ေတးထပ္ အေၾကာင္းၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ေတးထပ္နဲ႕ ဆင္တူတဲ့ ေတး႐ိုး နဲ႕ ေတးတဲြ႕ အေၾကာင္း အနည္းငယ္
ေဖာ္ျပခ်င္ပါတယ္။ ဒီေခတ္မွာ ေတး႐ိုး၊ ေတးတဲြ႕ကို လံုးဝမေတြ႕ရသေလာက္ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဗဟုသုတ အျဖစ္
နဲ႕ပဲ ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။
ေတး႐ိုးမွာ ေတး႐ိုးငယ္နဲ႔ ေတး႐ိုးႀကီး ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။ ေတးထပ္ထက္ ပိုၿပီးေရွးက်တာေၾကာင့္
ေတး႐ိုးလို႔ ေခၚဟန္တူတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေတး႐ိုးႀကီးနဲ႔ ေတး႐ိုးငယ္ဟာ နည္းနည္းပဲ ကြာတာမို႕
ကဗ်ာ့စြယ္စံုက်မ္းထဲမွာ တေပါင္းတည္း ျပထားပါတယ္။ ေလးခ်ဳိးကို တပုိဒ္ျဖဳတ္ၿပီး အနည္းငယ္ ျပင္
ဆင္လိုက္ရင္ ႀတိခ်ဳိးျဖစ္လာသလိုမ်ိဳးပဲ ေတးထပ္ကို တခ်ဳိ႕အပိုဒ္ေတြ ျဖဳတ္ၿပီး နည္းနည္း ျပင္ဆင္လိုက္
ရင္ ေတး႐ိုးငယ္-ေတး႐ိုးႀကီး ျဖစ္လာတယ္ လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ေအာက္က နမူနာ ေတး႐ိုးငယ္ပံုစံ နဲ႕
ေတး႐ိုးႀကီး ပံုစံကို ၾကည့္လိုက္ၾကရေအာင္။
“ေတး႐ိုးငယ္ ပံုစံ”
မႏႈန္းတန္ စိေႏၱယ်မို႔၊
အနႏၱဘုန္းေတာ္ဂုဏ္၊
ေမႇာက္ဝွဲခ်ီး အံ့မကုန္သည္၊
ေျမဝသုန္ တုႏႈိင္း၊
သဗၺညဳ ထြတ္ဘုန္းသည္ကို၊
ငါဇာနည္ ဦးညြတ္လို႔ကိုင္း။
ေစာျမတ္စြာ ထြဋ္႐ိႈင္းသည့္၊
မႏႈိင္းတန္႔ တရားေတာ္၊
ဂိုဏ္းရွစ္ဘို႔ သံဃာေတာ္ကို၊
ရွိပူေဇာ္ ဦးတင္၏ေလး။ ။
“ေရွးေရး တန္ခူးလဖြဲ႕ ေတး႐ိုးႀကီးပံုစံ”
တန္ခူးဂိမွမွာ၊
ဓာတ္ေတဇ ယွဥ္မီွ၊
ခါမိႆ အခ်ိန္ညီ၊
သဝဏီနကၡတ္၊
စိၾတ မည္မကြာသည္၊
တာရမွာ ေကဝဋၬမွတ္၊
ပန္းကံ့ေကာ္ ရင္ခတ္တို႔၊
ပြင့္ခ်ပ္ကဲ့စံုလင္၊
သင္းရနံ႔ ပ်ံ႕ရႊင္၊
ေရသဘင္ပြဲလမ္း၊
ထိန္႔႐ိုက္ဆင့္ က်ဴးေက်ာ္တယ္၊
သၾကၤန္ေတာ္ ၾကဴးရင့္သည့္တမ္း။ ... ။
(ေတး႐ိုးငယ္မွာ ‘ေလး’ ဆိုၿပီး ေတးထပ္ခ်သလိုမ်ိဳး ခ်ေပမဲ့ ေတး႐ိုးႀကီးကေတာ့ အထက္အပိုဒ္ရဲ႕
အခ်ကာရန္အတိုင္း သံျပင္း လဟုသံနဲ႕ ခ်တာကို သတိျပဳပါ။) ဒီေခတ္မွာ စပ္ဆုိမႈ လံုးဝမရွိသ
ေလာက္ျဖစ္ေနၿပီမို႔ ဒီေလာက္နဲ႔ပဲ ေတး႐ိုးအေၾကာင္းကို ရပ္နားလိုက္ပါတယ္။
- ဟယ္ရီလြင္