ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ေမာ္ဒန္

            ၁၉၁ဝ - ဒီဇင္ဘာလ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီအနီးတဝိုက္မွာ လူ႕သဘာဝအေျခခံအေျပာင္းအလဲေတြမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တယ္လို႕ ေမာ္ဒန္ဆရာမႀကီး ဗာဂ်ီးနီးယားဝုဖ္ ကေၾကညာခဲ့တယ္။ ၁၉၁ဝ ဒီဇင္ဘာလရယ္လို႔ သူမေျပာရတာဟာအဓိပၸါယ္နဲ႔ ဆင္ေျခမ်ားစြာ ႐ွိပါတယ္။ လူ႕သမိုင္းမွာ ေမာ္ေတာ္ကားနဲ႕ ေလယာဥ္ပ်ံကို ဦးစြာပထမ လူသံုးကုန္ပစၥည္းအျဖစ္ စတင္သံုးစြဲခဲ့တဲ့ "အခ်ိန္" ျဖစ္လို႕ပါပဲ။ လူသားေတြအႀကီးအက်ယ္ ေ႐ွာ့ခ္ရသြားတဲ့ အခ်ိန္ဟာလည္း အဲဒီအခ်ိန္ပါပဲ။

           အေမရိကန္ ပိုထရီအကယ္ဒမီက ဒီလိုေရးတယ္။ ေလယာဥ္ပ်ံနဲ႕ ေမာ္ေတာ္ကား အသံုးျပဳလာတာကို ေဖာ္ျပခ်က္ (Statement) လို႕ေခၚၿပီး "The statement testified to modern writer's fervent desire to break with the past, rejecting literary traditions that seemed too genteel to suit an era of technological break through and global violence" လို႕ေရးထားတယ္။ အဲဒီ ေမာ္ေတာ္ကား၊ ေလယာဥ္ပ်ံ အသံုးျပဳမႈဟာ ေမာ္ဒန္သမားေတြ အတိတ္ကိုခ်ိဳးဖ်က္ဖို႔၊ ပိုျပင္းျပေၾကာင္းျပသဖို႔အတြက္ ေခတ္မမီေတာ့ဘူးလို႔ထင္ရတဲ့ ႐ိုးရာစာေပဟန္ေတြကို ပယ္ဖ်က္တယ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေခတ္တစ္ေခတ္ရဲ႕နည္းပညာေပါက္ကြဲမႈကို ဝတ္ဆင္ပစ္ဖို႕ သိမ္ေမြ႕ျပေနသလိုပါပဲလို႕ ဆိုတယ္။

             Free Verse မွ ပံုရိပ္ဝါဒ (Imaginism) အေ႐ြ႕ကိုသြားထားၿပီး အဲဒီကမွေမာ္ဒန္ဆီကို ေ႐ြ႕ၾကည့္ပါမယ္။ အခု အေနာက္တိုင္းေမာ္ဒန္သမိုင္းနဲ႔ ထင္း႐ွဴးပင္ရိပ္ကို ႏႈိင္းယွဥ္ခ်င္ပါတယ္။ ေမာ္ဒန္သမိုင္းမွာေတာ့ ကဗ်ာကိုခ်ည္းသြားလို႕မရေတာ့ပါဘူး။ FV နဲ႕ ပံုရိပ္ဝါဒေတြမွာ ကဗ်ာကိုပဲေ႐ြးၿပီးေျပာရင္ လံုေလာက္ေပမယ့္ ေမာ္ဒန္မွာေတာ့ အေတာ္ႀကီးကိုက်ယ္ျပန္႕လာတယ္။ FV မွ Imaginism အကူးမွာ အေတာ္မ်ားမ်ားပံုရိပ္ဝါဒီ ( Imaginist) ျဖစ္ခဲ့တယ္။ FV ကိုလႈပ္႐ွားခဲ့သူေတြဟာ Imaginism မွာ ျပန္ပါလာတယ္။ ဒီလိုပဲ Imaginism ကို လႈပ္႐ွားသူေတြအားလံုးလိုလိုဟာလည္း ေမာ္ဒန္မွာ ျပန္ပါလာတယ္။ ဒါေပမယ့္ FV ကို စလႈပ္႐ွားတဲ့သူေတြ မပါေတာ့ပါဘူး။ ေမာ္ဒန္ဟာ ကဗ်ာမွမဟုတ္ဘဲ အျခားေသာ Subject ေတြကိုပါ သိမ္းယူပစ္ပါတယ္။ အႏုပညာ႐ွင္ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အႏုပညာအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ ေမာ္ဒန္အရိပ္ကို လာခိုပါတယ္။  ေမာ္ဒန္ဟာ ရႏၱပိုစာခ်ဳပ္နဲ႕ အလွမ္းေဝးသလို ကြန္ျမဴနစ္ ေၾကညာစာတမ္း နဲ႕လည္းသိပ္မဆိုင္ပါဘူး။ ေျပာခ်င္တာက ၁၉၁ဝ ဒီဇင္ဘာလတဝိုက္ပါ။

            အဲဒီအခ်ိန္ေတြဟာ ကမၻာ့သမိုင္းကို တစ္ဆစ္ခ်ိဳးျဖစ္ေစခဲ့သလို ကဗ်ာသမိုင္းနဲ႕အႏုပညာအားလံုးဟာ ျပင္သစ္နဲ႕အဂၤလန္ကို တည္ၿပီးအေျပာင္းအလဲမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တယ္။ အိုင္စတိုင္းရဲ႕ စၾကၤာဝဠာအေတြးသစ္ေတြက လူသားေတြအတြက္ႀကီးက်ယ္တဲ့ တုန္လႈပ္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစတယ္။ ေ႐ွ႕ကအေတြးေတြဟာ ျပန္လည္သံုးသပ္ဖို႕ လိုလာတယ္။ ျပီးေတာ့ စြန္႕ပယ္ဖို႕ လိုလာတယ္။ အႏုပညာ႐ွင္ေတြဟာ အေျပာင္းအလဲ ဆိုတဲ့စကားကို အၿမဲတမ္းေမွ်ာ္လင့္ေနသူေတြလား။ တစ္ကမၻာလံုးက အႏုပညာ႐ွင္ေတြ စုရပ္လုပ္ဖို႕ လိုလာေလရဲ႕။ အဲဒါ ျပင္သစ္ပဲ။ အဲဒါ ပါရီပါပဲ။ လန္ဒန္ဟာ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအေရးပါလာၿပီး အျခားေသာ ဥေရာပၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားမွာ စု႐ံုးၾကတယ္။ ဒါဟာ ေပါက္ကြဲမႈတစ္ရပ္ပါလို႕ ေလ့လာသူမ်ားက သံုးသပ္တယ္။ "there was an explosion of innovation and creative energy that shocked every field of endeavor." နယ္ပယ္အသီးသီးကအႏုပညာ႐ွင္ေတြရဲ႕ အံ့ၾသထိတ္လန္႕ႀကိဳးပမ္းမႈဟာ အသစ္ျပဳလုပ္ျခင္းႏွင့္ တီထြင္ဖန္တီးမႈစြမ္းအင္တစ္ရပ္အျဖစ္နဲ႕ ေပါက္ကြဲမႈတစ္ခုကို ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။ အားလံုးပါရီမွာ အသစ္ကို လုပ္ၾကမယ္တဲ့။ အဓိက အေျပာင္းအလဲကို ဖန္တီးခဲ့တဲ့ အႏုပညာ႐ွင္ေတြကို ဘာသာရပ္အလိုက္အၾကမ္းဖ်ဥ္း ၾကည့္ရင္ မာတိ(စ္) နဲ႕ ပီကာဆို တို႕က ပန္းခ်ီသစ္၊ ဂၽြိဳက္ (James Joyce) နဲ႕ ဂါးထ႐ုစတိုင္း (Gertrude Stein) တို႕က စာေပ၊ အီဆဒိုရဒန္ကန္ (Isadora Duncan) က အကပညာ၊ အီေဂါစထရာဗင္စကီ (Igor Stravinsky) က ဂီတဘက္မွာ၊ ဖရန္႕(ခ)လြိဳက္(ဒ) (Frank Lloyd Wright) က ဗိသုကာနယ္မွာ စသည္ျဖင့္ အေျပာင္းအလဲမွာ ထင္႐ွားသူေတြ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ အ႐ွိန္ေလးရတုန္း ၁၉၁၄ မွာ ပထမကမၻာစစ္ စတင္ခဲ့ရာက ဥေရာပအႏုပညာေသြးသစ္ေတြဟာ စစ္ပြဲေတြရဲ႕ေခၚေဆာင္ရာကိုလိုက္ပါသြားခဲ့ရတယ္။ အကယ္၍မ်ား ပထမကမၻာစစ္မျဖစ္ပြားခဲ့ရင္ အႏုပညာဟာ တစ္မ်ိဳးတစ္မည္ေျပာင္းလဲႏိုင္ပါဦးမယ္။ အေမရိကန္ကဗ်ာ အကယ္ဒမီရဲ႕အလိုအရ ပထမကမၻာစစ္ မျဖစ္ပြားခင္အထိမွာ ပါရီရဲ႕လႈပ္႐ွားမႈအ႐ွိန္ဟာ အေတာ္ေလးကို ျမင့္တက္ေနတဲ့သေဘာ ျဖစ္ေနတယ္။ "The excitement, however, come to a terrible climax in 1914 with the start of the First World War" လို႕ေရးတယ္။ ၁၉၁၈ ပထမကမၻာစစ္အၿပီးမွာေတာ့ ကမၻာႀကီးလံုးလံုးေျပာင္းလဲသြားခဲ့တယ္။ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ခ်ယ္လွယ္ႀကီးစိုးခဲ့တဲ့ ဥေရာပပါဝါဟာ ၿပီးဆံုးသြားၿပီး "အေမရိကန္ရာစု" ျဖစ္သြားခဲ့တယ္။ အေမရိကန္ေတြဟာ စစ္ပြဲနဲ႕အတူ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယံုၾကည္မႈေအာင္ပြဲကို ရခဲ့တယ္။

အဲဒါကေတာ့ ပထမကမၻာစစ္အထိ ေမာ္ဒန္လႈပ္႐ွားမႈမွာ ဝါဒသစ္တခ်ိဳ႕ေပၚေပါက္ခဲ့တာပါပဲ။ ဗာဂ်ီးနီးယားဝုဖ္ရဲ႕ ၁၉၁၀ ဒီဇင္ဘာ အေျပာင္းအလဲကစလို႕ ေပၚလာတဲ့အသစ္ေတြထဲမွာ ဝါဒသစ္ေတြပါလာခဲ့တယ္။ Constructivism က်ဴဗစ္ဇင္ဝါဒ၊ အနာဂတ္ဝါဒ (Futurism) နဲ႕ ႐ု႐ွေတြလုပ္တဲ့အက္မီဆင္ (Acemeism) တို႕က ထင္႐ွားတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီးမွာ ဥေရာပပါဝါဟာ အေမရိကဘက္ကိုေ႐ြ႕ေလ်ာသြားတယ္။ အဲဒါနဲ႕တၿပိဳင္နက္ထဲ အေမရိကန္အႏုပညာ႐ွင္ေတြရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ ပိုၿပီးအေရးပါလာခဲ့တယ္လို႕ ပညာ႐ွင္ေတြက သံုးသပ္တယ္။ အက္ဇရာေပါင္းဟာ ကဗ်ာအုပ္စုရဲ႕ဝင္႐ိုးျဖစ္လာတယ္။ "Make It New" အသစ္လုပ္ၾကဆိုတဲ့ ေၾကြးေၾကာ္သံနဲ႕ ပါရီကိုဖ်ားေယာင္းတယ္။ အံုနဲ႕က်င္းနဲ႕အသစ္လုပ္မယ့္သူေတြ ပါရီကို ခ်ီတက္လာ ခဲ့တယ္။ အခ်ိဳးခ်ၾကည့္ရင္ အေမရိကန္ေတြ မ်ားတာပဲ။ အမ်ိဳးသမီးေတြ မ်ားမ်ားပါလာတယ္။ မိန္းမခ်င္းအတူေနမႈကို ေပၚတင္ေၾကညာၿပီ။ ပါရီဟာ အရာအားလံုးကိုလိုက္ေလ်ာရတယ္။ အႏုပညာေတာ္လွန္ေရး အက္ဗဂတ္(ဒ) (Avant-garde) ေပၚလာခဲ့တယ္။ အက္ဇရာေပါင္းဟာ အားလံုးရဲ႕ ဆံုရပ္(ဝါ) ဆံုမွတ္ပါပဲ။

           လန္ဒန္မွာ ဧကစာက်င့္ေနတဲ့ သူ႕မိတ္ေဆြ အဲလီးေယာ့ကို အားေပးအားေျမွာက္သြားလုပ္တယ္။ အဲဒီမွာ အဲလီးေယာ့ဟာ ႏွစ္ဆယ္ရာစုရဲ႕ အေကာင္းဆံုးနဲ႕ျငင္းခံုစရာအမ်ားဆံုး ကဗ်ာေတြကို ဖန္တီးပစ္တယ္။ အဲဒီထဲမွာ "ဖုန္းဆိုးေျမ" "The Waste Land" ဟာ အေဟာင္းကိုဆန္႕က်င္ရာမွာ အေျပာင္ေျမာက္ဆံုးသီအိုရီျဖစ္တဲ့ ဆက္စပ္တည္ေဆာက္သည့္ "The Collage" ကိုသံုးၿပီး ေမာ္ဒန္က်မ္းစာကို ဖန္တီးတယ္။ အေမရိကန္ကဗ်ာအကယ္ဒမီဆိုဒ္ကေတာ့ "Using revolutionary techniques" (ေတာ္လွန္ေသာနည္းစနစ္မ်ားကို အသံုးျပဳျခင္း) လို႕ေရးတယ္။ ဒီအမ်ိဳးအစားကို အခုပညာ႐ွင္ေတြက  Found Poetry (အျမင္သစ္ကဗ်ာ) လို႕ သမုတ္တယ္။ အက္ဇရာေပါင္းလည္း သူ႕ရဲ႕ "ကန္တို႕စ္" ေတြကို အဲဒီနည္းနဲ႕လုပ္တယ္။ က်မ္းႀကီး က်မ္းငယ္ထဲ႐ွိတဲ့ တ႐ုတ္႐ိုးရာစာဝါက်ေတြနဲ႕ ေခါမနတ္တို႕ရဲ႕စစ္ပြဲေတြဟာ ႏွစ္ဆယ္ရာစုအစမွာ ေပါင္းနဲ႕အဲလီးေယာ့တို႕ေၾကာင့္ ေမာ္ဒန္က်မ္းစာသစ္ေတြ ျဖစ္သြားတယ္။ ဒါတင္မကဘူး အဲလီးေယာ့ဟာ ျပင္သစ္သေကၤတေမွာ္ဆရာဂူလီလာေဖါ့ (Jules Laforgue) ကိုလဲ ဆြဲသြင္းၿပီး ေမာ္ဒန္လုပ္ျပန္တယ္။

အိပ္ခ်္ဒီ (H.D: Hilda Doolittle) ဟာ အက္ဇရာေပါင္းရဲ႕ မီးစိမ္းျပမႈကို အလြယ္တကူပဲ ေ႐ွ႕ကိုတိုးဝင္ပစ္ခဲ့တယ္။ ပါရီဟာ ကာရံမဲ့ (Free Verse) ရဲ႕ ေအာင္ေျမ၊ ေနာက္ပံုရိပ္ဝါဒရဲ႕ အိမ္ကြင္း ျဖစ္လာတယ္။ အိပ္ခ်္ဒီအတြက္ အက္ဇရာေပါင္းက ေနရာတစ္ေနရာ ဦးထားေပးသလိုမ်ိဳး။ "ေပါင္း"ယံုၾကည္ခဲ့တာက ပါရီမွာ ေမာ္ဒန္သမိုင္းကို အသစ္ေရးဖို႕ လူတစ္ေယာက္သာေ႐ြးခြင့္ရရင္ အဲဒါ အိပ္ခ်္ဒီ ဆိုတဲ့ အမ်ိဳးသမီးကလြဲၿပီး ဘယ္သူမွ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဒီလက္မ်ိဳးဟာ စနက္တံကိုမီး႐ႈိ႕လိုက္တာနဲ႕ ေပါက္ကြဲဖို႔အသင့္ျဖစ္ေနတဲ့ လက္မ်ိဳးမဟုတ္လား။ မိုင္းဗံုးတစ္လံုးလို စိတ္ခံစားခ်က္ကို တိတိက်က်ျပင္းျပင္းျပျပ ေပါက္ကြဲတတ္တဲ့ အဲဒီအမ်ိဳးသမီး။

တကယ္တမ္းေပါက္ကြဲသြားတာက အမ်ိဳးသမီးဝါဒပါ။ ေဆာင္းပါး႐ွင္က ျပန္ၿပီးေမးခြန္းထုတ္တယ္။ ေမရီအန္းမိုး (Marianne Moore) က ဘယ္လိုပါလဲတဲ့။ သူမရဲ႕ စကားပံုလို စကားေတြ ကဗ်ာထဲစနစ္တက် သြင္းပစ္တတ္တဲ့ အစြမ္းကေရာ ဘယ္လိုျဖစ္ေစခဲ့သလဲတဲ့။ ေမာ္ဒန္ဟာ စနစ္တစ္ခုထဲက အေျခခံထားတာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အသစ္ျဖစ္ေစတဲ့အရာမွန္သမွ် (အဲဒီအခ်ိန္က) ေမာ္ဒန္ပဲ။ မိုးဟာ ေမာ္ဒန္ရဲ႕ပံုရိပ္ပါ။ မိုးဟာ ကိုယ္ပိုင္ဟန္တစ္ခုထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ အေမရိကန္အကယ္ဒမီက ေပးတဲ့ မွတ္ခ်က္မွာေတာ့ "What was new in Marianne Moore was her brilliant and utterly original use of quotations in her poetry, and her surpassing attention to the poetic image". "မိုးဆီကရခဲ့တဲ့ အသစ္ကေတာ့ သူမရဲ႕ လွပတဲ့ဟန္၊ က်က်နနသံုးတတ္တဲ့ သူမရဲ႕ဟန္နဲ႕ စကားပံုေတြကိုသူမရဲ႕ကဗ်ာထဲ ထည့္တတ္ျခင္းအတတ္နဲ႕အတူ ကဗ်ာနမိတ္ပံုရိပ္ေတြကို အထူးအားျပဳေရးတတ္တဲ့ သူမရဲ႕ဗီဇပါပဲ" တဲ့။ အဲဒါက ေမာ္ဒန္က မိုး ဆီကရလိုက္တဲ့ ဟန္ပါ။

သူမ၏တနဂၤေႏြႏႈတ္ခမ္းမ်ားျဖင့္ပန္းမ်ားပြင့္ေစ

အေမရိကန္စာေပသမိုင္းကို ျပန္ေျပာင္းေျပာမယ္ဆိုရင္ျဖင့္ မိုး( Marianne Moore) နဲ႕ အိပ္ခ်္ဒီ (H.D) (Hilda Doolittle) ကိုပဲ လူေတြမွတ္မွတ္သားသား တခုတ္တရ ေျပာဆိုေလ့႐ွိတာဟာ အျခားေသာ အမ်ိဳးသမီးကဗ်ာဆရာေတြအတြက္ေတာ့ မွ်တတဲ့ကိစၥမဟုတ္ပါဘူး။ ေဝဖန္ေရးသမားေတြနဲ႕ ေလ့လာသူေတြဟာ အမ်ိဳးသမီးကဗ်ာဆရာမေတြရဲ႕ အေရးပါမႈကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈ႐ံုတင္မဟုတ္ဘူး၊ သူတို႕ကို ခ်န္လွပ္ထားမႈေတြကို မၾကာခဏ ျပဳလုပ္ေလ့႐ွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာလႈပ္႐ွားမႈထံကို အမ်ိဳးသမီးကဗ်ာဆရာမေတြ ဝင္ေရာက္လာတာဟာ အမ်ိဳးသားကဗ်ာဆရာေတြကို ၿခိမ္းေျခာက္ခဲ့သလိုေတာင္ျဖစ္ခဲ့ရတယ္ဆိုတာ အမွန္အကန္ပါပဲ။ အဲဒီေမာ္ဒန္လႈပ္႐ွားမႈကိုေတာ့ ေဝဖန္ေရးဆရာေတြက အဆင့္ျမင့္စာေပ (Literary High Culture) လို႕ေခၚခဲ့တယ္။ သူတို႕ေတြပါဝင္ခဲ့တာေၾကာင့္ ေမာ္ဒန္အမွတ္လကၡဏာဟာ ပိုၿပီးျပည့္စံုခဲ့တာကို ျငင္းဆန္လို႕မရပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာလႈပ္႐ွားမႈရဲ႕ ေခါင္းကိုင္အဖႏွစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ေပါင္းနဲ႕ အဲလီးေယာ့ တို႕ ႏွစ္ဦးရဲ႕  ေျပာၾကားခ်က္ဟာလည္း ေမာ္ဒန္ေခတ္ဦးမွာ အမ်ိဳးသမီးကဗ်ာဆရာမေတြရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို ေဝဖန္ေရးဆရာေတြ ေလွ်ာ့တြက္ခဲ့မိတာျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႕  ၂၀ ရာစု အေမရိကန္ကဗ်ာ (20th Century American Poetry) ကို ေရးခဲ့သူ ခရစ္စၥတိုဖာဘိခ်္ (Christopher Beach) က အခန္း(၄) လိင္ကြဲျပားမႈေမာ္ဒန္နစ္ဇင္မွာ ေရးခဲ့တယ္။ ေပါင္းဟာ သူနဲ႕ကေတာက္ကဆ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေအမီေလာ(ဝ္) (Amy Lowells) ရဲ႕ ပံုရိပ္ဝါဒကဗ်ာေတြကို ေအမီဂ်စ္ဇင္ (Amygism) ရယ္လို႕ ေထ့ေငါ့ခဲ့တဲ့အတြက္ ၁၉၂၂ မွာ အဲလီးေယာ့ရဲ႕ ဒါဇင္ဝက္ေလာက္႐ွိတဲ့ စာေရးဆရာ (ဆရာမမပါဝင္) ရဲ႕ စာေတြဟာ အမ်ားႀကီးပံုႏွိပ္ခဲ့တယ္ ( There are only half dozen men of letter (and no women) worth printing) လို႕  ေရးခဲ့တဲ့အတြက္ေဝဖန္သူေတြဟာ အမ်ိဳးသားကဗ်ာဆရာေတြကိုသာပိုၿပီး အာ႐ံုက်သြားတယ္။ (ေပါင္းေရာ၊ အဲလီးေယာ့ေရာဟာရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႕ ခြဲျခားေျပာသြားတယ္လို႕ ကၽြန္ေတာ္မထင္ဘူး။ ေပါင္းဟာ သူစိတ္ဆိုးလြန္းလို႕ေျပခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ေလ(ဝ္)ေရာ၊ အိပ္ခ်္ဒီေရာ ဒီေလာကထဲေရာက္လာေအာင္ သူအမ်ားႀကီး ကူညီခဲ့တယ္။) အဲဒီတုန္းက ဒီလိုေတြ လ်စ္လ်ဴ႐ႈတာ႐ွိခဲ့ေပမယ့္ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ေတြမွာ မိုး နဲ႕ အိပ္ခ်္ဒီႏွစ္ဦးလံုးရဲ႕လက္ရာေတြကို ေမာ္ဒန္ေလ့လာသူ ပညာ႐ွင္ေတြ တခမ္းတနား ေလ့လာေနတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ေမာ္ဒန္အေ႐ြ႕ မွာ အမ်ိဳးသမီးကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ဖန္တီးမႈဟာ အမ်ိဳးသားမ်ားေလာက္နီးပါး အေရးပါတာကိုယံုၾကည္ေပးခဲ့ၾကတယ္။

ဇာတ္လမ္းက ဇတ္ေဆာင္ေတြကခပ္မ်ားမ်ား။ အီးအီးကမ္းမင္း (E.E. Cummings) ဆီက "အယ္လ္ပံု"( " l" Form)ေတြ၊ တစ္ေၾကာင္းသြား ေဒါင္လိုက္မ်ဥ္းနဲ႕ ေရျပင္ညီစာလံုးေတြ (one lines) ေတြ၊ ကြင္းပိတ္စနစ္ေရးဟန္ (Parenthesis) ေတြကို ေမာ္ဒန္ကရျပန္တယ္။ စာလံုးေတြကိုေလးေထာင့္ကြင္းနဲ႕လက္သည္းကြင္း ေတြထဲ ထည့္ေရးတဲ့ဟန္ေပါ့။
           
"ေခြးနဲ႕ေၾကာင္ေတြ ဖတ္ႏိုင္တဲ့ အေမရိကန္ပလိန္း" (Plain American which cats and dogs can read) လို႕ ေခါင္းစဥ္ကို ႀကံႀကံဖန္ဖန္ေရးသြားတဲ့ ဝီလ်ံကားလို႕စ္ဝီလ်ံ ဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဆရာမ မိုး ရဲ႕ စာတစ္ေၾကာင္းျဖစ္တဲ့    "No ideas but in things" ကို ျပန္ေရးပါတယ္။ ဝီလ်ံဟာ လူေတြအၿမဲတမ္း ႀကံဳေတြ႕ေလ့႐ွိတဲ့ သာမန္အျဖစ္ေတြကိုပဲ ကဗ်ာေရးေလ့႐ွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႕ကဗ်ာကိုဖတ္ၿပီးရင္ေတာ့ ခင္ဗ်ားမွာ အေတြးေတြ မီးခိုးမဆံုး မိုးမဆံုး ႐ွိေနပါလိမ့္မယ္လို႕ ပညာ႐ွင္ေတြက မွတ္ခ်က္ေပးပါတယ္။ နာမည္ႀကီးကဗ်ာ "A Red Wheelbarrow" ကိုဖတ္ရင္ျဖင့္ ခင္ဗ်ားဟာ ဘယ္ေလာက္ေဝးေဝးေတြးတတ္သလဲ ဆိုတာ ကဗ်ာက ေမးခြန္းထုတ္ပါလိမ့္မယ္။

            ဒီတစ္ခါေတာ့ ေရာဘတ္ဖေရာ့(စ) (Robert Frost) အလွည့္ပါ။ ေရာဘတ္ဟာ ဘာကိုမွ အသစ္မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။ သူအၿမဲသစ္ေနပါတယ္။ သူဟာ ေမာ္ဒန္ရဲ႕ျပယုဂ္တစ္ခု ျဖစ္လာတယ္။ ေ႐ွ႕ကေရးခဲ့တဲ့ ႐ိုးရာဟန္အတိုင္း ေရးတယ္။ ႐ွိတ္စပီးယားတို႕ေရးတဲ့ Blank Verse ကိုလည္းေရးတာပဲ။ ကာရန္ (Rhyme) ကိုလည္း မဆန္႕က်င္ခဲ့ဘူး။ ဇာတ္ေၾကာင္းျပန္ေရးဟန္ (Narrative) နဲ႕ ဆြန္းနက္ ေတြကိုလည္း ေရးခဲ့ပါတယ္။ သူက ဝီလ်ံကားလို႕စ္တို႕၊ ေပါင္းတို႕ အရာရာကို အသစ္လုပ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အေဟာင္းကိုပဲ မြမ္းမံေနခဲ့တယ္။ အဲဒါကေတာ့ ေမာ္ဒန္ဆိုတာ အားလံုးကို ေျပာင္းစရာမလိုဘူးဆိုတဲ့ ဥပမာပါ။

            ေဝါ့ေလ့စတီဗင္ကေတာ့ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာကို သမိုင္းထဲမွာ သူ႕နာမည္မပါဘဲ ေရးခြင့္မ႐ွိေစတဲ့လူပါ။ အက္ဇရာေပါင္းတို႕လို ပါရီကိုမသြားဘူး။ အဲလီးေယာ့လို လန္ဒန္ကို မေ႐ြ႕ဘူး။ ေမာ္ဒန္ကုိ သူ႕ေနရာေလးက ဘယ္မွမေ႐ြ႕ဘဲ ႐ွာေတြ႕သြားတဲ့သူေပါ့။ သူကကဗ်ာေတြကို ေခါင္းစဥ္တပ္တဲ့ေနရာမွာေတာ့ ဧတဒဂ္ပါပဲတဲ့။ "အနက္ေရာင္ငွက္ကိုၾကည့္ရန္ နည္းလမ္းတစ္ဆယ့္သံုးခ်က္" တဲ့။ အမွန္တရားရဲ႕ဖိအားကို ဆန္႕က်င္ႏိုင္တဲ့သူလို႕ ဆိုတယ္။ သူ႕ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ေခါင္းစဥ္ဟာ အခုေခတ္ အယ္ပီေကာင္ေတြ ၿဖံဳတဲ့စကားစုေပါ့။ ဘာတဲ့ …    "Le Monocle de Mon Oncle" တဲ့။ ေနာက္ထပ္တစ္ေယာက္ကို ထပ္ေ႐ြးခြင့္႐ွိေသးရင္ေတာ့ ဟတ္(ထ)ကရိန္း (Hart Crane) ကိုပဲ ေ႐ြးရမွာပဲ။ သူ႕ေအာင္ျမင္မႈက မေသးခဲ့ဘူးမဟုတ္လား။ သူ႕ရဲ႕ကဗ်ာတစ္ပုဒ္က "တံတား" (The Bridge) ပါပဲ။ ဘ႐ြတ္ကလင္းတံတားကို ရည္ညႊန္းတာပါ။ ဒါေပမယ့္ သူေပးခ်င္တဲ့ symbol ကေတာ့ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဟာ ကာရန္မဲ့ ေဝါ့ဝွစ္မင္းကိုအားျပဳၿပီး ေနရာသစ္ကို တံတားထိုးၿပီးပါၿပီတဲ့။ ကဗ်ာဟာ ႏွစ္ဆယ္ရာစုရထားကို စီးလို႕ အနာဂတ္ဆီ ေ႐ြ႕ေနပါတယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။

- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း