ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူဆရာသမားမ်ားထံမွ ျပန္လည္မွ်ေဝျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစာမ်က္ႏွာရိွ ကဗ်ာေရးရာစာတမ္းမ်ားကို စီးပြားေရးအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာအသံုးခ်ျခင္းမျပဳပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္ - မင္းခသူ

ကြန္ဆက္က်ဴရယ္ - Conceptual (2)

ေရပန္း ( မိုက္ကယ္ဒူးရြန္ ့) ၁၉၁၇ ( ေခါင္းစဥ္နွင့္ျမင္ကြင္း )

 ဓာတ္ပံုရိုက္ေပးသူကေတာ့ အယ္ဖရက္စတိုင္လစ္ပါ။  ေခါင္းစဥ္ကေတာ့  အသစ္ျပဳလုပ္ျပီးသားမ်ား Readymades ဆိုတဲ့  ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ  ျပခဲ့တာျဖစ္တယ္။  ဒူးရြန္ ့ဟာ ေရပန္း "Fountain "  ဆိုတဲ့နာမည္နဲ႔ ျပခဲ့တာပါ။   အခုဆိုရင္  နွစ္ေပါင္း ၁၀၀  ရွိပါျပီ။  Readymades  ဆိုတဲ့စကားကို  " Found  object " လို ့ ဆိုလိုခ်င္တာျဖစ္ျပီး အဲဒီတုန္းက  ဒူးရြန္႔ရဲ  ့ျပကြက္အားလံုးကိုျပသခြင့္ရခဲ့ေပမယ့္  ေရပန္းကေတာ့  မရခဲ့ပါဘူး ။  ဒါေပမယ့္   ၁၉၆၀ ကစလို ့ အဲဒီ  " ေရပန္း " ဟာနိုင္ငံတိုင္းရဲ  ့ အနုပညာျပခန္းတိုင္းလိုလိုမွာ   ရွိခဲ့တာပါ ။

ဘာထူးျခားလဲ ?
အိမ္သာေႀကြအိုးကို 90  ံ လွည့္ထားတယ္။  R. Mutt 1917 ဆိုတဲ့ေႀကြအိုးေပၚကို  ေရးထားတဲ့လက္မွတ္  ပါ၀င္တယ္။ ဒီထက္ကို  ဘာမွမထူးဘူး ။  ဒူးရြန္ ့ဟာ  အဲဒီအခ်ိန္မွာ  " လြတ္လပ္ေသာ အနုပညာရွင္မ်ားအဖြဲ  ့"  ( Society  of Independent  Artists ) မွာဘုတ္အဖြဲ့၀င္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနတယ္။ (သူကအဲဒီအိမ္သာအိုးကို သူ ့အနုပညာမွန္းမသိရေလေအာင္ အမည္၀ွက္  R. Mutt ဆိုျပီး လက္မွတ္ထိုးခဲ့)။  ေရပန္းရဲ  ့ျဖစ္တည္မႈဟာ အခ်က္နွစ္ခ်က္အေပၚမွာမူတည္တယ္ ။  ပထမအခ်က္က  90 ဒီဂရီ အလွည့္ျဖစ္ျပီး  ဒုတ္ယအခ်က္က  လက္မွတ္နဲ ့ရက္စြဲ  R. Mutt 1917  ပဲျဖစ္တယ္ ။ ေ၀ဖန္သူေတြကေတာ့  အာမတ္  ( R.Mutt ) ဟာ ဒီအိမ္သာအိုးကို  ဘယ္လိုလုပ္ခဲ့သလဲ ။   ဒါမွမဟုတ္  သူ ့ရဲ႔ေႀကြထည္ဖန္တီးမႈကိုစိတ္မ၀င္စားပါဘူး။  ဒါဟာ  လီယိုနာဒိုဒါဗင္ခ်ီတို႔ေခတ္နဲ ့ ဒူးရြန္႔တို ့ေခတ္ ကြာျခားတဲ့အခ်က္ပါပဲ ။   အနုပညာသည္ ဖန္တီးမႈ ဟူေသာစကားကို  အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရန္   အဘိဓါန္တြင္ ေနရာမ်ားနွင့္ စာလံုးမ်ားပိုမို လိုအပ္လာျပီျဖစ္တယ္။ လက္မွတ္ " signature " စကားလံုးသည္   မူလအဘိဓါန္တြင္   လူတစ္ေယာက္အား ကိုယ္စားျပဳေသာ လက္မွတ္မွ  သူ၏အနုပညာ သို ့မဟုတ္ ဖန္တီးမႈကိုကိုယ္စားျပဳေသာ အမွတ္အသား  ျဖစ္လာသည္ ။

ထိုင္ခံုသံုးခုေပါင္းတစ္ခု  (Oneand  Three  Chairs) - 1965

1965  တြင္ျပသခဲ့ေသာ   ဂ်ိဳးဆက္ကူးဆက္  " Joseph  Kosuth  " ၏ထိုျပကြက္သည္   ယခုထိတိုင္  ကြန္းဆက္(ထ္)အတ္(ထ္)  သမိုင္းတြင္အလုပ္အေကြ်းျပဳမႈတစ္ခု  ျဖစ္ေစခဲ့သည္။  ပါ၀င္မႈမ်ားအေနျဖင့္ -

၁။  ကုလားထိုင္တစ္လံုး  (အစစ္ )
၂။  မူလကုလားထိုင္နွင့္  ညီမွ်ေသာအရြယ္အစားရွိသည့္  ဓါတ္ပံုတစ္ခုကို နံရံတြင္ ခ်ိတ္ဆြဲ၍ယွဥ္ျပ
၃။ အဘိဓါန္မွ ကုလားထိုင္အားရွင္းလင္းထားေသာစကားလံုးမ်ားအား  ပံုႀကီးခ်ိတ္၍ နံရံတြင္ခ်ိတ္ဆြဲ

*  ေမးခြန္းမွာ ကုလားထိုင္အစစ္သည္  မည္သည့္အရာနည္း။ ( What  is  real here ? )
*  အေျဖမွာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေသာစာလံုးသည္ အစစ္အမွန္ျဖစ္သည္။ ထိုဖြင့္ဆိုခ်က္မရွိပါက ထိုင္ခံုအစစ္အား  ညႊန္းဆိုရခက္ေပမည္။ (  The  difinition is  real ; Without a  definition , one  would never  know  what an  actual   chair is  )

အစစ္အမွန္သည္ဘာလဲ (  What is  real )  and  ( Repeatation )

နွစ္ဆယ္ရာစုတြင္   လူသားမ်ားရင္ဆိုင္ရေသာ  ျပသနာအစစ္အမွန္ေပ်ာက္ဆံုးျခင္းနွင့္ နိစၥဓူ၀  အဖန္တလဲလဲ ျပဳလုပ္ေနရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ ။  စက္မႈေတာ္လွန္ေရး၏  အက်ိဳးဆက္  အစိတ္အပိုင္းအပိုပစၥည္းမ်ား တပ္ဆင္ေနရေသာ  လုပ္သားမ်ား၏ဘ၀သည္ေန ့တဓူ၀ အေႀကာင္းအရာတစ္ခုတည္းကိုပင္ အဖန္တလဲလဲ  ျပဳလုပ္ေနရျခင္းျဖင့္  ဘ၀ကိုအဆံုးသတ္ရ၏။   ၁၈၈၈ ေနာက္ပိုင္း ဓါတ္ပံုကင္မရာေပၚေပါက္မႈေႀကာင့္ အစစ္အမွန္ကို "  သိမႈ  " မွာ ေ၀၀ါးလာခဲ့သည္ ။   ၁၉၅၀  မွစ၍   မိတၱဴကူးစက္မ်ား၏  ခ်ဲ  ့နိုင္၊  ခ်ံဳ ့နိုင္စြမ္းမွာ   လူသားမ်ားအတြက္  အစစ္ကိုသိမႈ လံုးလံုးေပ်က္ကြယ္ခဲ့ရသည္ ။  ဂ်ိဳးဆက္   ျပခ်င္သည္မွာ (  ဓါတ္ပံု + မိတၱဴ  = အစစ္အမွန္ထင္မႈ  ) ပင္ျဖစ္သည္ ။    ေ၀ခြဲရ ခက္ခဲမႈအား  အဘိဓါန္ျဖင့္  ေျဖရွင္းခဲ့သည္ ။   ထို့ေႀကာင့္  ဖြင့္ဆိုခ်က္သည္  အမွန္ျဖစ္တယ္  လို  ့ဆိုတယ္။

သံုးခုဥပေဒသ  (  Rule  of  Three )

ဂ်ိဳးဆက္ကဘာေႀကာင့္ (စာသား) (အစစ္)  (ဓာတ္ပံု)  သံုးခုကို ထားရပါသလဲဆိုတာ စိတ္၀င္စားစရာ  ေကာင္းပါတယ္။ အေနာက္တိုင္းစာေပမွ  ဥပေဒတစ္ခုရွိပါတယ္။  အဲဒါကေတာ့  သံုးခုဥပေဒသ (  Rule  of Three  )  ပါ ။   ဇာတ္ေကာင္နွစ္ခု ျဖစ္တာဟာ ပ်င္းစရာျဖစ္ျပီး  သံုးခုျဖစ္ရင္ေတာ့  ေပ်ာ္စရာပိုေကာင္းပါတယ္ လို ့ဆိုတယ္။  ဒါေႀကာင့္ ဂ်ိဳးဆက္ဟာ  တူညီတယ္လို ့ ထင္ရတဲ့  အရာသံုးခုကို  ျပသျခင္းျဖစ္တယ္ ။


ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာ ( Conceptual  Poem )

"   အေတြးကိုယ္၀န္ အရင့္အမာျဖစ္ေသာ  ကဗ်ာ ဟုဆိုသည္   " - ခ်ားလ္စ္ဘန္းစတိုင္း

ခ်ားလ္ႀကီးကေတာ့  ခပ္ရွင္းရွင္းပါပဲ။ "  ကြန္းဆက္ဗိုက္ႀကီးသည္ကဗ်ာ"တဲ့ ။   သူပဲႀကီးဖူးသလိုလိုနဲ  ့ ။

 သီးျခားေခါင္းစဥ္ဆက္စပ္  ကြန္းဆက္ကဗ်ာမ်ား

လက္ႏွိပ္စက္ေပၚေပါက္မႈ (၁၈၆၈) မွစ၍    ပထမကမၻာစစ္နွင့္  ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကားရွိ  ကဗ်ာမ်ိဳးဆက္မ်ားအတြင္း ပံုသ႑ာန္ေတာ္လွန္မႈမ်ားစြာေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။   အထင္ရွားဆံုးမွာ ေမာ္ဒန၀ါဒေခါင္းေဆာင္   အက္ဇရာေပါင္း ၏   အသစ္လုပ္ႀက ( Make it New  )  ျဖစ္ျပီး   ကဗ်ာ၏မူရင္းအလွမ်ားကို  တြန္းလွန္ပစ္ကာ  ကဗ်ာတြင္အေရးပါမႈဟူသည္  အိုင္ဒီယာပဲလို  ့ဆိုတယ္ ။ အက္ဇရာေပါင္း  ၊ ဂ်ိမ္းဂြ်ိဳက္(စ္)  ၊  ဂါးထရုစတိန္း  တို ့ေတြရဲ ့မ်ိဳးဆက္မွာ  လက္နွိပ္စက္စြမ္းအားသက္ေရာက္မႈ   အခံရဆံုးျဖစ္ျပီး  စာေရးသူကိုယ္တိုင္စာရိုက္သူျဖစ္ကာ စကားလံုးမ်ားေဆာ့ကစားမႈ ( Words Play )  မ်ားျပဳလုပ္လာႀကသည္။    ဂါးထရုစတိန္း၏"  Geography  and Play  " မွာ  ေႀကာက္တဲ့ အမ္မလီ ( Scared Emily  )  တြင္  မူလရွိနွင့္ေသာ    " ထပ္တူညီမႈဥပေဒ "(  Law of Identity) အားစေကာ့ကဗ်ာဆရာႀကီး ေရာဘတ္ဘန္း ( Robert  Burn ) ၏ နာမည္ႀကီး   My  love  is like  a  Red , Red Rose . ဟူေသာ  ဂႏၱ၀င္နွင္းဆီအား ကပ္ေပးကာ ေရွ ့က ဆရာႀကီးနွစ္ဦးစလံုးကို  ေျပာင္ပင္ေတာ္လွန္ပစ္ခဲ့သည္။ ေရွ႕က ကူးဆက္ဆီကို ျပန္သြားႀကစို ့။ သူ ့ေခါင္းစဥ္ကိုက " ကုလားထိုင္တစ္လံုးနဲ႕သံုးလံုး "  ျဖစ္တယ္ ။ သူဘာေႀကာင့္ ကုလားထိုင္ကို  သံုးခဲ့သလဲ ။ တစ္ျခားဟာသံုးလို ့မရဘူးလား ဆိုတဲ့ေမးခြန္းကို ရင္ဆိုင္တယ္။

"  I  use common ,  functional  objects -  such  as a chair "
ကြ်န္ေတာ္အမ်ားသံုး ၊  အသံုးခ်ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းကိုသံုးခဲ့တယ္ ။ ကုလားထိုင္  တစ္လံုးလိုမ်ိဳးေပါ့ လုိ ့ ၁၉၇၀ ၊ မတ္လ  ( ၇ ) ရက္ေန ့မွာေျပာခဲ့တယ္ ။  ဒါဆိုရင္ ဘာေႀကာင့္အမ်ားသံုး ပစၥည္းကိုရည္ရြယ္ရသလဲ ။  ဒီအေတြးအေခၚကို   သူဘယ္ကရသလဲ ။ ဒူးရြန္ ့ရဲ " ေရပန္း"  ကလား ? ကူးဆက္ က ဘာလဲ ?  ဘယ္အုပ္စုထဲကလဲ  ?  ဒီလိုေနာက္ေႀကာင္းျပန္ႀကည့္ေတာ့  "   Fluxus  " ဆိုတဲ့ ႀကီးမားတဲ့အနုပညာ လႈပ္ရွားမႈႀကီးကို ေတြ  ့ရတယ္ ။ ဒီေတာ့  အဲဒီ " Fluxus " ဆိုတဲ့လႈပ္ရွားမႈႀကီးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ရင္ဆိုင္ရမယ္ ။


- ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း