ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ကြန္ဆက္က်ဴရယ္ - Conceptual (7)

ဒီေတာ့ ေရာဘတ္နဲ ့ဗနက္ဆာတို ့ရဲ႕ ပူးတြဲမွတ္စုက  စကားလံုး ( wards ) မ်ားကို စာသားကဲ့သို ့အတုျပဳလုပ္နိုင္တယ္။ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲဆိုေတာ့ မတူကြဲျပားတဲ့ တုပမႈမ်ိဳး ( Act of radical minesis ) ဒါမွမဟုတ္ ( Act of monastic fidelity ) ဘုန္းေတာ္ႀကီးဆန္ေသာသစၥာရွိပံုမ်ိဳးနဲ႔လို ့ ဆိုလိုတယ္။  ေျပာခ်င္တာက ကြဲျပားတဲ့တုပမႈမ်ိဳးကို သစၥာရွိရွိသပ္သပ္ရပ္ရပ္ လုပ္မယ္။ ျပန္၍တုပမႈဟာ သူတို ့ရဲ႕ရည္ရြယ္ရာလကၡဏာတစ္ရပ္ပါလို ့ဆိုတယ္။  ဒါကို {  Replication is a sign of deri  } လို ့ဆိုတယ္။ ဘာေႀကာင့္ သတင္းကို ျပန္ကူးခိုင္းရတာလဲ။  စက္တင္ဘာ ၁၁ ရက္ေန ့ သတင္းစာကို  ဘာမွမျဖစ္တဲ့ပံုမ်ိဳးနဲ ့ဘာေႀကာင့္  ကူးျပီးတင္ျပရတာလဲဆိုတာ ေမးစရာရွိပါတယ္။ ဒါက ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္  ဒုတိယလႈိင္းရဲ  ့အသက္ပါပဲ ။  မီဒီယာ  ( ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ ဒုတိယလႈိင္းရဲ႕ အားသာခ်က္ (၀ါ) ထူးျခားခ်က္ကေတာ့ မီဒီယာကိုတည္ျပီးပစ္ပါတယ္။ ဒီကေန ့အေနအထားက  မီဒီယာစစ္ပြဲကိုး... ) မီဒီယာရဲ  ့" သမာသမတ္က်ထိန္းညွိျခင္းနဲ ့" ျဖည့္ဆည္းေပးျခင္း " တို႔ကို ဒီအျပဳအမူေတြကသာ  တစ္ျပိဳင္တည္းေ၀ဖန္နိုင္ရင္ အဲဒီနွစ္ခုအဲဒီနွစ္ခုေပါင္းတဲ့ ဆန္းစစ္ခ်က္ဟာလည္း  အမွားကို ျပန္ကူးျခင္းဆိုတဲ့  ဆန္းစစ္မႈေခါင္းစဥ္ေအာက္က ခြဲထုတ္လို႔မရပါဘူးတဲ့။ ဒါေႀကာင့္ ျပန္ကူးတယ္ဆိုတာဟာ  တို ့မ်ားရဲ႕ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္တဲ့။  ေျပာခ်င္တာက မီဒီယာက မွားသည္ျဖစ္ေစ မွန္သည္ျဖစ္ေစ ျပန္ကူးျခင္းအားျဖင့္ ဆန္းစစ္နိုင္တယ္လို ့ဆိုပါတယ္။ ထပ္ေျပာပါတယ္။ ျပန္ကူးျခင္း ၊ ဟန္ေဆာင္ျခင္းဟာ သူတို ့ရဲ႕ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုေပးတဲ့ လကၡဏာရပ္ပါတဲ့။ ေအာ္လီဂိုရီကယ္ အေရးအသား ( Allegorical  writing ) ဟာ ရိုးရာရပ္၀န္း ( Culture industry ) ကို ေ၀းကြာတဲ့အရပ္ကေနျပီး  ေ၀ဖန္မွာ မဟုတ္ဘူး။ တိုက္ရိုက္မီးေမာင္းထိုးျပမွာ ျဖစ္တယ္ လို ့ဆိုပါတယ္ ။ အဲဒီရိုးရာစရိုက္ရပ္၀န္း ( Culture industry ) အေျခခံရုပ္၀တၳဳ ပစၥည္းမ်ားကို  အသံုးခ်တင္ျပမယ္လို ့ ဆိုပါတယ္။

သူက ဘာကိုထက္သန္သလဲဆိုရင္  အဆင့္ျမင့္ဓေလ့ ရိုးရာအမူအက်င့္ကို အသင့္လုပ္ျပီးသား အနုပညာပစၥည္း ( Readymade Art works ) မ်ားက  ဖုန္းကြယ္ဖ်က္ဆီး ( Obliterate ) နိုင္သလဲ ဆိုတာေတြကိုပါပဲ ။ ထပ္ခါထပ္ခါ ကူးယူျခင္းက အသစ္တဖန္ျပန္ျဖစ္ေရး ဆႏၵ (၀ါ) ရည္ရြယ္ခ်က္ (The desire to begin again)  အတြက္အရူးထေနတာမဟုတ္ပါ ။  ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိတယ္ ။ ပန္းတိုင္ရွိတယ္ ။ အသစ္ျဖစ္ေစမယ့္  mood ကို ျပန္လွန္ကူးယူ ေတာင္းဆိုတယ္ ။ ရယ္ဒီမိတ္ဒ္ အနုပညာဆိုတာက  ရွိျပီးသား လုပ္ျပီးသားစာသား (၀ါ) အနုပညာကိုရည္ရြယ္တယ္ ။

ဒီေတာ့ ေနာက္ဆံုးတစ္ေႀကာင္းခ်ေရးပစ္တယ္ ။ (The critique of critique is in the echoing) ေ၀ဖန္ေရးရဲ႕ ေ၀ဖန္ေရးဟာ  ပဲ့တင္သံထဲတြငရွိသည္။  `` Echo `` ဆိုတာကေတာ့ ဒီအတိုင္းထပ္ခါထပ္ခါ ပဲ့တင္ျပီးလာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစစ္မဟုတ္ဘူး ။ အတုေတြ ။ အစစ္အတိုင္း ။ ထပ္ခါထပ္ခါ ျပန္လာတယ္ ။ ဒါပါပဲ ။  ဒီေတာ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္သမားေတြအဓိကကိုးကားတဲ့ ကြန္ဖရင့္တစ္ခုရွိတယ္။ အဲဒါကေတာ့ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၈  မွာ ျပဳလုပ္တဲ့  အရီဇိုးနား  တကၠသိုလ္ရဲ  ့ ကြန္ဖရင့္ ပါပဲ ။ အဲဒီမွာ  ၀ိုင္းစတန္ကာေနာင္း  ( Wystan Curnow ) ရဲ  ့စာတန္းကို  လန္းေရာဘတ္ တို ့ရဲ ့မွတ္စုထဲမွာကိုးကားထားတာကို ေတြ ့ရတယ္ ။
သူက ကြန္းဆက္ အေရးအသားကို  အဓိက နွစ္မ်ိဳးခြဲျပီး  တင္ျပသြားတယ္ ။  အဲဒါေတြကေတာ့ -

၁။ အႀကိဳစာသား ( Pre text ) ( Pre textual writing )
၂။ အလြန္စာသား ( Post text )  ( post textual writing ) တို ့ ျဖစ္ပါတယ္။

ကာေနာင္း ( Wystan Curnow ) ရဲ႕အလိုအရ ကြန္းဆက္အေရးအသားကိုနွစ္ပိုင္းခြဲပစ္ျပီး အႀကိဳစာသား ( pre text ) လို ့သူအဓိပၸါယ္ဖြင့္တာက ေဘာင္သြင္းအေရးအသား ( constraint ) နဲ ့ လုပ္ေဆာင္မႈ အဆင့္ဆင့္ကို တင္ျပတဲ့ ( prodecure ) ကိုေပးတဲ့ ေရးဟန္ကိုဆိုလိုပါတယ္။ ဒါဆိုရင္  အိုင္ဒီယာက  ဘာလဲဆိုေတာ့ အဲဒီလိုေဘာင္သြင္းတာျဖစ္ျဖစ္ ၊ လုပ္ေဆာင္မႈ ( procedure )  အဆင့္ဆင့္ကို ေဖာ္ျပတဲ့စာသား ( text ) ကိုေတာ့ သူက " မွတ္တမ္းတင္အိုင္ဒီယာ " ( Extant Idea ) လို ့ ေခၚပါတယ္ ။ ဒါကိုသူက နည္းစနစ္ရဲ  ့ဗ်ဴဟာေျမာက္ေသာ အေျခခံမ်ား  ( the strategic  generality of the  technique ) လို ့ေခၚတယ္ ။ ဒါေတြကိုသူက  မွတ္တမ္းအေရာမ်ား ( dowmentation ) လို ့လည္း ေခၚတယ္ ။

ဒီေတာ့ Post_ text စာသားအလြန္ဆိုတာက ဘာလဲလို႔ ေမးစရာရွိလာတယ္။  Pre- text ကိုသံုးစြဲျပီး  ထပ္လိုလာတဲ့မွတ္တမ္းကိုေတာ့ " post -text " လို ့ေခၚျပန္ေရာ။  ဒါကိုသူက " ဒုတိယအဆင့္ စာသား " လို ့လည္း   ေခၚတယ္ ။ "  secondary -text "  လို ့လည္းေခၚတယ္။ မူလ  pre-text ကို အေရာ   " hybrid " ထဲကိုထည့္ျပီး  ကြန္ဆက္ အေရးအသားကိုတည္ေဆာက္တယ္ဆိုရင္ သူကသူမ်ား  " primary "  မူလကိုသံုးျပီး  " Hybrid  text "  အေရာစာသားကို  တည္ေဆာက္လို ့  ထပ္ရလာတဲ့ text  ဟာ secondary   ျဖစ္သြားတယ္ ။  အဲဒါကို " post-text  " လို ့လည္းေခၚတယ္။ (သူမ်ားဟာကို  ထပ္ကူးျပီးတည္ေဆာက္ရင္ "post " လို ့ ဆိုခ်င္ပံုရပါတယ္) ။  ဒီေတာ့  post-text  စာသားအလြန္ဆိုတာကို  သိရမယ္။  ဇာတ္လမ္းက မျပီးေသးဘူး ။  အရင္တုန္းက  ေမာ္ဒန္နဲ ့ သူ ့ေနာက္ကဟာကို  post  တပ္ျပီး  ေမာ္ဒန္အလြန္  post-modern လို ့ ကင္ပြန္းတပ္ေကာင္းခဲ့လို ့ တစ္ခုေပၚလာတိုင္း Post ေနာက္ကတပ္ျပီး  ပိုေခတ္မွီေႀကာင္း မိန္ရည္ယွက္ရည္ေခၚခဲ့ႀကေတာ့ အခုကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ေတာင္ အၿမီးရယ္ ေခါင္းရယ္ မခြဲျခားေသးပဲ တစ္ခ်ိဳ ့ေတြက ပို႔စ္ ` post ` တပ္ေခၚဖို ့ ျပင္ဆင္ေနတယ္ဆိုရင္ေတာ့ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ဖို ့ႀကိဳတင္သတိေပးခ်င္ပါတယ္ ။  သူက (Post  Conceptual  Writing)  ဆိုတာဟာ ေရွ  ့ကေျပာခဲ့တဲ့ " post-text " ( စာသားအလြန္ )  ရယ္လို ့သတ္မွတ္ထားပါတယ္ ။

ပို ့စ္ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္အေရးအသား (post - conceptual writing) နွင့္ မတည္ျမဲျခင္း သေဘာသဘာ၀

ဖြင့္ျခင္း နွင့္ ပိတ္ျခင္းအားျဖင့္  Text  စာသားအား  ကစားေသာနည္းစနစ္
..............................................................................................

" Post - Text " ဆိုတာ " စာသားအလြန္ " လို ့ ေခါင္းစဥ္တပ္ပစ္လိုက္ဟာ တကယ္ေတာ့ pre - text  ဆိုတဲ့ စာသားအႀကိဳကိုသံုးလို ့ရတဲ့ "  text  " ပါပဲ ။  အေရာ " Hybrid " မွာေတာ့ ရွိရင္းစြဲ သူမ်ားဆီက  Text ( စာသား ) ကိုပစ္ထည့္လိုက္သူကထပ္ေပးတဲ့  " document "  တစ္ခု ၊ မွတ္တမ္းတစ္ခုကို ေခၚတာ ။  " post - text "  ကို အေရာ " hybrid - forms " ေတြမွာေတာ့"  secondary "  ဒုတိယစာသား  ျဖစ္သြားတယ္လို ့ဆိုတယ္။ ေရာဘတ္တို ့ မွတ္စုကေတာ့  ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားကအဖြင့္ ( open )  နဲ ့ အပိတ္ ( close ) လုပ္ပံုကိုလည္း  တင္ျပထားတယ္။  Post _ text  ဆိုတဲ့စာသားအလြန္ဟာ  သူတို ့စာသားအႀကိဳ ( pre- text ) ရဲ  ့ေဖာ္ျပရုပ္ပံုေတြျဖစ္ေနရင္ ( illustrations  of  their  pre- text ) ဒါဟာ အိုင္ဒီယာ ဦးစားေပး၊ အိုင္ဒီယာစံျပဳ  အေရးအသားလို ့သတ္မွတ္ျပီး  ဖြင့္ထားေသာစာသားမ်ား ( text  that are open ) လို ့ ဆိုပါတယ္။ အိုင္ဒီယာဦးစားေပး  မဟုတ္တာေတြကိုေတာ့  ပိတ္ထားေသာ စာသားမ်ား  ( text  that are  close )  လို ့ဆိုပါတယ္။ အိုင္ဒီယာက သူ ့လက္ေတြ ့လုပ္ေဆာင္မႈမွာ  ဆက္မလုပ္နိုင္ေတာ့တဲ့အခါ  (  the idea  is  exhausted  in its excustion  ) ျဖစ္တယ္ ။  အဓိက ကြန္းဆက္အေရးအသားရဲ  ့ ထင္ရွားေသာအပိုင္းကေတာ့  အဲဒီစာသား  " text "  ကို အဖြင့္အပိတ္ လုပ္တာပဲလို ့ ဆိုပါတယ္။ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္သမားေတြဟာ သူတို ့ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြထဲကို ပို ့စ္ေမာ္ဒန္ဆရာႀကီးေတြရဲ ့အားနဲ ့ က်ားကန္တယ္။  ဘင္ဂ်မာေဘာက္ေလာ(ခ်္)  ( Benjama  Bouchloch ) က ၁၉၂၀  ေလာက ေခတ္စားခဲ့တဲ့ ယခင္ကြန္ဆက္အေရးအသားအေျခခံနည္းစနစ္ေတြကို တင္ျပျပန္တယ္။ ကြန္းဆက္အေရးအသားဟာ  သူ ့ရဲ  ့( ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ရဲ  ့ ) 2.3.

၁။ သိမ္းယူျခင္း (Confiscation)
၂။ ထပ္ဆင့္ျခင္း ( Superimposition)
၃။ အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာကြဲျခင္း( Fragmentation)  
ေတြျဖစ္တယ္လို ့ ေရာဘတ္က သူ ့ရဲ႕မွတ္စုမွာ ေဖာ္ျပတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သီအိုရီေတြကိုပ်င္းစရာေကာင္းတယ္လို ့ထင္ရင္ေတာ့ နမူနာေလးတစ္ခ်က္ေလာက္ ႀကည့္ႀကရေအာင္။  ေရာဘတ္ရဲ႕မွတ္စုထဲမွာေတာ့  ကဗ်ာသံုးပုဒ္ကိုဥပမာေပးပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ ဒီေ၀ါ့ကင္ (Dworkin)  ရဲ  ့" Parse " ဟာ အဖြင့္စာသား " Open - text " ျဖစ္တယ္။ ဂိုး(လ္)စမစ္ (Goldsmith) ရဲ  ့" Day " ဟာ အပိတ္စာသား  (close - text) ျဖစ္တယ္။ (သူမ်ားဆီကကူးျပီး အိုင္ဒီယာ ထပ္ထြက္စရာမရွိ)။ ဗက္နက္ဆာရဲ  ့"Dies" ဟာ " Baroque " (ဘေရာ့ခ္) ဟန္ျဖစ္တယ္လို ့ဆိုပါတယ္။  ပထမဦးဆံုး ဂိုးလ္စမစ္ရဲ  ့" ေန ့" ကိုႀကည့္ပါ။ သီအိုရီေတြဟိုေျပာဒီေျပာနဲ ့ ေနာက္ဆံုးအရင္းစစ္ႀကည့္ရင္ ျပန္ကူးတယ္ဆိုတာပါပဲ။ ဒီေတာ့ သူတို ့ဘာကိုကူးသလဲ ။ ဘယ္လို ကူးသလဲ ေပါ့ေလ။ ေရွ  ့က ေျပာခဲ့တဲ့ ေရာဘတ္နဲ ့ ဗနက္ဆာရဲ႕မွတ္စုကေတာ့ သူတို ့လုပ္ခ်င္တာေတြကို  ခိုင္မာေအာင္တည္ေဆာက္ ျပတာပါပဲ။ အဆန္းထြင္ျပီး  ေလွ်ာက္လုပ္ေနတာ မဟုတ္ဘူး ။ အဓိပၸါယ္ရွိတယ္ ဆိုတာကိုေပါ့ ။

- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း