ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

အဲခ်င္း စပ္နည္း

ကဗ်ာထက္ သီခ်င္းသက္ဝင္သည္။ ပုဂံဝန္ေထာက္မင္းဦးတင္ ျပဳစုေသာ ကဗ်ာဗႏၶသာရက်မ္းလာ
စာဆိုေတာ္ မယ္ေခြ၏ အဲခ်င္းကဗ်ာမ်ားအား နမူနာျပ၍ အဲခ်င္းကဗ်ာေရနည္းမ်ားကို ျပန္လည္မ်ွေဝ
လိုက္ပါတယ္ သူငယ္ခ်င္းတို႔ေရ။ အတတ္နိုင္ဆံုးနားလည္ေအာင္ ကဗ်ာေဝါဟာရအေခၚမ်ားနည္းေအာင္
လူျပိန္းရွင္းနည္းနဲ႔ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ လိုအပ္သည္မ်ားရွိက ျဖည့္စြက္ မွတ္ယူၾကပါ ။ ကြ်န္ေတာ္နားလည္
သေလာက္မ်ွလိုက္ပါတယ္။ ျမန္မာကာရန္ ဖြဲနည္းတစ္ခု ထပ္မံဖြဲ႔ဆိုနိုင္ၾကပါေစ။

အဲခ်င္းကဗ်ာဖြဲ႔နည္း

စာပိုဒ္ အေရအတြက္

- ၄ပိုဒ္ဖြဲ႔ေလ့ရွိ္သည္။
- မထမပိုဒ္ကို အတိုင္ပိုဒ္ က်န္၃ပိုဒ္ကို အခ်ပိုဒ္ဟုေခၚပါ။

ပါဒ(စာေၾကာင္း)အေရအတြက္

- ပ ပိုဒ္ (၅) ပါဒမွ (၉) ပါဒထိ ဖြဲ႔နိုင္သည္။
- ဒု/တ/စ ပိုဒ္ (၇) ပါဒမွ (၁၉) ပါဒထိ ဖြဲ႔ႏိုင္သည္။

စာလံုးအေရအတြက္

- တစ္ပါဒလ်င္ စာ(၄)လံုးမွ(၉)လံုးထိထားနိုင္သည္
- အတိုင္ပိုဒ္
ပ ပါဒနွင့္အဆံုးပါဒကို စာ(၆-၇)လံုးထိထားပါ။ ပ ပါဒသည္ အာလုပ္သံစကားျဖစ္၍ "မွ"စကားလံုး
ပါရျပီး အဆံုးပါဒမွ ေနာက္ဆံုးစာလံုးကို "ေလ"ျဖင့္ဆံုး ပါ ။

- အခ်ပိုဒ္ ၃ပိုဒ္
ပ ပါဒကို စာ(၆-၇)လံုး အဆံုးပါဒကို (၄)လံုးစီ။ ပ ပါဒသည္ အာလုပ္စကားျဖစ္၍ "မွ"စာလံုးပါ ရျပီး
စ ပိုဒ္မွ ေနာက္ဆံုးစာလံုးကို "ေလး"ျဖင့္ဆံုးပါ။

ကာရန္ယူပံု

နည္းနည္းေတာ့ ရွဳတ္ေထြးပါတယ္။ "ဆက္ရက္ခုန္ ခြာကာ ခြာကာ "စပ္ဖြဲ႔နည္းပါပါတယ္။ ေပ်ာ္စရာပါ။
ပ ပါဒမွလြဲ၍ က်န္ပါဒမ်ားကို ေလးလံုးစပ္ (၄/၃/၂) ကာရန္ယူတာ ေတြ႔ရ။

ပ ပိုဒ္(အတိုင္ပိုဒ္)

၅ပါဒ မွ ၉ ပါဒထိ ဖြဲ႔ႏိုင္သည္။
ပ ပါဒ ။    ။ အာလုပ္သံစကားျဖစ္၍ "မွ"စာလံုး ပါပါေစ။ စာ(၆-၇)လံုးထိယူပါ။ပုဒ္မ( ။ )ခ်ပါ ။
ေနာက္ဆံုးစာလံုးသည္ (ခ်ီသံ)ျဖစ္ရမည္။ ( ၄င္းကို ေနာက္ဆံုးပါဒနွင့္ ဒုပိုဒ္ ပ ပါဒတြင္ ကာရန္တူ
ျပန္ယူရမည္ျဖစ္၍ မွတ္ထားပါ။)

နမူနာ-
၁။ ဖန္ဂူ မွ ဆြတ္(နွိမ္) ။
၂။ မသန္း မွ ျမဴ(မွဳန္) ။
၃။ ရိုက္ျခိမ္း မွ ဆူ(ေဝ) ။
၄။ ျခီးအံ့ မွ မ(နိုင္) ။
၄။ ေနနတ္ကယ္ မွ ရာ(ဇာ) ။ စသျဖင့္ ----

ဒုပါဒ ။    ။ပ ပါဒႏွင့္ ကာရန္ခ်ိတ္ရန္မလို။ ပ ပါဒတြင္ အာလုပ္သံစကားသည္ ခ်ီသံျဖင့္ ဆံုးထားသျဖင့္
ဒုပါဒတြင္ ခ်သံမွစယူ၍ မိမိ အလိုရွိေသာေနာက္ဆံုးပါဒ အထိေလးလံုးစပ္(၄/၃/၂ )ကာရန္အတြဲလိုက္
ယူသြားပါ ။

ေနာက္ဆံုးပါဒ ။    ။ စာ(၆-၇)လံုးထိရွိရမည္။ ပါဒအစတြင္ ေလးလံုးစပ္(၄ ၃ ၂)မွ ၂ကာရန္သည္ ခ်သံဆံုး
တတ္ျပီး ၄င္းေနာက္စာလံုးမ်ားတြင္ ပ ပါဒေနာက္ဆံုးမွ မွတ္ထားေသာ(ခ်ီသံ) ကာရန္တူ ျပန္ထည့္ယူေပးပါ။
ေနာက္ဆံုးစာလံုးကို "ေလ"ျဖင့္ဆံုးပါ။ပုဒ္မၾကီး( ။ ။)ခ်ပါ။

နမူနာ -
၁။ ထြန္းေျပာင္(ထိန္)ပါလို႔ "ေလ" ။ ။
၂။ နဝ(ဂုဏ္)ငယ္နွင့္ "ေလ" ။ ။
၃။ ေျမာက္ျဖာငယ္(ေခြ်)ပါလို႔ "ေလ" ။ ။
၄။ ဘုန္းပန္း(လိွဳင္)ပါလို႔"ေလ" ။ ။
၅။ လအ(တာ)ကိုတဲ့ "ေလ" ။ ။
(နမူနာ နံပါတ္တူခ်င္း ဆက္စပ္ၾကည့္ပါ)

ဒုတိယပိုဒ္(အခ်ပိုဒ္) 

(၇)ပါဒမွ (၁၉)ပါဒ အထိ ဖြဲ႔နိုင္သည္။
ပ ါပဒ ။   ။ အာလုပ္စကားျဖစ္၍ "မွ" စကားလံုးပါပါေစ။ စာ(၆-၇)ထိဖြဲ႔ႏိုင္ျပီးေနာက္ဆံုးစာလံုးကို (ခ်သံ)
ယူပါ ။ (၄င္းကို ေနာက္ဆံုးပါဒနွင့္ တ ပိုဒ္ ပ ပါဒတြင္ ကာရန္ျပန္ယူရန္ မွတ္ထားပါ။) ပုဒ္မ( ။ ) ခ်ပါ။
ပါဒအစတြင္ ပပိုဒ္ ပပါဒ ေနာက္ဆံုးတြင္ မွတ္ထားေသာ (ခ်ီသံ)ကာရန္တူ ျပန္ထည့္ယူရပါမည္။

နမူနာ -
၁။ မ်က္(ရွိန္)ငယ္ မွ ပတ္[ ခ်ဳပ္ ] ။
၂။ နိ(တံု)ငယ္ မွ လ်ံ[ ရဲ ] ။
 ၃။ ငါး(ေထြ)ငယ္ မွ မာရ္[ လြင့္ ] ။
၄။ ဆြယ္(ျပိဳင္)ငယ္ မွ ဘက္[ ကြ်န္း ] ။
၅။ သီတာငယ္ မွ ပ်ံ႕[ မြန္း ] ။

ဒုပါဒ ။     ။ ပ ပါဒနွင့္ ကာရန္ခ်ိတ္စရာ မလို။
ပ ပါဒတြင္ အာလုပ္သံစကားသည္ (ခ်သံ) ျဖင့္ဆံုးထား၍ ဒုပါဒကို ခ်ီသံျဖင့္ ေလးလံုးစပ္(၄ ၃ ၂)ကာရန္
တြဲလိုက္ မိမိလိုသည့္ေနာက္ဆံုး ပဒ အထိ ယူသြားပါ။  ေနာက္ဆံုးပါဒ ။ ။စာ(၄)လံုးရွိျပီး ေလးလံုးစပ္
(၄ ၃ ၂)မွ ၂ကာရန္သည္ ခ်ီသံျဖင့္ဆံုးေစျပီး  တတိယစာလံုးကို ပ ပါဒမွ မွတ္ထားေသာ ေနာက္ဆံုးစာလံုး
ခ်သံကိုကာရန္တူ ျပန္ယူပါ။ ပုဒ္မၾကီး( ။ ။ ) ခ်ပါ။ ေနာက္ဆံုးစာလံုးကိုကာရန္ခ်ိတ္ရန္မလိုပါ။

နမူနာ -
၁။ ေရႊကြန္[ အုပ္ ]ဟု ။    ။
၂။ မိုးစြန္ [ ထဲ ]မွာ ။    ။
၃။ ကုန္းေမာ္ [ ျမင့္ ]မွာ ။    ။
၄။ ေရးပံု [ သြန္း ]သို႔ ။    ။
၅။ ေအာင္စည္ [ ရြမ္း ]လို႔ ။    ။

တတိယပိုဒ္ (အခ်ပိုဒ္)

၇ ပါဒမွ ၁၉ ပါဒအထိ ဖြဲ႔ႏိုင္သည္။
ပ ပါဒ ။   ။ အာလုပ္သံစကားျဖစ္၍ "မွ"စကားလံုးပါပါေစ။စာ(၆-၇)ထိဖြဲ႔နိုင္ျပီး ေနာက္ဆံုးစာလံုးကို ခ်ီသံျဖင့္
ယူပါ။ (၄င္းကို ေနာက္ဆံုးပါဒ မေရာက္မီ ပါဒ၂ေၾကာင္းတြင္ ကာရန္တူ အတြဲျပန္ယူရန္မွတ္ထားပါ။)ပုဒ္မ
( ။ ) ခ်ပါ။ ပါဒအစတြင္ ဒုပိုဒ္ ပပါဒမွ မွတ္ထားသည့္အဆံုးစာလံုးခ်သံကို ကာရန္တူျပန္ယူပါ။

နမူနာ- 
၁။ သ[မုဒၶ ] {ဝယ္} ။
၂။ ပ်ံ[ ဝဲ ]မွ တင့္{ ျမိဳင္ } ။
၃။ စြင့္[ စြင့္ ]ငယ္မွထိန္{ လ်ွံ } ။
၄။ တက္[ ထြန္း ]ငယ္မွ လ်ွံ{ ဝါ } ။
၅။ ေရ [ သြန္း ]ရယ္မွ ခါ{ ခ်ိန္ } ။

ဒုပါဒ ။    ။ ပ ပါဒနွင့္ ကာရန္ခ်ိတ္စရာ မလိုပါ။
ပ ပါဒတြင္ အာလုပ္သံစကားသည္ ခ်ီသံျဖင့္္ဆံုးထား၍ ဒုပါဒကို ခ်သံျဖင့္ ေလးလံုးစပ္(၄ ၃ ၂)ကာရန္ကို
ေအာက္ဆံုးပါဒမွ ျပန္ေရလ်ွင္ ၃ပါဒေျမာက္အထိ ယူသြားပါ။ ေနာက္ဆံုးပါဒမ်ား ။ ။ ၄င္းပါဒတြင္ ၄ ၃ ၂
မွ ၂ သည္ ခ်သံျဖစ္တတ္ျပီး ၄င္းေနာက္တြင္ ပပါဒ အဆံုးစာလံုးကို ကာရန္တူျပန္ယူပါ ။ ေအာက္ပါဒတြင္
လည္း ၄င္းကာရန္ကိုဆက္ယူပါ ။ စာ၆-၇လံုးရွိတတ္ျပီး ပါဒမဆက္ဘဲဆံုးနိုင္သည္။ ပါဒဆက္ပါက ေအာက္
ဆံုးပါဒသည္ စာ၄လံုးရွိျပီး အေပၚပါဒနွင့္ အတြင္းကာရန္ ျပန္ယူေပးပါ။ အဆံုးခ်စာလံုးမ်ားသည္ ခ်သံျဖစ္ရ
မည္။ (အပိုဒ္၄ ပပါဒတြင္ ကာရန္တူ ယူရန္ မွတ္ထားပါ ။ ပုဒ္မၾကီး( ။ ။ ) ခ်ပါ ။

နမူနာ-
၁။ စိမ္းေတာ္မူ(ရိုး) ။   ။
 ၂။ ေလ်ွာက္{တိုင္}တင္အံ့မူးတ(နည္း) ။   ။
၃။ နိဗၺာန္ မရမီ စပ္(ၾကား) ။   ။
၄။ ဘဂ{ဝါ} ဗုဒၶေရႊစ(ကား)။   ။
၅။ မဲ့ဆီကို(မဲ) ။   ။

စတုတၳပိုဒ္(အခ်ပိုဒ္)

၇ပါဒမွ ၁၉ပါဒထိဖြဲ႔နိုင္သည္။ ဤအပိုဒ္နွင့္ ကာရန္မခ်ိတ္ပဲ သီသန္႔ အျဖည္ပိုဒ္တစ္ပိုဒ္ျဖည့္ပါ။ ၄င္းအပိုဒ္
၏ေနာက္ဆံုးပါဒ စာ၄လံုး ယူ၍ေနာက္ဆံုး စာလံုးကို"ေလး"ျဖင့္ဆံုးပါ ။
ပ ပါဒ ။   ။ အာလုပ္သံစကားျဖစ္၍ မွာ စကားလံုးပါပါေစ ။ ပါဒတစ္ေၾကာင္း စာ(၆-၇)လံုးယူနိုင္သလို
ပါဒ၃ေၾကာင္းကို (၄ ၃ ၂ ) ကာရန္ျဖင့္လည္းဆက္ယူသည္။ ေနာက္ဆံုးစာလံုးကိုခ်ီသံဆက္ယူပါ။ တ ပိုဒ္
ကဲ့သို႔ ေအာက္တြင္ျပန္ကာရန္တူ ျပန္ယူရန္ မွတ္ထားပါ။ ပုဒ္မ( ။ ) ခ်ပါ။ ပါဒအစတြင္ တပိုဒ္ ေနာက္ဆံုး
ပါဒမွ အဆံုးကာရန္ အတိုင္းခ်သံကာရန္တူ ျပန္ယူေပးပါ။

ဒုပါဒ။    ။တတိယပိုဒ္အတိုင္း ။
ေနာက္ဆံုးပါဒမ်ား ။    ။ တတိယပိုဒ္အတိုင္း။
အပိုဒ္ျဖည္ ။    ။ စတုတၱပိုဒ္အတိုင္း မည္သည့္အပိုဒ္နွင့္မ်ွ ကာရန္မခ်ိတ္ဘဲ ဖြဲ႔ပါ။ေနာက္ဆံုးပါဒကို
စာ၄လံုးယူ "ေလး"ျဖင့္အဆံုးသတ္ပါ။

သူငယ္ခ်င္းတို႔ေရ အဲခ်င္းက ေလးလံုးစပ္လကၤာကို အေျခခံရျပီးသူေတြအတြက္ မခက္ပါဘူး ။ ခုလာမယ့္
နမူနာေတြကိုၾကည့္ျပီး မိမိဖာသာ ဖြဲ႔ၾကည့္ပါ။ နမူနာေတြကို ခ်ေရးၾကည့္ပါမွ သေဘာေပါက္ပါမယ္။ အခ်ိန္
ေပးျပီးေလ့လာေရးဖြဲ႔ပါ။ အတတ္နိုင္ဆံုးရွင္းလင္းေအာင္ ျပထားပါတယ္။ စာဆိုမယ္ေခြမူပါ။စာဆို ဦးေဆာင္း
တို႔ ဦးယာတို႔ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ဖြဲ႔တဲ႔အခါ မူလြဲေနတာ ေတြ႔ရ ပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႔က ပိုခက္ပါတယ္။

နမူနာ

(၁)
ဖန္ဂူ မွ ဆြတ္(နွိမ္) ။
ေရႊေတာင္ပံဟုန္
တသုန္သုန္နွင့္
ဂဠဳန္ဟန္ၾကြ
သူရဇၨဟု
ျဂိဳလ္တကာ့ေနာင္
ရပ္အေခါင္မွာ
ထြန္းေျပာင္(ထိန္)ပါလို႔"ေလ" ။    ။

(၂)
မ်က္(ရွိန္)ငယ္ မွ ပတ္[ ခ်ဳပ္ ] ။
ေၾကညာေရာင္ဝွန္
ေတဇာလြန္သည့္
ေရႊကြန္[ အုပ္ ]ဟု ။     ။

(၃)
သ[မုဒၶ) { ဝယ္ } ။
ျမတ္ဝႏၵာမိ
ၾကာဘုန္းရွိ
သုတိညႊတ္ၾကည္
တိုင္ေလ်ွာက္မည္ဟု
ဆက္လည္သံသ
ဘေဝကလ်င္
ၾကင္ရ{တယ္}ကို
မ{တြယ္ }ပါဝါေခၚလို႔
စိမ္းေတာ္မူ(ရိုး) ။    ။

(၄)
ေစြ(မိုး) မွ ေရာရ
နတ္စည္လတြင္
ညြတ္ခေဖ်ာ္[ေဖ်ာ္] ။
ေန႔ညဥ့္မခ်ာ
ေလ်ွာက္သူမွာမူ
ယင့္မာပြင့္မွ
ခ်စ္ပန္းသသို႔
သာမ်ွၾကင္က်ိဳး
မေဝျဖိဳးေသာ္လည္း
နတ္နိုးရာသီ
မေရာက္မီက
သိဂီၤ(ေလွာ္)ငယ္
မွဳမ(ေတာ္)ယြင္းေယာင္နွင့္
ခင္းေရွာင္ကာတိမ္း ။    ။

တလံခႏၶာ
ဝပ္းတစ္ထြာကို
မဟာေမရု
ေတာင္အထုကို
ေၾကြလုမတတ္
အခဲဆတ္လို႔
လြန္းစသတ္ခ်ိန္
ၾကံရက္နွင့္ မိွန္ခ်ည့္မယ္
ျမတ္ဇိနိန္ ေရာင္စံုညီးပါမွ
ပူမီးျငိမ္း"ေလး" ။     ။

- မယ္ေခြ

နမူနာ(၂)

(၁)
ျခီးအံ့မွမ(နိုင္) ။
သတင္းေဝဆာ ၊ ေကသရာမွွာ
မကြာေစာင့္ျမန္း ၊ ဒိသာခန္းတြင္
ဘုန္းပန္း(လိွဳင္)ပါလို႔ "ေလ" ။    ။

(၂)
ဆြယ္(ျပိဳင္)ငယ္မွ ဘက္[ ကြ်န္း] ။
 သိဂီၤဝင္းလ်ပ္ ၊ မဟဂၢတ္နွင့္
နဝရတ္စံု ၊ ဝိသၾကံဳသည္
ေရးပံု[ သြန္း] သို႔  ။     ။

(၃)
တက္[ထြန္း]ငယ္မွလ်ံ{ ဝါ } ။
ဂုဏ္တခဲနက္ ၊ မိုးဘဝဂ္မွာ
ျပိဳးျပက္ကယ္ အလႊမ့္
တန္ခိုးငယ္ျဖန္႔လို႔
ပတ္ျခံငယ္{ ျဖာ}သည္
ဘဂ{ဝါ} ဗုဒၶေရႊ စ(ကား) ။    ။

(၄)
ေရႊ(နား)ေတာ္ျမတ္
မတင္အပ္လည္း
ခဝပ္ေလ်ွာက္[ရန္] ။
စၾကာကုမုဒ္ ၊ နတ္ေစာင္းနွဳတ္နွင့္
ဗယ္ဆုတ္ညာတင္ ၊ ေရွးယခင္က
အၾကင္မတူ ၊ ဘဝင္မူလို႔
ေလ်ာ့လူျပဳတဲ့ ၊ သူ႔အ[ၾကံ]ကို
စိတ္ေဝ[ဘန္]သိုဝွက္လို႔
ရွက္ေၾကာက္ဖြယ္ၾကီး ။ ။
ဓိပၸာယ္မျခား ၊ ပံုအလားမွာ
သံုးစားပါပစ္ ၊ ကန္းပဆစ္သို႔
အခ်စ္တဲ့ေရွင္ခြာ ၊ မသမာခ်က္ကို
ဆသာဓာဉာဏ္ေက်ာ္နွင့္
ဘုန္းစည္ေတာ္ ထိန္ဝါလ်မ္းပါလို႔
ရိုက္မြမ္းတီး"ေလး" ။     ။

- မယ္ေခြ

စာဆိုေတာ္မယ္ေခြ၏ အဲခ်င္းကဗ်ာမ်ား 

(၁)
မသန္းမွျမဴ(မွဳန္) ။
ဟိုင္ရာဟုစြန္း ၊ ေနာက္ေျမာက္ယြန္းမွာ
ကြန္႔ရႊန္းနႏၲ ၊ တိုင္းမဲ့ပသည္
နဝ(ဂုဏ္)ငယ္နွင့္ "ေလ" ။    ။

(၂)
နိ(တံု)ငယ္မွလ်ွံ[ ရဲ ] ။
ေဖာင္းရစ္ဝတၱျမား ၊ သီးခ်ရားနွင့္
ၾကြားၾကြားအလြန္ ၊ သားသားဝွန္ေအာင္
မိုးစြန္[ထဲ]မွာ ။    ။

(၃)
ပ်ံ[ဝဲ]မွ တင့္{ျမိဳင္} ။
ေရႊထီးေမာက္ျဖိဳး ၊ ၾကီးတန္ခိုးနွင့္
ဆင္ၾကိဳးေရႊဂူ ၊ ေျခာက္ေရာင္ျခည္လူလွတဲ့
နိဗၺဴ{ပိုင္}ကို
ေလ်ွာက္{တိုင္}တင္ အံ့မူတ(နည္း) ။     ။

(၄)
သာ(ျဖည္း)မွညံ့ညက္
ကိုယ္နွင့္သက္တို႔ ၊
ဆထက္ကယ္ ဆယ္[ျပန္]။
မၾကြင္းကုန္ကုန္ ၊ အခင္းၾကံဳလို႔
အာရံုက်င့္ပန္း ၊ ဆင့္ဆင့္လန္းျပီးမွ
ေသြျမန္း[ျပန္]သည္
သစၥာငယ္[မွန္]ဓေမၼာ္မွ
သူမေတာ္ညိွဳး ။   ။

ဗယ္ဝင့္ညာဝင့္ ၊ တထင့္ထင့္နွင့္
ၾကံခြင့္ထဲသို႔ ၊ အေရးေတာ္ညိဳခ်က္ကို
မဂ္ဖိုလ္လံုးပရေမ ၊ ခ်စ္ပန္းခိုင္ေၾကြတဲ့ေအာင္
ျမတ္စိေႏၲဉာဏ္ေတာ္ရွင္းပါေရာ့
အခင္းမ်ိဳး"ေလး" ။    ။

- မယ္ေခြ

(၁)
ရိုက္ျခိမ္းမွဆူ(ေဝ) ။
နဂါးျဂိဳဟ္နတ္ ၊ ေပ်ာ္ျမဲရပ္မွာ
ေမွာင္ကပ္မဆီး ၊ တညီးညီးနွင့္
ေနမီးလဝါ ၊ မနိွဳင္းသာသည္
ေျခာက္ျဖာငယ္(ေျခြ)ပါလို႔ေလး ။    ။

(၂)
ငါး(ေထြ)ငယ္မွမာရ္[လြင့္] ။
ဘုမိၺနက္သန္ ၊ တက္မညံေအာင္
ေျမၾကန္သင့္ေလ်ာ္ ၊ ေပါေပါေပၚသည္
ကုန္းေမာ္[ျမင့္]မွာ ။     ။

(၃)
စြင့္[စြင့္]ငယ္မွထိန္{လ်ံ} ။
အထြက္ၾကငွန္း ၊ မည္ေတာ္မွန္းသည္
ကိျးခန္းဂုဏ္ရွင္ ၊ ေရႊလင္းပင္ဟု
သံလြင္ခ်ီးက်ဴး ၊ ရွိစံုဖူးလို႔
ဆုထူးငယ္{ပန္}သည္
နိ{ဗၺာန္}မရမီစပ္(ၾကား) ။     ။

(၄)
ၾကံ(အား)ၾကိဳးတူ
စိတ္ဇဝက္နွင့္ ယြင္းပ်က္သူ[ကို] ။
ခႏၶာပင္စည္ ၊ အျမဲရွည္လို႔
က်င္လည္ေလရာ ၊ စကၠဝါမွာ
ဖီလာေတာင္ၾကီး ၊ ေရွ႕ကဆီးလို႔
စီးရမည္ထား ၊ သတင္းနားမွ
မၾကား[လို]သည္
ကြ်န္းတြင္[ရို]ဟိုသူ႔ေၾကာင့္
ေဝးဆုကိုေတာင္း။    ။

ပူသူပူၾက ၊ တတ္တိုင္းပဟု
အဆမတန္ ၊ နိုင္က်င့္ဟန္ကို
အလ်ံေျပာင္ေျပာင္ ၊ အူသဲေခါင္မွာ
ေတာက္ေလာင္ဗ်ာပါ
ထိန္ညီးသာျဖာေတာ့သည္
ဉာဏ္သီတာ မဂ္ေရပန္းနွင့္
ဆြတ္ဖ်န္းေလာင္း "ေလး" ။    ။

- မယ္ေခြ

(၁)
ေနနတ္ကယ္မွ ရာ(ဇာ) ။
အႆဝတီ ၊ ၾကယ္နွင့္ညီလို႔
စႏၵီစိၾတ ၊ ယွဥ္ျပိဳင္ငယ္ပၾကသည့္
လအတာကိုတဲ့"ေလ" ။    ။

(၂)
သီတာငယ္မွပ်ံ႕[မြန္း] ။
သေျပျမရည္ ၊ တေသာင္းျပည္ကို
ေအာင္စည္[ရြမ္း]လို႔ ။    ။

(၃)
ေရ[သြန္း]ရယ္မွ ခြာ{ခ်ိန္}။
ေသာက္ရွဴးဥပါ ၊ ၾကယ္ညီလာနွင့္
ေရႊဇာေျပာက္လို ၊ တိမ္ခိုးညိဳနွင့္
ျပိဳမည္နွယ္{မွိန္}သည္
နဂါး{လိမ္}လြမ္းအိမ္ဖြဲ႔လို႔
မဲ့ဆီကို (မဲ) ။    ။

(၄)
သင္း(တြဲ)မွစိန္[ေရာင္] ။
ကံ့ေကာ္ဝတ္မွဳန္ ၊ တထံုထံုနွင့္
ရဂံုျမိဳင္ဖ်ား ၊ ေတာတလႊားမွာ
ငွက္ခါး[ေတာင္]လို ။    ။

ပူ[ေအာင္]မဲ့{ကို} ။
မိုးၾကီးတဖြဲ႔ ၊ ေလတလွဲ႔ႏွင့္
တစ္ဆယ့္ေျခာက္တိုင္း ၊ မျပတ္ကယ္ဆိုင္းလို႔
မွိဳင္းမိွဳင္းငယ္{ညိဳ}သည္
မ{ဖို}သီတာဆိပ္ကယ္က
ခ်စ္ရိပ္သံႏႊဲ ။    ။
ျပင္နာရီစား ၊ ဝါးဘို႔ထားလို႔
ဖဝါးမွသံုးအင္ ၊ မိႆခြင္မွာ
မရႊင္နိုင္တတ္ ၊ စန္းလြန္းပင္ျပတ္ခဲ့ျပီ
ျမတ္ဆံက်င္တာရာက
ေတဇာေတာ္မခ်ီပါနွင့္ေတာ့
ေဝသာလီ ေရႊျပည္ၾကီးမွာတဲ့
ထိန္ညီးရဲ႔ေလး ။    ။

တန္ခူးလဘြဲ႔ - မယ္ေခြ

(၁)
ဖန္နန္းမွမ်က္(စံု) ။
ေနနွင့္ယွဥ္မီ ၊ ေရာဟနီသည္
မွန္စီေဆာင္က ၊ ေရႊထီးရိပ္ျပပါလို႔
လြမ္းစရွည္ႏြယ္
မင္းမူဟန္ က်ယ္လွခ်ည့္
မိုးလယ္(ဘံု)မွာတဲ့ "ေလ" ။     ။

(၂)
က(ဆုန္)ငယ္မွရ[တု] ။
ျမနီလာစစ္ ၊ အျပာရစ္လို႔
ရွစ္မ်က္နွာစို ၊ ေတာတခိုမွာ
ပ်ိဳလု[လု]နွင့္ ။    ။

(၃)
က်ီး[ဥ]မွာတဲ့{ဟန္}။
 စံကားထံုသင္း ၊ ေဂါဇာခ်င္းတြင္
တုကင္းလြတ္ကြာ ၊ ငွက္ေပါင္းသာလို႔
ညာေၾက{ပ်ံ}သည္
ယု{ဂႏိၶဳရ္}တိမ္တပံုက
ဂဠဳန္လို(ဝဲ) ။     ။

(၄)
အ(သဲ)မွဆြတ္[ၾကင္] ။
ေသာင္သင္ျဖဴးခင္း ၊ ျမစ္ၾကီးတြင္းမွာ
ငါးၾကင္းဆန္ကူး ၊ ငါးတန္ျမဴးသည္
ပိုက္ဦး[ငင္]လို႔ ။    ။

သ[ဘင္]မွျဖိဳး(ေဝ) ။
စင္ေရာ္ေသာင္တင္း ၊ ေရႊဘိန္ညင္းတို႔
ခ်စ္တင္းပိုင္ပိုင္ ၊ အာလုပ္ကယ္လိွဳင္လို႔
သံျပိဳင္ငယ္(ေခြ်)သည္
ျဂိဳဟ္စေနဖီလာဝိုင္းဆီက
မုန္တိုင္းခ်ီျပင္း ။    ။

ျပည္ကေမာၻဇ ၊ တိမ္ညိဳျမမွာ
တံငါ့တာရာ ၊ ၾကယ္ဥပါနွင့္
အခါေညာင္ေရ ၊ ပြဲစံုငယ္ေထြလို႔
လြမ္းေဗြဆိုင္ညီ ၊ ေသမင္းပင္မွီေရာ့ထင့္
စက္ရာသီ ျပိႆေရးကိုတဲ့
ပူေဆြးခင္း"ေလး" ။    ။

ကဆုန္လဘြဲ႕ - မယ္ေခြ

(၁)
ေရႊသားမွသိ(ဂီၤ) ။
 အျဒၾကယ္ ၊ ေကာင္းကင္လယ္မွာ
ေနစြယ္ရထား ၊ လွည့္လည္သြားလို႔
စက္နားမွေမထုန္ ၊ လြမ္းရဘို႔ၾကံဳခဲ့ျပီ
နယုန္(ဆီ)ကိုတဲ့"ေလ" ။

(၂)
န(ဒီ)မွ စိမ္း[ျမ] ။
ေရမွာၾကည္လည္း ၊ ေရ၏ ထံုးတမ္း
ေထာင္မွာစမ္းလည္း ၊ ေတာင္ကမ္းဖြယ္ရာ
ေျမမ်က္နွာလည္း ၊ မသာစေတာင္း
ရွဳမေညာင္းသည္ ၊ ေႏြေနွာင္ [လ] မို႔ ။    ။

(၃)
က[မာၻ႔]က်က္သ {ေရ} ။
 ရဂံုနက္က်ယ္ ၊ ေတာျမိဳင္လယ္မွာ
စပယ္မုေလး ၊ ပန္းစံုေမႊး၍
စာေမးသဘင္ ၊ ငွက္ေပါင္းရႊင္လို႔
မင္းလြင္ငယ္ {ေဝ }သည္
ေတာင္ {ေလ} ျပည္မိွဳင္းမွဳံႏွင့္
ၾကံဳရေလ(ျခင္း) ။    ။

(၄)
မ (လင္း)မွေကာင္း ကင္
တိမ္ခိုးနန္းေျမွာင့္ ၊ ရာဟုေတာင့္က
ျမေရာင္ဖြဲ႔ရာ ၊ လကၡဏာနွင့္
လာ၍ (ဆင္) သို႔ ။    ။

သဘင္မွေမြ႔ သိမ္ ။
တဆယ့္ခုနစ္ ၊ ျပင္နာရီ နစ္ တုန္းမို႔
ေဇ႒တာရာ ၊ ေရႊလညိဳသာပဲႏွင့္
တင့္ရဲငယ္မွိန္သည္
ျပည္သာျငိမ္ကလိင္ရာဇ္ေနတို႔
စိတ္ေဗြရိုင္ညိွဳး ။     ။

လရာသီစု စိတ္စာမွရွဳပဲႏွင့္
မင္းပုမဲ့ဆီ ၊ မုန္းမာန္ေတာ္ဖီတဲ့လို႔
ကသီမ်က္လို ၊ ဘယ္ျငိဳးေတာ္ပိုေလသိ
ငိုတတ္တဲ့သူငယ္လို
အသြယ္သြယ္မက်ီစားပါနွင့္
တအားကို "ေလး" ။    ။

နယုန္လဘြဲ႔ - မယ္ေခြ

(၁)
ဦးစြန္းမွစိန္ (လူ) ။
ေလးလံုးအကၡရာ ၊ တံဆိပ္စာနွင့္
ရတနာေရႊေဒါင္း ၊ ဖတ္နန္းေအာင္းလို႔ တေသာင္းယုဂန္ ၊ ေရႊၾကယ္ဖုသ်ွ
တူကြခ်ိန္မီွ ၊ တနန္စီစံၾကတယ္
ဟန္ပန္ငယ္ (ယူ)ပါလို႔ "ေလ" ။    ။

(၂)
က(လူ) မွသိမ္ [ေမြး] ။
ေရႊပုစြန္စာ ျမိဳင္လံုးဝါ
ရတနာကတၱီ လြမ္းဘို႔ညီေအာင္
ပန္းခ်ီ [ေရး] လို႔ ။    ။

(၃)
မိုး [ေသး ]မွစြတ္ {စို } ။
ကသစ္နန္းသာ ကမၺလာက
မဟာေရပီ စက္ရွိန္ငယ္ခ်ီလို႔
ေရႊသီတဂူနယ္က
တိမ္ျခယ္လို႔ {ညိဳ }သည္
ဝါ{ ဆုိ }ပဥၨင္းပြဲႏွင့္
ၾကည္းကြဲရန္(မ်ား ) ။     ။

(၄)
ေတာ (လား) မွပံု [ ျပင္ ] ။
ပုန္းညက္အနန္း နွင္းဆီပန္းနွင့္
စခန္းမွၾကိဳင္သင္း ရဂံုတြင္းမွာ
ငွက္မင္းသားနွယ္ ေရႊစလြယ္
ကိုးသြယ္ [တင္] လို႔ ။    ။

မိ[လင္]မွစံု {ညီ } ။
ၾကည့္ပါအလို ၊ ျမင္သူမ်ားငိုရေအာင္
အဖိုအဲခ် ၊ အမအဲတိုင္
ပြင္ဝတ္ကယ္လိွဳင္လို႔
သံျပိဳင္ငယ္{ခ်ီ}သည္
စံုန{ဒီ}ကမ္းေရျပည့္လို႔
ဝဲလွည့္သံသဲ ။    ။

ဆံက်င္ေရာင္လ်ပ္ ၊ တာရာျမတ္နွင့္
နကၡတ္နဝ ၊ ပါဒ္သုညတြင္
တရာ့တပါး ၊ လူအမ်ားတို႔
စကားမွတြတ္တီ ၊ ဘဲ့နွယ္သာပီပမယ္
ေဖာ္မညီ တကိုယ္ေရးတို႔
ပူေဆြးပြဲ "ေလး "။    ။

ဝါဆိုလဘြဲ႔ - မယ္ေခြ

- ေနဘုန္းမိုရ္