သူက ဘာကိုထက္သန္သလဲဆိုရင္ အဆင့္ျမင့္ဓေလ့ ရိုးရာအမူအက်င့္ကို အသင့္လုပ္ျပီးသား အနုပညာပစၥည္း ( Readymade Art works ) မ်ားက ဖုန္းကြယ္ဖ်က္ဆီး ( Obliterate ) နိုင္သလဲ ဆိုတာေတြကိုပါပဲ ။ ထပ္ခါထပ္ခါ ကူးယူျခင္းက အသစ္တဖန္ျပန္ျဖစ္ေရး ဆႏၵ (၀ါ) ရည္ရြယ္ခ်က္ (The desire to begin again) အတြက္အရူးထေနတာမဟုတ္ပါ ။ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိတယ္ ။ ပန္းတိုင္ရွိတယ္ ။ အသစ္ျဖစ္ေစမယ့္ mood ကို ျပန္လွန္ကူးယူ ေတာင္းဆိုတယ္ ။ ရယ္ဒီမိတ္ဒ္ အနုပညာဆိုတာက ရွိျပီးသား လုပ္ျပီးသားစာသား (၀ါ) အနုပညာကိုရည္ရြယ္တယ္ ။
ဒီေတာ့ ေနာက္ဆံုးတစ္ေႀကာင္းခ်ေရးပစ္တယ္ ။ (The critique of critique is in the echoing) ေ၀ဖန္ေရးရဲ႕ ေ၀ဖန္ေရးဟာ ပဲ့တင္သံထဲတြငရွိသည္။ `` Echo `` ဆိုတာကေတာ့ ဒီအတိုင္းထပ္ခါထပ္ခါ ပဲ့တင္ျပီးလာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစစ္မဟုတ္ဘူး ။ အတုေတြ ။ အစစ္အတိုင္း ။ ထပ္ခါထပ္ခါ ျပန္လာတယ္ ။ ဒါပါပဲ ။ ဒီေတာ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္သမားေတြအဓိကကိုးကားတဲ့ ကြန္ဖရင့္တစ္ခုရွိတယ္။ အဲဒါကေတာ့ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၈ မွာ ျပဳလုပ္တဲ့ အရီဇိုးနား တကၠသိုလ္ရဲ ့ ကြန္ဖရင့္ ပါပဲ ။ အဲဒီမွာ ၀ိုင္းစတန္ကာေနာင္း ( Wystan Curnow ) ရဲ ့စာတန္းကို လန္းေရာဘတ္ တို ့ရဲ ့မွတ္စုထဲမွာကိုးကားထားတာကို ေတြ ့ရတယ္ ။
သူက ကြန္းဆက္ အေရးအသားကို အဓိက နွစ္မ်ိဳးခြဲျပီး တင္ျပသြားတယ္ ။ အဲဒါေတြကေတာ့ -
၁။ အႀကိဳစာသား ( Pre text ) ( Pre textual writing )
၂။ အလြန္စာသား ( Post text ) ( post textual writing ) တို ့ ျဖစ္ပါတယ္။
ကာေနာင္း ( Wystan Curnow ) ရဲ႕အလိုအရ ကြန္းဆက္အေရးအသားကိုနွစ္ပိုင္းခြဲပစ္ျပီး အႀကိဳစာသား ( pre text ) လို ့သူအဓိပၸါယ္ဖြင့္တာက ေဘာင္သြင္းအေရးအသား ( constraint ) နဲ ့ လုပ္ေဆာင္မႈ အဆင့္ဆင့္ကို တင္ျပတဲ့ ( prodecure ) ကိုေပးတဲ့ ေရးဟန္ကိုဆိုလိုပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ အိုင္ဒီယာက ဘာလဲဆိုေတာ့ အဲဒီလိုေဘာင္သြင္းတာျဖစ္ျဖစ္ ၊ လုပ္ေဆာင္မႈ ( procedure ) အဆင့္ဆင့္ကို ေဖာ္ျပတဲ့စာသား ( text ) ကိုေတာ့ သူက " မွတ္တမ္းတင္အိုင္ဒီယာ " ( Extant Idea ) လို ့ ေခၚပါတယ္ ။ ဒါကိုသူက နည္းစနစ္ရဲ ့ဗ်ဴဟာေျမာက္ေသာ အေျခခံမ်ား ( the strategic generality of the technique ) လို ့ေခၚတယ္ ။ ဒါေတြကိုသူက မွတ္တမ္းအေရာမ်ား ( dowmentation ) လို ့လည္း ေခၚတယ္ ။
ဒီေတာ့ Post_ text စာသားအလြန္ဆိုတာက ဘာလဲလို႔ ေမးစရာရွိလာတယ္။ Pre- text ကိုသံုးစြဲျပီး ထပ္လိုလာတဲ့မွတ္တမ္းကိုေတာ့ " post -text " လို ့ေခၚျပန္ေရာ။ ဒါကိုသူက " ဒုတိယအဆင့္ စာသား " လို ့လည္း ေခၚတယ္ ။ " secondary -text " လို ့လည္းေခၚတယ္။ မူလ pre-text ကို အေရာ " hybrid " ထဲကိုထည့္ျပီး ကြန္ဆက္ အေရးအသားကိုတည္ေဆာက္တယ္ဆိုရင္ သူကသူမ်ား " primary " မူလကိုသံုးျပီး " Hybrid text " အေရာစာသားကို တည္ေဆာက္လို ့ ထပ္ရလာတဲ့ text ဟာ secondary ျဖစ္သြားတယ္ ။ အဲဒါကို " post-text " လို ့လည္းေခၚတယ္။ (သူမ်ားဟာကို ထပ္ကူးျပီးတည္ေဆာက္ရင္ "post " လို ့ ဆိုခ်င္ပံုရပါတယ္) ။ ဒီေတာ့ post-text စာသားအလြန္ဆိုတာကို သိရမယ္။ ဇာတ္လမ္းက မျပီးေသးဘူး ။ အရင္တုန္းက ေမာ္ဒန္နဲ ့ သူ ့ေနာက္ကဟာကို post တပ္ျပီး ေမာ္ဒန္အလြန္ post-modern လို ့ ကင္ပြန္းတပ္ေကာင္းခဲ့လို ့ တစ္ခုေပၚလာတိုင္း Post ေနာက္ကတပ္ျပီး ပိုေခတ္မွီေႀကာင္း မိန္ရည္ယွက္ရည္ေခၚခဲ့ႀကေတာ့ အခုကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ေတာင္ အၿမီးရယ္ ေခါင္းရယ္ မခြဲျခားေသးပဲ တစ္ခ်ိဳ ့ေတြက ပို႔စ္ ` post ` တပ္ေခၚဖို ့ ျပင္ဆင္ေနတယ္ဆိုရင္ေတာ့ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ဖို ့ႀကိဳတင္သတိေပးခ်င္ပါတယ္ ။ သူက (Post Conceptual Writing) ဆိုတာဟာ ေရွ ့ကေျပာခဲ့တဲ့ " post-text " ( စာသားအလြန္ ) ရယ္လို ့သတ္မွတ္ထားပါတယ္ ။
ပို ့စ္ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္အေရးအသား (post - conceptual writing) နွင့္ မတည္ျမဲျခင္း သေဘာသဘာ၀
ဖြင့္ျခင္း နွင့္ ပိတ္ျခင္းအားျဖင့္ Text စာသားအား ကစားေသာနည္းစနစ္
..............................................................................................
" Post - Text " ဆိုတာ " စာသားအလြန္ " လို ့ ေခါင္းစဥ္တပ္ပစ္လိုက္ဟာ တကယ္ေတာ့ pre - text ဆိုတဲ့ စာသားအႀကိဳကိုသံုးလို ့ရတဲ့ " text " ပါပဲ ။ အေရာ " Hybrid " မွာေတာ့ ရွိရင္းစြဲ သူမ်ားဆီက Text ( စာသား ) ကိုပစ္ထည့္လိုက္သူကထပ္ေပးတဲ့ " document " တစ္ခု ၊ မွတ္တမ္းတစ္ခုကို ေခၚတာ ။ " post - text " ကို အေရာ " hybrid - forms " ေတြမွာေတာ့" secondary " ဒုတိယစာသား ျဖစ္သြားတယ္လို ့ဆိုတယ္။ ေရာဘတ္တို ့ မွတ္စုကေတာ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားကအဖြင့္ ( open ) နဲ ့ အပိတ္ ( close ) လုပ္ပံုကိုလည္း တင္ျပထားတယ္။ Post _ text ဆိုတဲ့စာသားအလြန္ဟာ သူတို ့စာသားအႀကိဳ ( pre- text ) ရဲ ့ေဖာ္ျပရုပ္ပံုေတြျဖစ္ေနရင္ ( illustrations of their pre- text ) ဒါဟာ အိုင္ဒီယာ ဦးစားေပး၊ အိုင္ဒီယာစံျပဳ အေရးအသားလို ့သတ္မွတ္ျပီး ဖြင့္ထားေသာစာသားမ်ား ( text that are open ) လို ့ ဆိုပါတယ္။ အိုင္ဒီယာဦးစားေပး မဟုတ္တာေတြကိုေတာ့ ပိတ္ထားေသာ စာသားမ်ား ( text that are close ) လို ့ဆိုပါတယ္။ အိုင္ဒီယာက သူ ့လက္ေတြ ့လုပ္ေဆာင္မႈမွာ ဆက္မလုပ္နိုင္ေတာ့တဲ့အခါ ( the idea is exhausted in its excustion ) ျဖစ္တယ္ ။ အဓိက ကြန္းဆက္အေရးအသားရဲ ့ ထင္ရွားေသာအပိုင္းကေတာ့ အဲဒီစာသား " text " ကို အဖြင့္အပိတ္ လုပ္တာပဲလို ့ ဆိုပါတယ္။ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္သမားေတြဟာ သူတို ့ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြထဲကို ပို ့စ္ေမာ္ဒန္ဆရာႀကီးေတြရဲ ့အားနဲ ့ က်ားကန္တယ္။ ဘင္ဂ်မာေဘာက္ေလာ(ခ်္) ( Benjama Bouchloch ) က ၁၉၂၀ ေလာက ေခတ္စားခဲ့တဲ့ ယခင္ကြန္ဆက္အေရးအသားအေျခခံနည္းစနစ္ေတြကို တင္ျပျပန္တယ္။ ကြန္းဆက္အေရးအသားဟာ သူ ့ရဲ ့( ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ရဲ ့ ) 2.3.
၁။ သိမ္းယူျခင္း (Confiscation)
၂။ ထပ္ဆင့္ျခင္း ( Superimposition)
၃။ အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာကြဲျခင္း( Fragmentation)
ေတြျဖစ္တယ္လို ့ ေရာဘတ္က သူ ့ရဲ႕မွတ္စုမွာ ေဖာ္ျပတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သီအိုရီေတြကိုပ်င္းစရာေကာင္းတယ္လို ့ထင္ရင္ေတာ့ နမူနာေလးတစ္ခ်က္ေလာက္ ႀကည့္ႀကရေအာင္။ ေရာဘတ္ရဲ႕မွတ္စုထဲမွာေတာ့ ကဗ်ာသံုးပုဒ္ကိုဥပမာေပးပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ ဒီေ၀ါ့ကင္ (Dworkin) ရဲ ့" Parse " ဟာ အဖြင့္စာသား " Open - text " ျဖစ္တယ္။ ဂိုး(လ္)စမစ္ (Goldsmith) ရဲ ့" Day " ဟာ အပိတ္စာသား (close - text) ျဖစ္တယ္။ (သူမ်ားဆီကကူးျပီး အိုင္ဒီယာ ထပ္ထြက္စရာမရွိ)။ ဗက္နက္ဆာရဲ ့"Dies" ဟာ " Baroque " (ဘေရာ့ခ္) ဟန္ျဖစ္တယ္လို ့ဆိုပါတယ္။ ပထမဦးဆံုး ဂိုးလ္စမစ္ရဲ ့" ေန ့" ကိုႀကည့္ပါ။ သီအိုရီေတြဟိုေျပာဒီေျပာနဲ ့ ေနာက္ဆံုးအရင္းစစ္ႀကည့္ရင္ ျပန္ကူးတယ္ဆိုတာပါပဲ။ ဒီေတာ့ သူတို ့ဘာကိုကူးသလဲ ။ ဘယ္လို ကူးသလဲ ေပါ့ေလ။ ေရွ ့က ေျပာခဲ့တဲ့ ေရာဘတ္နဲ ့ ဗနက္ဆာရဲ႕မွတ္စုကေတာ့ သူတို ့လုပ္ခ်င္တာေတြကို ခိုင္မာေအာင္တည္ေဆာက္ ျပတာပါပဲ။ အဆန္းထြင္ျပီး ေလွ်ာက္လုပ္ေနတာ မဟုတ္ဘူး ။ အဓိပၸါယ္ရွိတယ္ ဆိုတာကိုေပါ့ ။
- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း