၁။ အေျပာျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Verbal )
၂။ အျမင္အားျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Visual )
၃။ ေသာတအႀကားအာရံုျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Aural )
၄။ ေရြ ့လ်ားေျပာင္းေရြ ့ျခင္းအားျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Kinetic ) အားျဖင့္ေရြ ့လ်ားတယ္ လို့ဆိုတယ္ ။
သူ့ပန္းတိုင္က အီမိုးရွင္းနဲ ့ အင္တာလက္ ( စိတ္လႈပ္ရွားမႈနဲ ့ စဥ္းစားျခင္း ) ကိုသြားတယ္ေနာ္။ ဒါအေရးႀကီးတယ္။ ဒီကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားလိႈင္း ( အတိအက်ေျပာရရင္ တတိယ လိႈင္း ) ဟာ အကြန္စီဆီကေန ဆင္းသက္လာရင္ အကြန္စီ " ဘာလဲ " ဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္တို့သိဖို ့လိုတာေပါ့ ။ သူဟာ ဖလူးဆပ္ ( Fluxus ) လႈပ္ရွားမႈကေန ဆင္းသက္လာသူပါ။ ဒါေပမယ့္ သူ့ရဲ ့ဖြံ ့ျဖိဳးလာမႈလမ္းေႀကာင္း ( Trajectory ) ကေတာ့ အဲဒီဖလူးဆပ္လႈပ္ရွားမႈရဲ ့ အဓိကဇာတ္ေကာင္ေတြျဖစ္တဲ့ ေဂ်ာ့ခ်္ဘရက္ ( George Brecht ) ဒါမွမဟုတ္ " ယိုကိုအိုနို " တို့နဲ့ကြဲျပားပါတယ္ ။
အီတလီနိုင္ငံသား ေရႊ ့ေျပာင္းမိဘနွစ္ပါးက ၁၉၄၀ မွာ ေမြးဖြားလာတဲ့ဟာ Brone မွာႀကီးျပင္းခဲ့ပါတယ္ ။
သူက ၁၉၆၂ မွာ ၀ူစတာ က " Holy Cross " ေကာလိပ္ကေန ဘြဲ ့ရတယ္။ ၁၉၆၄ မွာ ယူနီဗာစီတီ အိုင္အို၀ါ ေ၀ါေရွာ့ ( အရးအသား ) နဲ ့ထပ္ရျပန္တယ္။ ျပီးေတာ့ကဗ်ာေလာကထဲ ေျခစံုပစ္၀င္တယ္။ ဆရာႀကီး မာ့ခ္ စထရန္း(ဒ္) ( Mark Strand ) ဆီမွာ ဘာသာျပန္သင္တန္းတက္တယ္။ အိုင္အို၀ါမွာတုန္းက သူနဲ ့ ေခတ္ျပိဳင္တစ္ဦးကေတာ့ နာမည္ႀကီး ခ်ားလ္(စ္)ရိုက္(ထ္) ပါ ။
အဲဒီတုန္းက ခ်ားလ္(စ္) ရဲ ့နာမည္ႀကီးအေရးအသားက -
ဒီလဟာ ၊ႏွလံုးသားအေသတစ္ခုလို ၊ ေအးစက္ ေနာက္ တည္ျငိမ္ျခင္းမဲ့ ၊ ခ်ည္မွ်င္တစ္စနဲ့ တြဲလဲခိုလို ့ ၊ ကမၻာႀကီးရဲ ့ အစြန္အဖ်ားဆီမွာေပါ့ ၊ အဆံုးမေတာ့ သစၥာမဲ့စြာပဲ ၊ အရြက္အခက္မ်ားနဲ ့ ပန္းနုေရာင္ ပုဏၰရိပ္ ပင္ျခံဳမ်ားကို စြန္းထင္းေစရဲ ့။
- ကင္ရြန္ - ေက်ာက္သားငိုျခင္း ( Ston Canyon Nocturne )
ခ်ားလ္(စ္)ရိုက္(ထ္) ကို ကြ်န္ေတာ္ေရွ ့ကျပတ္ေရြ ့စာေႀကာင္းမ်ား " dropped Line " မွာ သူ့ကဗ်ာေလး ျပန္ဖူးပါတယ္။ ကဗ်ာလိုင္းေတြအေႀကာင္းေျပာရရင္ ခ်ားလ္(စ္) ဟာ မပါမျဖစ္ပါ ။
ဒီေတာ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္နဲ ့ပတ္သက္ျပီး ကြ်န္ေတာ္အျမဲတမ္းဘာသာျပန္ေလ့ရွိတဲ့ ဆရာမႀကီး မာဂ်ိဳရီ ရဲ ့ ရွင္းလင္းခ်က္အခ်ိဳ ့ကို တင္ျပခ်င္လာပါတယ္။ သူက ကဗ်ာနဲ ့ပတ္သက္ရင္ ႀသဇာရွိသူပါ။ ျပီးေတာ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားနဲ ့ပတ္သက္ျပီး ထင္ရွားတဲ့စာအုပ္တစ္အုပ္ကိုလည္း ထုတ္ထားသူျဖစ္ပါတယ္ ။ ျပီးေတာ့ သူဟာ ကိစၥတစ္ခု (၀ါ) ေခါင္းစဥ္တစ္ခုကို ခ်ဥ္းကပ္တဲ့အခါမွာ မထင္မွတ္ထားတဲ့ရႈေထာင့္ေပါင္းမ်ားစြာကို ဆြဲထုတ္လာတတ္တာပါ။ ကြ်န္ေတာ္သူ ့ကို သိပ္ေလးစားပါတယ္။ ဒါေတြထားပါေတာ့။ ကြန္ဆက္အေရးအသားနဲ ့ပတ္သက္ျပီး ဆရာမႀကီးေရးထားတဲ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အသစ္နဲ ့အေဟာင္း အေရးအသား ( Old and New Conceptual Writing ) ဆက္ျပီးေရးပါ့မယ္။ ေရာဘတ္တို ့ ေရးထားတဲ့မွတ္စုက ပညာရပ္ဆန္လို ့ ထားခဲ့ဖို ့ကလည္း မသင့္ေတာ္ဘူး။ ဘာေႀကာင့္လည္းဆိုေတာ့ သူတို ့ရဲ ့ " မွတ္စု " ကလည္း အထင္ကရ ရွိခဲ့တာပါ။ ဆရာမ မာဂ်ိဳရီ ရဲ ့ အက္ေဆးကိုဖတ္ေတာ့ ကြန္ဆက္အေရးအသား အေဟာင္းနဲ ့ပတ္သက္ျပီးသိသင့္တဲ့သူေတြကို ပထမအပိုဒ္မွာပဲ ေရးျပထားပါတယ္။ ေရွ ့ပိုင္းလူေတြထဲက ဘယ္သူေတြလဲဆိုေတာ့ -
၁။ ဂြ်န္ေက့ခ်္ ( John Cage ) ရဲ ့ က်ပမ္းစာသားမ်ား ( chance - generated texts )
၂။ ဂ်က္က္ဆန္ မက္ကလိုး ( Jackson Mac low ) ရဲ ့ က်ပမ္းစာသားမ်ား ( chance - generated texts )
၃။ ေဂ်ာ့ခ်္ဘရက္ခ်္ ( Jeorge Bercht ) ရဲ ့ စာလံုးစီ ကြန္ဆက္အေရးအသားျဖစ္တဲ့ ( word event )
၄။ လမြန္တီယမ္း ( La Monte Young ) ရဲ ့ စာလံုးစီကြန္ဆက္ အေရးအသား ျဖစ္တဲ့ ( word event )
မ်ားကိုသိဖို ့ လိုအပ္ပါတယ္။ ဂြ်န္ေက့ခ်္ နဲ ့ ဂ်က္ဆင္မကၠလိုး အေႀကာင္းကိုေတာ့ ေရွ ့ပိုင္းမွာ ကြ်န္ေတာ္ ေဆြးေနြးထားတာေလးေတြရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဂ်ာ့ခ်္ဘရက္ခ်္ နဲ ့လမြန္တီယမ္း ကိုေတာ့ အခုဆရာမ မာဂ်ိဳရီေရးတဲ့ စာတမ္းေလး ဖတ္မွပဲ သိရတာပါ။ ဒီေတာ့ " ၁၉၆၀ " တစ္၀ိုက္ နီယိုဒါဒါ ကိုလည္း ျပန္သြားဖို ့လိုလာပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့နွစ္အနည္းငယ္က ယိုကိုအိုနိုကိစၥကို ဆရာသည္ေမာ္နိုင္ ျပပြဲလာလုပ္တုန္းက ရသအလင္းအတြက္ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အနုပညာအေႀကာင္း အက်ဥ္းဖတ္ေပးဖူးပါတယ္။ အဲဒီမွာ ယိုကိုအိုနို ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို ့ ဂြ်န္လင္ႏြန္ရဲ႕ ေနာက္ကြယ္က " ယိုကို " ရဲ ့ ႀကီးမားတဲ့ အနုပညာကို လ်စ္လ်ဴရႈထားလို ့ မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါကသိပ္ကို ေသခ်ာလာပါတယ္။ ေရွ ့ကိုဆက္သြယ္မယ္။ ျပီးမွ ေနာက္လွည့္ျပီး ေလ့လာတာေပါ့။ ဆိုလိုတာက ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားကို ေလ့လာရင္ ဒီလူေတြကို သိရေတာ့မယ္။ မာဂ်ိဳရီကေတာ့ ဖတ္သူေတြသိျပီးသားလို ့ယူဆျပီး အက်ယ္မရွင္းေတာ့ပါဘူး။ သူတို ့ အကဲဒမစ္ မွာက ဒီလူေတြကိုသိျပီးသားမဟုတ္လား ။
- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း