု { လဲ } ။     ။

အမည္မသိ ေရွးစာဆိုေရး လယ္ေတာဘြဲ ့ ခြန္ေတာက္ေလးခ်ိဳး

ရိုးတ(ေလ်ွာက္)
ျဖိဳး(ေမာက္)ပါတဲ့ လယ္ပ [ တူ ] ။

အရြက္ခြ်န္း ကန္စြန္း ပုစြန္(စာ)နွင့္
လြန္တ(ရာ)ကညြတ္(ေပါ)တယ္
(ေတာ)ျဖစ္လို ့[ ထူ ]

မွိဳနတို ေငြေရာင္ ( ေပ်ာ့ )ငယ္နွင့္
ေရႊကန( ေဖာ့ ) ၾကာရိုး[ ျဖဴ ]
ခ်ိဳး [ ယူ ]လို ့မကုန္ { ခန္း } ။

ပတၱျမား (ေရာင္)
ဖာက (ေပါင္) သံလြင္ ( လြင္ )နွင့္
ေရႊညံ ( ပင္ ) ရွဳတ္မ( ရွင္း )တယ္
(အိုကြယ္)
( ကြင္း )ျပည့္ခ { မန္း } ။     ။


အခ်ဳပ္တန္း ဆရာေဖ ေရး ေႏြဘြဲ ့

ေမႊးနံ ့သာေရၾကည္ ( ျမ )ငယ္နွင့္
ေလးကညာသည္ေႏြ (လ)မွာလ
ေလျပည္( ခ )ျပဴတင္း[ ေပၚ ] ။

ေလေမြ ့ရာၾကာျခည္(ထက္)မွာလ
ေဖေပြ ့ကာသာမွီ(လ်က္)ကယ္နွင့္
ဘုန္း(စက္)မ[ ေပ်ာ္ ] ။

ေခြ်းစီစီ စုေလ(ဆင္း)တာမို ့
ေလးမဒီ နုေဆြ(မင္း)ငယ္က
ခုေလ(ညွင္း)ခပ္လို ့[ ေဆာ္]
စက္[ ေတာ ္]ျဖင့္ေခၚေလ { တုန္း } ။

ဆင္ျမန္းလို ့( ၾကည္ )
ရင္လႊမ္း ( ထည္ )ျခံဳလႊာ( ပါး )ရယ္နွင့္
အ( နား )မွာအသာ (ယွဥ္)လို ့
ရင္(ခြင္)မွာ အိုတင္ (ေဘ့)ကိုကြယ္
မင္း(ေပြ ့)လွဲ ့{ အံုး } ။    ။

ေရွးစာဆိုေရး ေတာဘြဲ ့ခြန္းေတာက္

ေတာင္တ(တန္း)
ေျမွာင္(စမ္း)ရယ္တဲ့ ရစ္ခါ[ ေခြ ] ။

ေမဓါဝီ သမင္(မ)ငယ္တို ့
ေတာ(ခ)တဲ့ [ ေျမ ] ။

ဗုဒၶ [ ေဟ ]
စံ[ ေန ] တဲ့ေျမ{ ေၾကာ } ။

နုတုန္းခါ ( စဥ္ ) က
စံေပ်ာ္ ( ရႊင္ )သစၥာ (သံုး)တယ္
(ငံုး)မင္းျမိဳင္ {ေတာ} ။     ။

- ေနဘုန္းမိုရ္