ဓာတ္ပံုရိုက္ေပးသူကေတာ့ အယ္ဖရက္စတိုင္လစ္ပါ။ ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ အသစ္ျပဳလုပ္ျပီးသားမ်ား Readymades ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ျပခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ဒူးရြန္ ့ဟာ ေရပန္း "Fountain " ဆိုတဲ့နာမည္နဲ႔ ျပခဲ့တာပါ။ အခုဆိုရင္ နွစ္ေပါင္း ၁၀၀ ရွိပါျပီ။ Readymades ဆိုတဲ့စကားကို " Found object " လို ့ ဆိုလိုခ်င္တာျဖစ္ျပီး အဲဒီတုန္းက ဒူးရြန္႔ရဲ ့ျပကြက္အားလံုးကိုျပသခြင့္ရခဲ့ေပမယ့္ ေရပန္းကေတာ့ မရခဲ့ပါဘူး ။ ဒါေပမယ့္ ၁၉၆၀ ကစလို ့ အဲဒီ " ေရပန္း " ဟာနိုင္ငံတိုင္းရဲ ့ အနုပညာျပခန္းတိုင္းလိုလိုမွာ ရွိခဲ့တာပါ ။
ဘာထူးျခားလဲ ?
အိမ္သာေႀကြအိုးကို 90 ံ လွည့္ထားတယ္။ R. Mutt 1917 ဆိုတဲ့ေႀကြအိုးေပၚကို ေရးထားတဲ့လက္မွတ္ ပါ၀င္တယ္။ ဒီထက္ကို ဘာမွမထူးဘူး ။ ဒူးရြန္ ့ဟာ အဲဒီအခ်ိန္မွာ " လြတ္လပ္ေသာ အနုပညာရွင္မ်ားအဖြဲ ့" ( Society of Independent Artists ) မွာဘုတ္အဖြဲ့၀င္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနတယ္။ (သူကအဲဒီအိမ္သာအိုးကို သူ ့အနုပညာမွန္းမသိရေလေအာင္ အမည္၀ွက္ R. Mutt ဆိုျပီး လက္မွတ္ထိုးခဲ့)။ ေရပန္းရဲ ့ျဖစ္တည္မႈဟာ အခ်က္နွစ္ခ်က္အေပၚမွာမူတည္တယ္ ။ ပထမအခ်က္က 90 ဒီဂရီ အလွည့္ျဖစ္ျပီး ဒုတ္ယအခ်က္က လက္မွတ္နဲ ့ရက္စြဲ R. Mutt 1917 ပဲျဖစ္တယ္ ။ ေ၀ဖန္သူေတြကေတာ့ အာမတ္ ( R.Mutt ) ဟာ ဒီအိမ္သာအိုးကို ဘယ္လိုလုပ္ခဲ့သလဲ ။ ဒါမွမဟုတ္ သူ ့ရဲ႔ေႀကြထည္ဖန္တီးမႈကိုစိတ္မ၀င္စားပါဘူး။ ဒါဟာ လီယိုနာဒိုဒါဗင္ခ်ီတို႔ေခတ္နဲ ့ ဒူးရြန္႔တို ့ေခတ္ ကြာျခားတဲ့အခ်က္ပါပဲ ။ အနုပညာသည္ ဖန္တီးမႈ ဟူေသာစကားကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရန္ အဘိဓါန္တြင္ ေနရာမ်ားနွင့္ စာလံုးမ်ားပိုမို လိုအပ္လာျပီျဖစ္တယ္။ လက္မွတ္ " signature " စကားလံုးသည္ မူလအဘိဓါန္တြင္ လူတစ္ေယာက္အား ကိုယ္စားျပဳေသာ လက္မွတ္မွ သူ၏အနုပညာ သို ့မဟုတ္ ဖန္တီးမႈကိုကိုယ္စားျပဳေသာ အမွတ္အသား ျဖစ္လာသည္ ။
ထိုင္ခံုသံုးခုေပါင္းတစ္ခု (Oneand Three Chairs) - 1965
1965 တြင္ျပသခဲ့ေသာ ဂ်ိဳးဆက္ကူးဆက္ " Joseph Kosuth " ၏ထိုျပကြက္သည္ ယခုထိတိုင္ ကြန္းဆက္(ထ္)အတ္(ထ္) သမိုင္းတြင္အလုပ္အေကြ်းျပဳမႈတစ္ခု ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ ပါ၀င္မႈမ်ားအေနျဖင့္ -
၁။ ကုလားထိုင္တစ္လံုး (အစစ္ )
၂။ မူလကုလားထိုင္နွင့္ ညီမွ်ေသာအရြယ္အစားရွိသည့္ ဓါတ္ပံုတစ္ခုကို နံရံတြင္ ခ်ိတ္ဆြဲ၍ယွဥ္ျပ
၃။ အဘိဓါန္မွ ကုလားထိုင္အားရွင္းလင္းထားေသာစကားလံုးမ်ားအား ပံုႀကီးခ်ိတ္၍ နံရံတြင္ခ်ိတ္ဆြဲ
* ေမးခြန္းမွာ ကုလားထိုင္အစစ္သည္ မည္သည့္အရာနည္း။ ( What is real here ? )
* အေျဖမွာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေသာစာလံုးသည္ အစစ္အမွန္ျဖစ္သည္။ ထိုဖြင့္ဆိုခ်က္မရွိပါက ထိုင္ခံုအစစ္အား ညႊန္းဆိုရခက္ေပမည္။ ( The difinition is real ; Without a definition , one would never know what an actual chair is )
အစစ္အမွန္သည္ဘာလဲ ( What is real ) and ( Repeatation )
နွစ္ဆယ္ရာစုတြင္ လူသားမ်ားရင္ဆိုင္ရေသာ ျပသနာအစစ္အမွန္ေပ်ာက္ဆံုးျခင္းနွင့္ နိစၥဓူ၀ အဖန္တလဲလဲ ျပဳလုပ္ေနရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ ။ စက္မႈေတာ္လွန္ေရး၏ အက်ိဳးဆက္ အစိတ္အပိုင္းအပိုပစၥည္းမ်ား တပ္ဆင္ေနရေသာ လုပ္သားမ်ား၏ဘ၀သည္ေန ့တဓူ၀ အေႀကာင္းအရာတစ္ခုတည္းကိုပင္ အဖန္တလဲလဲ ျပဳလုပ္ေနရျခင္းျဖင့္ ဘ၀ကိုအဆံုးသတ္ရ၏။ ၁၈၈၈ ေနာက္ပိုင္း ဓါတ္ပံုကင္မရာေပၚေပါက္မႈေႀကာင့္ အစစ္အမွန္ကို " သိမႈ " မွာ ေ၀၀ါးလာခဲ့သည္ ။ ၁၉၅၀ မွစ၍ မိတၱဴကူးစက္မ်ား၏ ခ်ဲ ့နိုင္၊ ခ်ံဳ ့နိုင္စြမ္းမွာ လူသားမ်ားအတြက္ အစစ္ကိုသိမႈ လံုးလံုးေပ်က္ကြယ္ခဲ့ရသည္ ။ ဂ်ိဳးဆက္ ျပခ်င္သည္မွာ ( ဓါတ္ပံု + မိတၱဴ = အစစ္အမွန္ထင္မႈ ) ပင္ျဖစ္သည္ ။ ေ၀ခြဲရ ခက္ခဲမႈအား အဘိဓါန္ျဖင့္ ေျဖရွင္းခဲ့သည္ ။ ထို့ေႀကာင့္ ဖြင့္ဆိုခ်က္သည္ အမွန္ျဖစ္တယ္ လို ့ဆိုတယ္။
သံုးခုဥပေဒသ ( Rule of Three )
ဂ်ိဳးဆက္ကဘာေႀကာင့္ (စာသား) (အစစ္) (ဓာတ္ပံု) သံုးခုကို ထားရပါသလဲဆိုတာ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ အေနာက္တိုင္းစာေပမွ ဥပေဒတစ္ခုရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ သံုးခုဥပေဒသ ( Rule of Three ) ပါ ။ ဇာတ္ေကာင္နွစ္ခု ျဖစ္တာဟာ ပ်င္းစရာျဖစ္ျပီး သံုးခုျဖစ္ရင္ေတာ့ ေပ်ာ္စရာပိုေကာင္းပါတယ္ လို ့ဆိုတယ္။ ဒါေႀကာင့္ ဂ်ိဳးဆက္ဟာ တူညီတယ္လို ့ ထင္ရတဲ့ အရာသံုးခုကို ျပသျခင္းျဖစ္တယ္ ။
ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာ ( Conceptual Poem )
" အေတြးကိုယ္၀န္ အရင့္အမာျဖစ္ေသာ ကဗ်ာ ဟုဆိုသည္ " - ခ်ားလ္စ္ဘန္းစတိုင္း
ခ်ားလ္ႀကီးကေတာ့ ခပ္ရွင္းရွင္းပါပဲ။ " ကြန္းဆက္ဗိုက္ႀကီးသည္ကဗ်ာ"တဲ့ ။ သူပဲႀကီးဖူးသလိုလိုနဲ ့ ။
သီးျခားေခါင္းစဥ္ဆက္စပ္ ကြန္းဆက္ကဗ်ာမ်ား
လက္ႏွိပ္စက္ေပၚေပါက္မႈ (၁၈၆၈) မွစ၍ ပထမကမၻာစစ္နွင့္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကားရွိ ကဗ်ာမ်ိဳးဆက္မ်ားအတြင္း ပံုသ႑ာန္ေတာ္လွန္မႈမ်ားစြာေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။ အထင္ရွားဆံုးမွာ ေမာ္ဒန၀ါဒေခါင္းေဆာင္ အက္ဇရာေပါင္း ၏ အသစ္လုပ္ႀက ( Make it New ) ျဖစ္ျပီး ကဗ်ာ၏မူရင္းအလွမ်ားကို တြန္းလွန္ပစ္ကာ ကဗ်ာတြင္အေရးပါမႈဟူသည္ အိုင္ဒီယာပဲလို ့ဆိုတယ္ ။ အက္ဇရာေပါင္း ၊ ဂ်ိမ္းဂြ်ိဳက္(စ္) ၊ ဂါးထရုစတိန္း တို ့ေတြရဲ ့မ်ိဳးဆက္မွာ လက္နွိပ္စက္စြမ္းအားသက္ေရာက္မႈ အခံရဆံုးျဖစ္ျပီး စာေရးသူကိုယ္တိုင္စာရိုက္သူျဖစ္ကာ စကားလံုးမ်ားေဆာ့ကစားမႈ ( Words Play ) မ်ားျပဳလုပ္လာႀကသည္။ ဂါးထရုစတိန္း၏" Geography and Play " မွာ ေႀကာက္တဲ့ အမ္မလီ ( Scared Emily ) တြင္ မူလရွိနွင့္ေသာ " ထပ္တူညီမႈဥပေဒ "( Law of Identity) အားစေကာ့ကဗ်ာဆရာႀကီး ေရာဘတ္ဘန္း ( Robert Burn ) ၏ နာမည္ႀကီး My love is like a Red , Red Rose . ဟူေသာ ဂႏၱ၀င္နွင္းဆီအား ကပ္ေပးကာ ေရွ ့က ဆရာႀကီးနွစ္ဦးစလံုးကို ေျပာင္ပင္ေတာ္လွန္ပစ္ခဲ့သည္။ ေရွ႕က ကူးဆက္ဆီကို ျပန္သြားႀကစို ့။ သူ ့ေခါင္းစဥ္ကိုက " ကုလားထိုင္တစ္လံုးနဲ႕သံုးလံုး " ျဖစ္တယ္ ။ သူဘာေႀကာင့္ ကုလားထိုင္ကို သံုးခဲ့သလဲ ။ တစ္ျခားဟာသံုးလို ့မရဘူးလား ဆိုတဲ့ေမးခြန္းကို ရင္ဆိုင္တယ္။
" I use common , functional objects - such as a chair "
ကြ်န္ေတာ္အမ်ားသံုး ၊ အသံုးခ်ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းကိုသံုးခဲ့တယ္ ။ ကုလားထိုင္ တစ္လံုးလိုမ်ိဳးေပါ့ လုိ ့ ၁၉၇၀ ၊ မတ္လ ( ၇ ) ရက္ေန ့မွာေျပာခဲ့တယ္ ။ ဒါဆိုရင္ ဘာေႀကာင့္အမ်ားသံုး ပစၥည္းကိုရည္ရြယ္ရသလဲ ။ ဒီအေတြးအေခၚကို သူဘယ္ကရသလဲ ။ ဒူးရြန္ ့ရဲ " ေရပန္း" ကလား ? ကူးဆက္ က ဘာလဲ ? ဘယ္အုပ္စုထဲကလဲ ? ဒီလိုေနာက္ေႀကာင္းျပန္ႀကည့္ေတာ့ " Fluxus " ဆိုတဲ့ ႀကီးမားတဲ့အနုပညာ လႈပ္ရွားမႈႀကီးကို ေတြ ့ရတယ္ ။ ဒီေတာ့ အဲဒီ " Fluxus " ဆိုတဲ့လႈပ္ရွားမႈႀကီးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ရင္ဆိုင္ရမယ္ ။
- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း