ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ရတုစပ္နည္း

ရတု ဆိုတာ လကၤာစပ္နည္းေတြကို အသံုးျပဳျပီး ဖြဲ ့ဆိုရတဲ့ကဗ်ာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ အျခားကဗ်ာေတြထက္
စည္းကမ္းပိုေစာင့္ရပါတယ္ ။

ရတု အဓိပၸာယ္

(၁) ျမန္မာအေခၚ ေပါရဏ အေခၚ
(၂) သကၠဋဘာသာ အေခၚ ဆိုျပီး ၂ မ်ိဳးရွိပါတယ္။

ျမန္မာဘာသာ ေပါရဏ ကထာ အရေတာ့ ရတုကို(၁) သဘင္ (၂) အခမ္းအနား (၃) အေျခအေန လို ့
အဓိပၸာယ္ အသီးသီးရၾကပါတယ္။ သကၠဋမွာေတာ့ "ရိတု" လို ့ေခၚတယ္။ ျမန္မာလို "အခါရာသီ"လို ့
အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရတု ဆိုတဲ့ စကားဟာ "သဘင္ဘြဲ ့၊ အခမ္းအနားဘြဲ ့၊ အခါရာသီဘြဲ ့
"စတာေတြမွာ စပ္ဆိုထားတဲ့ ကဗ်ာလို ့ေခၚဆိုနိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပညာရွိ ကဗ်ာစာဆိုေတြဟာ
သဘင္ ၊ အခမ္းအနား ၊ အခါရာသီဘြဲ ့ေတြသာမက "ဘုန္းေတာ္ဘြဲ ့ ၊ ကိုယ္ရည္ေသြး ၊ ဘုရားတိုင္ "
စတဲ့ အဖြဲ ့အႏြဲ ့အမ်ိဳးမ်ိဳးကိုလည္း မိမိတို ့ဥာဏ္ရွိသလို တည္ထြင္ဆန္းသစ္ျပီး စပ္ဆိုေရးသားထားတာ
ကို ေတြ ့ရပါတယ္။

ရတု (၃) မ်ိဳး

(၁) ဧကပိုဒ္ရတု (၂) အျဖည့္ခံရတု (၃) ပိုဒ္စံု -  ရတု တို ့ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အခ်ိဳ ့ပညာရွင္ေတြက ဒီရတု ၃ မ်ိဳးမွာတင္ "ပိုဒ္ေရကန္ ့သတ္ခ်က္မရွိ စပ္ဆိုရတဲ့ ရတုရိုးရိုး"
ကိုပါ ေပါင္းထည့္ျပီး ရတု ၄ မ်ိဳးရွိတယ္လို ့ေဖာ္ျပၾကပါေသးတယ္။  ရတုစပ္နည္း ဥပေဒသ(၁) လကၤာ
စပ္နည္း (၆) မ်ိဳးကို အသံုးျပဳျပီး စာေလးလံုး တစ္ပါဒ စပ္ဆိုရပါမယ္။  (၂) အဆံုးခ်ကို ရတုခ်နည္း တစ္
မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ ့ခ်ရပါမယ္ ။

မွတ္ရန္ ။    ။ ရတုခ်နည္း အမ်ိဴးမ်ိဳးရွိေပမယ့္ စာခုနစ္လံုးနဲ ့အဆံုးခ်ရတဲ့ "ခိုင္ညြန္ ့ခက္ျဖာခ်နည္း"ကိုပဲ
ပညာရွိေတြ အသံုးမ်ားတာေတြ ့ရပါတယ္။

ဧကပိုဒ္ရတု

တစ္ပိုဒ္တည္းပဲ စပ္ဆိုထားတဲ့ ရတုျဖစ္ပါတယ္။
နမူနာ(၁) -

ရွင္မဟာရ႒သာရ ေရး မိုးဖြဲ ့သိၾကားတိုင္ဧကပိုဒ္ရတုကိုေလ့လာၾကည့္ပါ။ ကာရန္ယူပံုအဆံုးခ်ပံုေတြ
ကိုေတာ့ လကၤာစပ္နည္းမွာသိခဲ့ၿပီးျပီျဖစ္လို ့စာရွည္မည္ျဖစ္၍ဖာသာေလ့လာၾကပါ။ ကြင္းမ်ားျဖင့္ျပ
ထားပါတယ္။ အေသးစိပ္ မရွင္းေတာ့ပါ။

ရွင္မဟာရ႒သာရ ေရး မိုးဖြဲ႔သိၾကားတိုင္ ဧကပိုဒ္ရတု 

အတာအ( တာ) ၊  ဆင့္၍ ( တာ )ေသာ္
သ ( စၥာ )စု( ရံုး ) ၊ အစ္တစ္ ( လံုး )ကို
ေပါင္း( ရံုး )ဝ( ေရး) ၊ ေလးဆယ့္(ေလး) တည့္
ရွည္ (ေဝး) ျမင့္( ၾကဴး) ၊ ျမင္းမို္ရ္ ( ဦး )ဝယ္
နတ္( မွဴး )နတ္ (စစ္ ) ၊ သိၾကား( ျဖစ္ )လ်ွက္
က(သစ္)ပင္(ရင္း)၊ ( ခင္း)သည့္ေက်ာက္ (ဖ်ာ)
ေရႊေန( ရာ )ထက္ ၊ သူ( ဇာ) တူ ( ျပီ )
ေဒ( ဝီ )ေလး (ပါး ) ၊ ညြတ္(တြား)ေလာင္း(ရာ)
မေပ်ာ္( ပါ )နွင့္ ၊ သြန္း (ကာ )စီ (မံ)
ရြာျမဲ(ဝန္)ကို ၊ (မွန္)ပါေစ(ေတာ့)ရြာေစ(ေတာ့)။    ။

၄/၃/၂ ကာရန္ ၄/၃/၁ ကာရန္ ၄/၂ကာရန္၄/၁ ကာရန္မ်ားကို သင့္ေတာ္သလိုယူ၍စပ္ဆိုထားသည္
ကိုသတိရပါ။ တစ္ပုဒ္တည္းဆက္ေရးထားျခင္းကိုအျမင္ရွင္းေစရန္ ပါဒခြဲေရးျပထားပါတယ္။

နမူနာ(၂)

စိေႏၲေက်ာ္သူဘြဲ ့ခံ ဦးၾသ ေရး မင္းတို ့က်င့္ဘြယ္ နဝရတ္ ကိုးသြယ္ ဧကပိုဒ္ရတု

နဝရတ္ကိုး (သြယ္ ) ၊ ဆင္စ (လြယ္) ကား
တိုင္း( က်ယ္ )ျပည္ (ေရး) ၊ မွဳရွဳပ္(ေထြး )ကို
ေဆြး (ေႏြး )တိုင္ (ပင္ ) ၊ ျပီး တံု(ထြင္ )လည္း
ေရာ (ဝင္ )ကပ္ (မွီး ) ၊ မွဴးမတ္( ၾကီး )သည္
ေရႊ (ထီး )ေရႊ (မည္ ) ၊  ဦး ကင္း (မည္ )၏
စင(္ၾကည္) သီ (လ) ၊ အာ စာ (ရ )နွင့္
ဓ( မၼ )ပြင့္ (လန္း) ၊ ေထရ္ ရ (ဟန္း) ကား
ေရႊ( နန္း) ထြဋ္ (တည္ ) ၊ တံ ခြန္( မည္ )၏
တို (ရွည္) နီး (ေဝး ) ၊ မွဳ ခြင့္ (ေရး )ကို
ေထာက္(ေတြး)ေျမာ္( ျမင္ ) ၊ ေဗ(ဒင္)ဟူး( ရား)
သ (မား) ေကာင္း(သည္ ) ၊ မ်က္ စိ (မည္ )၏
တစ္ (ျပည္ )တစ္( ျမိဳ ့) ၊ သူ ့ရပ္ (သ္ို ့)လ်ွင္
ဝပ္(ၾကိဳ ့)ေခ်ာင္း(ေျမာင္း) ၊ သူလ်ွိဳ(ေကာင္း) သည္
က်ိဳး(ေၾကာင္း)ေဖြ(နည္) ၊ ျပည္နား(မည္)၏
ဝိုက္(လည္)လွည့္(ပတ္) ၊ ရည္ညြန့္(ျဖတ္)သား
မင္း(မတ္)မင္း(သား) ၊ မင္းညီ(မ်ား)နွင့္
ေဆြ(ဝါး)မ်ိဳး(စည္)၊ ျပည္စြယ္(မည္)၏
ေရႊ(ရည္)စံ(သီး)၊ ရွဳမ(ညီး)သား
သ(မီး)လု(လင္) ၊ လွဆင္း(ျပင္)သည္
ျပည္(တြင္း)စံ(သည္) ၊ မ်က္ႏွာ(မည္)၏
ပြား(စည္)ေငြ(ေၾကး) ၊ ၾကြယ္ေသာ(ေဌး)တို ့
ဝတ္(ေရး)စား(ရာ) ၊ ျပည့္စံု(စြာ)နွင့္
ရင့္(မာ)ခိုင္(က်ည္) ၊ ျပည့္ဝမ္း(မည္)၏
ဇာ(နည္)ရဲ(စြမ္း) ၊ မွဳေတာ္(ထမ္း)သည္
ၾကိဳး(ပန္း)အား(ထု) ၊ သူရဲ(စု)ကား
ျမဲ(မွဳ)ေထာက္(သည္) ၊ ျပည္ေျမ(မည္)၏
နွစ္(ျပည္)ပိုင္(ခ်က္) ၊ သိၾကား(စက္)သို ့
လက္(နက္)တန္(ဆာ) ၊ ကိရိ(ယာ)ကား
မွီ(ရာ)လွမ္း(သည္) ၊ ျပည္လက္(မည္)၏
ေရႊ(ျပည္)စိုး(ျခင္း) ၊ အမတ္(မင္း)တို ့
ဦး(ကင္း)မ(လြန္) ၊ တံ(ခြန္)မ(တိ)
မ်က္(စိ)မ(ေဖာက္) ၊ နား(ေပါက္)မ(ဖယ္)
ျပည္(စြယ္)မ(ခြာ) ၊ မ်က္(နွာ)မ(လႊမ္း)
ျပည့္(ဝမ္း)မ(ေမႊ)lျပည္(ေျခ)မ(ျဖတ္)
က်င့္နိုင္( တတ္) မွ ၊ နဝ(ရတ္)ကိုး(ျဖာ)
ဆင္ရ(ရာ)သည္ ၊ တန္(ဆာ)မင္းတို့က်င့္ထံုးတည္း ။     ။

တစ္ပိုဒ္တည္းျဖစ္ပါသည္။အျမင္ရွင္းေစရန္နွစ္ပါဒတစ္ေၾကာင္းျဖင့္ခြဲေရးျပပါသည္။

- ေနဘုန္းမိုရ္