ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ကြန္ဆက္က်ဴရယ္ - Conceptual (13)

ဒြါကင္ရဲ႕ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ေပါင္းခ်ဳပ္

သူ႔ရဲ႕ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ေပါင္းခ်ဳပ္ကို ဂိုးလ္စမစ္နဲ႔ထုတ္ေ၀ေတာ့ သူဟာ " ဗီတိုအကြန္စီ" ရဲ ့ကဗ်ာေတြကိုဦးစားေပးျပီး ေဖာ္ျပခဲ့တယ္။ ဒီလိုနဲ ့ အကြန္စီရဲ ့ အေရးအသားဟာ သတိျပဳဖြယ္ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဒြါကင္ ( Dwokin ) ဟာ အကြန္စီရဲ႕ပံုနွိပ္ေဖာ္ျပမႈမရွိေသးတဲ့ အေရးအသားမ်ားကို စာမ်က္နွာ (၄၁၁) မ်က္နွာ စာအုပ္တစ္အုပ္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါကို သူက စာမ်က္နွာတစ္ခုအေပၚဖံုးပစ္ဖို႔ ဘာသာစကား ( Language to cover a page ) လို့အမည္ေပးခဲ့တယ္။ အဲဒီစာအုပ္ဟာ " MIT " ပံုနွိပ္တိုက္က 2006 ထုတ္ခဲ့တာျဖစ္တယ္ ။ မာဂ်ိဳရီကေတာ့ ထူထဲ၍ အဆင့္ျမင့္ေသာ ( Hefty Volume ) စာအုပ္လို့ ေရးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အျငင္းပြားဖြယ္တစ္ခ်ိဳ ့လည္းရွိေနတယ္။ အကြန္စီရဲ႕ အေရးအသားမ်ားဟာ ကဗ်ာအျဖစ္ထက္ကို အေရးအသားအျဖစ္ သတ္မွတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္ ။

ဒါဟာ " MIT " ပံုနွိပ္တိုက္ရဲ ့ေခါင္းစဥ္ကိုအေျခခံျပီး ေဖာ္ျပတာျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ MIT ဘယ္လိုေရးသလဲ ။ ဒါဟာအေရးႀကီးလာပါတယ္။ ကန္းဘရစ္ခ်္ အမ္အိုင္တီ ပရက္(စ္) ( Cambridge: MIT Press , 2006 ) က အကြန္စီရဲ ့ လက္ရာမ်ားကို " Writing Art Series " " အနုပညာအေရးအသား အစီအစဥ္အတြဲမ်ား " လို့ေခါင္းစဥ္တပ္ခဲ့တယ္။ ကဗ်ာမ်ာ ေခါင္းစဥ္မတပ္ခဲ့ဘူး။ ဒါဟာသိပ္ကို အဓိပၸါယ္ရွိျပီး ပညာရွင္ဆန္တဲ့ လုပ္ရပ္ပါ ။ ကဗ်ာျဖစ္ျခင္းမျဖစ္ျခင္းကို အျငင္းပြားစရာမလိုေတာ့ဘူး။ " အေရးအသား " ( Writing ) လို့ပဲဆိုတယ္ ။ ကဗ်ာလို့ မေျပာဘူး။ ဒီထက္နည္းနည္း ထပ္ပိုေပးလို ့ ရတယ္ ။

" အနုပညာအေရးအသား " ဒါလည္းရတယ္။ မာဂ်ိဳရီ ကေတာ့ ေပၚတင္ပဲေရးတယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ ကဗ်ာကိုတည္ျပီး အကြန္စီရဲ ့ လက္ရာအေရးအသားမ်ားကို တိတိက်က် ေျပာရရင္ အကြန္စီရဲ ့ လက္ရာစာသား ( work text ) ( စကားလံုးစာသား ) မ်ားဟာ ကဗ်ာမ်ားမ်ားမပါ၀င္ဘူး။ ၀စ္ဂ်င္စတိန္း ( Wittgen Steinan sense ) အျမင္နဲ ့ႀကည့္ရင္ေတာ့ ဘာသာစကား ေဆာ့ကစားျခင္း အေရာအေႏွာမ်ား ( Complex Language Game ) သို ့မဟုတ္ စကားလံုးဂိမ္း ( အေျဖရွာျခင္း ) လို့ပဲ ေခၚရမွာျဖစ္တယ္ ။ အေရွ ့ကကဗ်ာအမ်ိဳးအစားေတြကို ရွင္းျပရာမွာ မာဂ်ိဳရီက ဒီလိုေရးေလ့မရွိပါဘူး ။

ခုေတာ့ အထက္က အဓိပၸါယ္ရွင္းထားတဲ့စာသားကို သူက ဒီလိုေရးပါတယ္ ။ " I place poetry in quote because . strictly speaking , Acconci 's word texts are notso much poem as they are " လို ့ ေရးခဲ့ပါတယ္ ။ အဲဒီအကြန္စီရဲ ့ အေရးအသားမ်ားကို ဘယ္လိုသတ္မွတ္ရမလဲ ။ ဘာေတြပါသလဲ ။ အကြန္စီရဲ ့အေရးအသားေတြဟာ

- ေဘာင္သြင္းအေရးအသား စာရင္းအမွတ္အသားေတြ ( Constraint - based lists )
- အဘိဓါန္ဂိမ္း ( Dictionary Game )
- ပါေဖာမန္ ့စ္ အေရးအသားမ်ား ( Performance Scores )
- အတုျပဳလုပ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္း ဘာသာျပန္ / အနက္ဖလွယ္မႈေတြပဲ ျဖစ္တယ္ ။

ဒြါကင္ကိုယ္တိုင္ကပဲ ကဗ်ာဆရာအကြန္စီနဲ ့ ဗီဒီယိုအနုပညာရွင္ ၊ ဒီဇိုင္နာ ၊ အေဆာက္အဦး ပံုစံေရးဆြဲသူ အာခီတက္ခ္ ၊ ပါေဖာမန္ ့အနုပညာတင္ဆက္သူ အကြန္စီဟာ ကြဲျပားမႈ ထူထူထဲထဲမရွိခဲ့ဖူးလို ့ ဆိုတယ္ ။ ဆိုလိုတာက အကြန္စီဟာ အနုပညာေတြကို တစ္ျပိဳက္နက္ေရာေထြးျပဳလုပ္ပံုရတယ္။ ၁၉၆၀ တစ္၀ိုက္က အကြန္စီနဲ ့ ယေန ့အကြန္စီကို နွစ္ပိုင္းခြဲလိုက္ရင္ ေနာက္ပိုင္း အကြန္စီဟာ အေစာပိုင္းအကြန္စီ မျပီးေသးတဲ့ အလုပ္ေတြကို ဆက္လုပ္ေနတယ္လို့ ဆိုတယ္။ စာဖတ္သူမ်ားက ဒီေနရာမွာ ဘာေႀကာင့္ အကြန္စီကိုထပ္ခါထပ္ခါေျပာေနရသလဲ ။ ဘာေႀကာင့္ ဒီငနဲကို ေရးႀကီးခြင့္က်ယ္ လုပ္ေနရသလဲ ဆိုျပီးေမးစရာရွိပါတယ္ ။ အခု ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္လိႈင္းရဲ ့အစဟာသူျဖစ္ေနလို ့ပါ ။ ေနာက္နဲနဲ ဆက္သြားရင္ရွင္းသြားပါလိမ့္မယ္ ။ ဒီေတာ့ ၁၉၆၀ ကာလ အကြန္စီကို သူ့ဘာသာသူ ထပ္ျခည့္စြက္ျပီးေႏွာင္းပိုင္း အကြန္စီကို တည္ေဆာက္ပစ္တယ္။ အျခားဘက္က အျငင္းပြားဖြယ္ ေျပာဆိုရရင္ေတာ့ မာဂ်ိဳရီ က အကြန္စီရဲ ့ ေႏွာင္းပိုင္းကာလလက္ရာေတြဟာ ပိုျပီး လူေတြနဲ ့နီးစပ္လာာတယ္ ( နားလည္လြယ္တယ္ ) လို့ ဆိုတယ္ ။

" ႀကည့္လိုက္ " ယူလိုက္ " " မေပ်ာက္သြားေအာင္ကိုင္ထား " ( look at ) ( take in ) ( hold this line in view ) စတဲ့စာလံုးေတြက ဘာကိုေဖာ္ျပေနသလဲဆိုေတာ့ တစ္ေယာက္က ကဗ်ာကို ျပန္ဖတ္/ ထုတ္ဖို ့ ႀကိဳးစားေနတာကို ေလ့လာေနရသလိုပါပဲ ။ အကြန္စီဟာ ညာဘက္မာဂ်င္ကို ညွိဖို ့ႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ ရွစ္ေႀကာင္းအထိ ညာဘက္ညီပံုစံကို ခ်ဥ္းကပ္ေပးခဲ့တယ္။ အကြန္စီေနာက္ေႀကာင္းကို ျပန္လွည့္ႀကည့္ရင္ျဖင့္ကဗ်ာဆရာမ ဘနက္ဒစ္ေမယာ ( Bernadette Mayer ) နဲ ့ထုတ္ခဲ့တဲ့ 0-9 ဂ်ာနယ္ကိုလည္း ေလ့လာဖို ့လိုပါတယ္ ။ အဲဒီစာေစာင္ကို ၁၉၆၇ ကေန ၁၉၆၉ ထိ ခုနစ္အုပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့တယ္ ။ ကလပ္(ခ္)ေကာလေဒ့ခ်္ ( Clark Coolidge ) တို ့၊ တက္(ဒ္)ဘာရီဂန္ ( Ted Berrigan )၊ ဖလူးဆပ္(စ္) (Fluxus)၊ ပါေဖာမင့္(စ္) သဘာေတြျဖစ္တဲ့ ဒစ္(ခ္)ေဟဂ်င္း(စ္) ( Dick Higgins )၊ အမ္းမက္(တ္) ၀ီလ်ံ(စ္) ( Emmett Williams ) တို ့ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္ ။ ပန္းခ်ီဆရာေတြအေနနဲ ့ကဆိုး(လ္)လီ ၀ွစ္(ထ္) ( Sol Le Witt )၊ အင္ဒေရယန္ပိုက္ပါး ( Adrian Piper )၊ ဒန္ဂေရဟန္ ( Dan Grahan )၊ ေရာဘတ္ စမစ္(ထ္)ဆန္ ( Robert Smithson ) တို ့လက္ရာေတြကို ထည့္သြင္းခဲ့တယ္ ။ အကြန္စီတို႔ ကြန္တမ္ပိုရာရီ ကဗ်ာဖခင္ႀကီးျဖစ္တဲ့ ဂ်က္ဆင္မက္ကလိုး ( Jakson Mac Low ) ရဲ ့ ပထမဦးဆံုး ကဗ်ာစာအုပ္စီးရီးတြဲ ( Biblical Poems ) ထုတ္ေ၀ေပးခဲ့တယ္ ။ ဆရာႀကီးဂ်က္ဆင္ဟာ အဲဒီစာအုပ္ကို က်ပမ္းနည္း ( Chance Operation ) ( ကြ်န္ေတာ့္ရဲ ့Note မွာေဖာ္ျပျပီး ) ေရးနည္းနဲ ့ ေရးခဲ့တာျဖစ္တယ္ ။ သူတို ့ရဲ ့ဂ်ာနယ္ကေတာ့ သိပ္နာမည္မထြက္ခဲ့ပါဘူး ။ ဒါေပမယ့္ စာအုပ္တိုက္ ( Ugly Ducking Press ) ဟာ ( ဘရြတ္ကလင္းအေျခစိုက္ ) စာမ်က္ႏွာေပါင္း ၇၃၆ မ်က္နွာပါတဲ့ မဂၢဇင္းကို ျပန္ထုတ္ျပီး ေဒၚလာ ေလးဆယ္နဲ ့ျပန္ေရာင္းခဲ့တယ္ ။ သိပ္မႀကာေသးပါဘူး ။

ဘာျဖစ္လို ့လည္းဆိုေတာ့ေရွ ့က ဒြါကင္ ျပန္ထုတ္တဲ့ အကြန္စီ ရဲ ့အေစာပိုင္းအေရးအသားမ်ား " စာမ်က္နွာေပၚဖံုးအုပ္ရန္ ဘာသာစကား " ဟာ " ေပါက္ " တယ္လို ့ ေျပာလို ့ရတယ္ ။ ဒီေတာ့" ဘဲရုပ္ဆိုးပံုနွိပ္တိုက္ " ဟာ သူ ့မဂၢဇင္းအေဟာင္းကို အကြန္စီ ့ ၀ိတ္နဲ ့ ပံုေျပာင္းလုပ္ျပီး ဆိုင္ေပၚပစ္တင္ေတာ့တာပါပဲ ။ ဒီေတာ့ အကြန္စီကို လူေတြစိတ္၀င္စားတာ ဘာေႀကာင့္လဲ ? သူ ့အေရးအသားကို မာဂ်ိဳရီကထပ္ျပီး ခြဲျခမ္းဖို ့ႀကိဳးစားတယ္ ။ လူေတြဘာေႀကာင့္ ဒီဘက္ကို တစ္ေက်ာ့ျပန္ လည္လာသလဲ ? ဒီအေျဖသိပ္ကို အေရးႀကီးတယ္။ ဒါဟာ အခု ကြန္းဆက္အေရးအသား တစ္ေက်ာ့ျပန္လည္လာတာလဲဆိုတာနဲ ့ ဆက္စပ္ေနတယ္ ။ ဒီေတာ့ မာဂ်ိဳရီဟာလူေတြ ျငီးေငြ ့ေနတဲ့ေရးဟန္ကို အရင္ခ်ျပတယ္ ။ အဲဒါကပင္မေရစီးပုဂၢလ ဗဟိုျပဳ ( လားရစ္ ) ကဗ်ာနဲ ့တင္စားျခင္း အာရံုျပကဗ်ာေရးဟန္ ( the metaphoric mode of mainstream Lyric ) ပဲျဖစ္တယ္ ။ အဲဒါႀကီးကို လံုးလံုးမသြားခ်င္ ေတာ့ဘူး။ ဒီေတာ့ အဲဒီပုဂၢလ ဗဟိုျပဳတင္စားခ်က္ေတြ အလြန္အကြ်ံသြတ္သြင္း ထားတဲ့ လားရစ္ဟန္ (ပုဂၢလအေျချပဳ ) ေတြကို ျငင္းဆန္တဲ့ဟန္တစ္မ်ိဳကို ေတာင့္တတယ္ ။ အဲဒီဟန္က ကဗ်ာေရးရာမွာ ဓာတ္ပံုနဲ ့ပန္းခ်ီပါ၀င္မႈကဲတဲ့ ေရးဟန္ (၀ါ) မူလကဗ်ာနဲ ့ တင္စားျခင္း အာရံုျပကဗ်ာေရးဟန္ကို ဆန္ ့က်င္တဲ့ အေရးအသားသစ္တစ္ခုကိုေတာ့ The Dogged Literalism လို ့ေခၚတယ္ ။ ဒါကလည္း ဘာမွ ႀကီးက်ယ္တဲ့ကိစၥေတာ့မဟုတ္ ။ စာလံုးေတြနဲ ့ခ်ည္းစာမေရးေတာ့ဘူး ။ သေကၤတေတြ ၊ ဓာတ္ပံုအပိုင္းအစေလးေတြ ၊ ပန္းခ်ီဆြဲထားတဲ့ ျဖတ္ပိုင္းေတြနဲ ့ ေပါင္းျပီး ကဗ်ာေတြ စာေတြ ေရးတာေပါ့ဗ်ာ ။ ၁၉၆၀ - ၁၉၇၀ ေလာက္က ေခတ္စားခဲ့တဲ့ ဒီအနုပညာဟာ အခုတစ္ဖန္ ဘာေႀကာင့္ ထေပါက္ရသလဲ ? ေျပာျပီေပါ့ မာဂ်ိဳရီ။ အခုကြ်န္ေတာ္တို ့ခံစားေနရတဲ့ ျမိဳ့ျပတိုက္ခန္း၀န္းကေရွာင္က်ဥ္လိုတဲ့စိတ္နဲ ့ ၁၉၆၀ က အနုပညာရွင္ေတြရဲ ့ ဆင္ေျခဖံုး ခင္တြယ္စိတ္တို ့ တူေနတယ္။

- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း