ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ကြန္ဆက္က်ဴရယ္ - Conceptual (12)

ဒီေတာ့ အကြန္စီရဲ႕ အင္စတီက်ဳ (ညဏ္လက္ရာဖြဲ ့စည္းမႈ ) ဟာ ဘာလဲ ...။ ေရာေထြးယွက္တင္စူးစိုက္မႈ အေသးစိတ္ကိုလုပ္ျခင္း( Complex Meditation ) လုပ္တယ္။ ဘာေတြေပၚမွာလဲဆိုေတာ့ ဘာသာစကားရဲ႕ အရည္အေသြးေပၚမွာ ( On the ability of Language ) လုပ္တယ္။ အဲဒီကေန ဘယ္ကိုေရြ ့သလဲဆိုေတာ့ စိတ္ခံစားမႈ ( emotion ) နဲ ့ညာဏဆိုင္ရာ (ေတြးေတာမႈ ) ( Intellect ) ဆီကိုေရြ ့တယ္။ ဒါဆို ဘာသာစကားရဲ ့ အရည္အေသြးအေသးစိတ္ကေန ဘယ္နည္းနဲ ့ အကြန္စီေရြ ့သလဲဆိုေတာ့ ေအာက္ပါနည္းလမ္းေတြနဲ ့ ေရြ ့လ်ားတယ္လို့ ဆိုတယ္။ ( ဒီေနရာမွာ မာဂ်ိဳရီကေရွ ့က " ျဖစ္ေစ " ဆိုတာကို " whether " ဆိုျပီး စံ ထားတယ္ ။ )

၁။ အေျပာျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Verbal )
၂။ အျမင္အားျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Visual )
၃။ ေသာတအႀကားအာရံုျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Aural )
၄။ ေရြ ့လ်ားေျပာင္းေရြ ့ျခင္းအားျဖင့္ျဖစ္ေစ ( Kinetic ) အားျဖင့္ေရြ ့လ်ားတယ္ လို့ဆိုတယ္ ။

သူ့ပန္းတိုင္က အီမိုးရွင္းနဲ ့ အင္တာလက္ ( စိတ္လႈပ္ရွားမႈနဲ ့ စဥ္းစားျခင္း ) ကိုသြားတယ္ေနာ္။ ဒါအေရးႀကီးတယ္။ ဒီကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားလိႈင္း ( အတိအက်ေျပာရရင္ တတိယ လိႈင္း ) ဟာ အကြန္စီဆီကေန ဆင္းသက္လာရင္ အကြန္စီ " ဘာလဲ " ဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္တို့သိဖို ့လိုတာေပါ့ ။ သူဟာ ဖလူးဆပ္ ( Fluxus ) လႈပ္ရွားမႈကေန ဆင္းသက္လာသူပါ။ ဒါေပမယ့္ သူ့ရဲ ့ဖြံ ့ျဖိဳးလာမႈလမ္းေႀကာင္း ( Trajectory ) ကေတာ့ အဲဒီဖလူးဆပ္လႈပ္ရွားမႈရဲ ့ အဓိကဇာတ္ေကာင္ေတြျဖစ္တဲ့ ေဂ်ာ့ခ်္ဘရက္ ( George Brecht ) ဒါမွမဟုတ္ " ယိုကိုအိုနို " တို့နဲ့ကြဲျပားပါတယ္ ။

အီတလီနိုင္ငံသား ေရႊ ့ေျပာင္းမိဘနွစ္ပါးက ၁၉၄၀ မွာ ေမြးဖြားလာတဲ့ဟာ Brone မွာႀကီးျပင္းခဲ့ပါတယ္ ။
သူက ၁၉၆၂ မွာ ၀ူစတာ က " Holy Cross " ေကာလိပ္ကေန ဘြဲ ့ရတယ္။ ၁၉၆၄ မွာ ယူနီဗာစီတီ အိုင္အို၀ါ ေ၀ါေရွာ့ ( အရးအသား ) နဲ ့ထပ္ရျပန္တယ္။ ျပီးေတာ့ကဗ်ာေလာကထဲ ေျခစံုပစ္၀င္တယ္။ ဆရာႀကီး မာ့ခ္ စထရန္း(ဒ္) ( Mark Strand ) ဆီမွာ ဘာသာျပန္သင္တန္းတက္တယ္။ အိုင္အို၀ါမွာတုန္းက သူနဲ ့ ေခတ္ျပိဳင္တစ္ဦးကေတာ့ နာမည္ႀကီး ခ်ားလ္(စ္)ရိုက္(ထ္) ပါ ။

အဲဒီတုန္းက ခ်ားလ္(စ္) ရဲ ့နာမည္ႀကီးအေရးအသားက -

ဒီလဟာ ၊ႏွလံုးသားအေသတစ္ခုလို ၊ ေအးစက္ ေနာက္ တည္ျငိမ္ျခင္းမဲ့ ၊ ခ်ည္မွ်င္တစ္စနဲ့ တြဲလဲခိုလို ့ ၊ ကမၻာႀကီးရဲ ့ အစြန္အဖ်ားဆီမွာေပါ့ ၊ အဆံုးမေတာ့ သစၥာမဲ့စြာပဲ ၊ အရြက္အခက္မ်ားနဲ ့ ပန္းနုေရာင္ ပုဏၰရိပ္ ပင္ျခံဳမ်ားကို စြန္းထင္းေစရဲ ့။ 

- ကင္ရြန္ -  ေက်ာက္သားငိုျခင္း ( Ston Canyon Nocturne )


ခ်ားလ္(စ္)ရိုက္(ထ္) ကို ကြ်န္ေတာ္ေရွ ့ကျပတ္ေရြ ့စာေႀကာင္းမ်ား " dropped Line " မွာ သူ့ကဗ်ာေလး ျပန္ဖူးပါတယ္။ ကဗ်ာလိုင္းေတြအေႀကာင္းေျပာရရင္ ခ်ားလ္(စ္) ဟာ မပါမျဖစ္ပါ ။

ဒီေတာ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္နဲ ့ပတ္သက္ျပီး  ကြ်န္ေတာ္အျမဲတမ္းဘာသာျပန္ေလ့ရွိတဲ့ ဆရာမႀကီး မာဂ်ိဳရီ ရဲ  ့ ရွင္းလင္းခ်က္အခ်ိဳ ့ကို တင္ျပခ်င္လာပါတယ္။  သူက ကဗ်ာနဲ ့ပတ္သက္ရင္  ႀသဇာရွိသူပါ။ ျပီးေတာ့ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားနဲ ့ပတ္သက္ျပီး ထင္ရွားတဲ့စာအုပ္တစ္အုပ္ကိုလည္း ထုတ္ထားသူျဖစ္ပါတယ္ ။ ျပီးေတာ့ သူဟာ ကိစၥတစ္ခု (၀ါ) ေခါင္းစဥ္တစ္ခုကို  ခ်ဥ္းကပ္တဲ့အခါမွာ  မထင္မွတ္ထားတဲ့ရႈေထာင့္ေပါင္းမ်ားစြာကို  ဆြဲထုတ္လာတတ္တာပါ။ ကြ်န္ေတာ္သူ ့ကို သိပ္ေလးစားပါတယ္။ ဒါေတြထားပါေတာ့။ ကြန္ဆက္အေရးအသားနဲ ့ပတ္သက္ျပီး  ဆရာမႀကီးေရးထားတဲ့  ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အသစ္နဲ ့အေဟာင္း အေရးအသား  ( Old and New Conceptual Writing ) ဆက္ျပီးေရးပါ့မယ္။ ေရာဘတ္တို ့ ေရးထားတဲ့မွတ္စုက  ပညာရပ္ဆန္လို ့  ထားခဲ့ဖို ့ကလည္း မသင့္ေတာ္ဘူး။ ဘာေႀကာင့္လည္းဆိုေတာ့  သူတို ့ရဲ  ့ " မွတ္စု " ကလည္း အထင္ကရ ရွိခဲ့တာပါ။  ဆရာမ မာဂ်ိဳရီ ရဲ  ့ အက္ေဆးကိုဖတ္ေတာ့ ကြန္ဆက္အေရးအသား အေဟာင္းနဲ ့ပတ္သက္ျပီးသိသင့္တဲ့သူေတြကို ပထမအပိုဒ္မွာပဲ ေရးျပထားပါတယ္။ ေရွ  ့ပိုင္းလူေတြထဲက  ဘယ္သူေတြလဲဆိုေတာ့ -

၁။  ဂြ်န္ေက့ခ်္ ( John Cage ) ရဲ  ့ က်ပမ္းစာသားမ်ား  ( chance - generated  texts ) 
၂။  ဂ်က္က္ဆန္ မက္ကလိုး  ( Jackson Mac low ) ရဲ  ့ က်ပမ္းစာသားမ်ား ( chance - generated  texts ) 
၃။  ေဂ်ာ့ခ်္ဘရက္ခ်္ (  Jeorge Bercht  ) ရဲ  ့ စာလံုးစီ ကြန္ဆက္အေရးအသားျဖစ္တဲ့  ( word event )
၄။ လမြန္တီယမ္း  ( La Monte Young ) ရဲ  ့ စာလံုးစီကြန္ဆက္ အေရးအသား ျဖစ္တဲ့ ( word event ) 

မ်ားကိုသိဖို ့  လိုအပ္ပါတယ္။  ဂြ်န္ေက့ခ်္ နဲ ့ ဂ်က္ဆင္မကၠလိုး အေႀကာင္းကိုေတာ့ ေရွ  ့ပိုင္းမွာ  ကြ်န္ေတာ္ ေဆြးေနြးထားတာေလးေတြရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဂ်ာ့ခ်္ဘရက္ခ်္ နဲ ့လမြန္တီယမ္း ကိုေတာ့ အခုဆရာမ  မာဂ်ိဳရီေရးတဲ့ စာတမ္းေလး ဖတ္မွပဲ  သိရတာပါ။ ဒီေတာ့ " ၁၉၆၀ " တစ္၀ိုက္ နီယိုဒါဒါ ကိုလည္း ျပန္သြားဖို ့လိုလာပါတယ္။  လြန္ခဲ့တဲ့နွစ္အနည္းငယ္က  ယိုကိုအိုနိုကိစၥကို ဆရာသည္ေမာ္နိုင္ ျပပြဲလာလုပ္တုန္းက ရသအလင္းအတြက္  ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အနုပညာအေႀကာင္း  အက်ဥ္းဖတ္ေပးဖူးပါတယ္။  အဲဒီမွာ ယိုကိုအိုနို ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို ့ ဂြ်န္လင္ႏြန္ရဲ႕ ေနာက္ကြယ္က " ယိုကို " ရဲ  ့ ႀကီးမားတဲ့ အနုပညာကို လ်စ္လ်ဴရႈထားလို ့  မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။  ဒါကသိပ္ကို ေသခ်ာလာပါတယ္။ ေရွ  ့ကိုဆက္သြယ္မယ္။  ျပီးမွ ေနာက္လွည့္ျပီး  ေလ့လာတာေပါ့။ ဆိုလိုတာက ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ အေရးအသားကို ေလ့လာရင္ ဒီလူေတြကို သိရေတာ့မယ္။ မာဂ်ိဳရီကေတာ့  ဖတ္သူေတြသိျပီးသားလို ့ယူဆျပီး  အက်ယ္မရွင္းေတာ့ပါဘူး။ သူတို ့ အကဲဒမစ္ မွာက  ဒီလူေတြကိုသိျပီးသားမဟုတ္လား ။

- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း